fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Muzeum Lotnictwa Polskiego buduje replikę legendarnego samolotu RWD-8 - Foto: MLP
Muzeum Lotnictwa Polskiego buduje replikę legendarnego samolotu RWD-8 - Foto: MLP

Ten przedwojenny, polski statek powietrzny typu „parasol” już niedługo będzie można podziwiać na nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, której otwarcie w Hangarze nr 5 planowane jest na jesień 2025 r.

Wyjątkowy egzemplarz samolotu RWD-8 powstaje od podstaw w warsztacie konserwatorskim Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Budowana replika posiada oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc (4-cylindrowy w układzie odwróconym, chłodzony powietrzem) i choć do czasów obecnych nie zachowała się kompletna dokumentacja konstrukcyjna tego samolotu, dzięki m. im. historycznym zdjęciom, opisom i unikatowym zdolnościom muzealnych konserwatorów, jego wygląd będzie jak najbardziej zbliżony do autentyku.

RWD-8 powstał w latach 30. XX wieku w zakładach na Okęciu. Jego konstruktorami byli: Stanisław Rogalski, Jerzy Drzewiecki i Leszek Dulęba. Oblatany na początku 1933 r. wygrał konkurs na samolot szkoleniowy dla Wojska Polskiego, co było wielkim sukcesem niewielkiej manufaktury RWD.

RWD-8 w Muzeum Lotnictwa Polskiego

Ten typ samolotu posiadał doskonałe właściwości aerodynamiczne – szybownik Szczepan Grzeszczyk wykonał ich pokaz: siedząc za sterami RWD-8 ze zdemontowanym śmigłem został wyholowany na wysokość 600 m po czym wylądował maszyną niczym szybowcem. 

Prezentowana na zdjęciach replika obecnie posiada historyczną osłonę silnika, wypożyczoną przez Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddział Terenowy Muzeum Wojska Polskiego - i stanowi wzór do odtworzenia nowego okapotowania. Stateczniki zostały już w pełni pokryte płótnem, konstrukcja płatów czeka na swoją kolej.

Źródło informacji i zdjęć: Muzeum Lotnictwa Polskiego

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User