fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Budynek Komisji Europejskiej - Zdjęcie ilustracyjne - Źródło: Pixabay License
Budynek Komisji Europejskiej - Zdjęcie ilustracyjne - Źródło: Pixabay License

Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, kierując do Polski oficjalne wezwanie do usunięcia uchybienia (INFR(2024)2240). Sprawa dotyczy nieprzestrzegania przepisów Unii Europejskiej związanych z nadzorem nad bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego, co jest regulowane przez rozporządzenie (UE) nr 965/2012.

W styczniu 2024 r. kontrola przeprowadzona przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wykazała poważne uchybienia po stronie Polski. Według ustaleń, Polska nie przeprowadza obowiązkowych badań na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu u członków załóg lotniczych oraz personelu pokładowego. Problem dotyczy nie tylko operatorów krajowych, ale także zagranicznych przewoźników, w tym tych z państw członkowskich UE oraz spoza Unii, którzy lądują na polskich lotniskach.

Przepisy wynikające z art. 4 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 nakładają na państwa członkowskie obowiązek przeprowadzania regularnych badań na obecność alkoholu u personelu lotniczego. Wymóg ten dotyczy zarówno operatorów pozostających pod nadzorem danego kraju, jak i tych nadzorowanych przez inne państwa członkowskie lub państwa trzecie. Przestrzeganie tych procedur ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa operacji lotniczych oraz ochrony pasażerów.

Komisja Europejska stwierdziła, że brak odpowiednich działań ze strony Polski stanowi naruszenie unijnych przepisów, co wymaga pilnego usunięcia stwierdzonych uchybień. 

W ramach procedury naruszeniowej Komisja Europejska skierowała do Polski wezwanie do usunięcia uchybienia. Strona polska ma teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i podjęcie działań naprawczych. Brak zadowalającej odpowiedzi może skutkować kolejnym etapem procedury, jakim jest wystosowanie uzasadnionej opinii. W ostateczności Komisja może skierować sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, co może pociągnąć za sobą konsekwencje prawne i finansowe.

Zapewnienie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej. Obowiązkowe badania na obecność alkoholu wśród personelu lotniczego są istotnym elementem nadzoru, mającym na celu eliminację potencjalnych zagrożeń i utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa.

Wszczęcie postępowania wobec Polski pokazuje, że Komisja Europejska podejmuje zdecydowane kroki w celu egzekwowania unijnych przepisów i nie toleruje uchybień w obszarze tak wrażliwym, jak transport lotniczy.

Źródła: Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012, Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), Komisja Europejska – procedury naruszeniowe

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User