fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Wizualizacja terminalu CPK - Grafika: CPK
Wizualizacja terminalu CPK - Grafika: CPK

Rada Ministrów przyjęła Program Wieloletni Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032. Przewiduje on wydatki na kontynuację prac przygotowawczych i projektowych oraz zasadnicze roboty budowlane w łącznej wysokości 131,7 mld zł. Urealniony harmonogram zakłada uruchomienie do końca 2032 roku pierwszego etapu Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią, a także zaawansowanie prac budowlanych na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania.

Uchwalony dziś przez rząd Program Wieloletni Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032 ustanawia ramy finansowe i warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie CPK. Zapisane w Programie finansowanie pozwoli m.in. na kontynuację zaawansowanych już prac projektowych (w przypadku Łodzi także trwających prac w terenie), a także wykup nieruchomości i realizację właściwych robót budowlanych.   

Poprzednia wersja Programu, która została uchwalona w październiku 2023 r., dotyczyła lat 2024-2030, czyli okresu o dwa lata krótszego. Niezbędna aktualizacja przyjęta przez obecny rząd została opracowana m.in. na podstawie szczegółowych wewnętrznych analiz i raportu z badania dotychczasowej działalności spółki CPK, które zostały wykonane w 2024 r.  

– W zaktualizowanym Programie Wieloletnim na lata 2024-2032 przyjęliśmy możliwe do dotrzymania harmonogramy prac CPK. Urealnione zostały również założenia finansowe Programu, co pozwoli nam krok po kroku zrealizować projekt CPK – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Realna budowa portu lotniczego    

W wyniku weryfikacji zaawansowania Programu CPK dokonano zmniejszenia planowanych wydatków w formie emisji obligacji w kolejnych latach. W aktualizacji Programu maksymalna roczna wartość zaangażowania Skarbu Państwa w tej formie wynosi ok. 11,5 mld zł, podczas gdy wcześniej było to ponad 13 mld zł.  

Jak wynika z przyjętego Programu Wieloletniego, do 2032 r. wartość planowanych inwestycji lotniskowych CPK to 42,7 mld zł. Urealniony harmonogram zakłada uruchomienie Lotniska CPK – zintegrowanego z podziemnym dworcem kolejowym – w 2032 r.

Aktualizacja Programu przewiduje, że w 2032 r. zakończą się testy systemów i procesy certyfikacji lotniska. Wtedy ma ono być administracyjnie i organizacyjnie gotowe do uruchomienia, co oznacza, że zakończenie budowy musi nastąpić co najmniej kilka miesięcy wcześniej.   

Program przewiduje środki na budowę terminala pasażerskiego, który w pierwszym etapie umożliwi obsługę do 34 mln pasażerów rocznie.   

Według prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), które są obecnie aktualizowane, taka przepustowość jest wystarczająca co najmniej do końca 2035 r. W ramach etapowania inwestycji jest przewidziane jej zwiększenie o kolejnych 10 mln pasażerów, czyli do 44 mln osób rocznie. Projekt budowlany lotniska, dla którego dobiegają właśnie końca odbiory, zakłada, że rozbudowa jest możliwa bez istotnego wpływu na prowadzone operacje lotnicze.   

Powierzchnia terminala pasażerskiego została dostosowana do niezbędnej przepustowości i wynosi teraz 400 tys. mkw. W ramach inwestycji lotniskowych planowana jest budowa m.in. dwóch równoległych dróg startowych o długości 3.800 m każda wraz z systemem dróg kołowania i płyt postojowych.   

Airport City i Cargo City 

Wbrew pojawiającym się w przestrzeni publicznej informacjom w najnowszym Programie nie zamrożono inwestycji związanych z projektem urbanistycznym Airport City i hubem logistycznym Cargo City. Na inwestycje rozwojowe przewidziany jest wkład własny spółki w wysokości 783 mln zł, przy założeniu konieczności pozyskania finansowania zewnętrznego dla przyszłych przedsięwzięć o charakterze komercyjnym.   

Fazy do realizacji Airport i Cargo City w ramach uchwalonego Programu to prace koncepcyjne, przygotowawcze i uzbrojenie terenu oraz przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi pozwoleniami.   

Zgodnie z założeniami planowane jest sfinansowanie budowy obiektów okołolotniskowych w modelu spółek celowych. Skala inwestycji w obiekty położone na terenie Airport City i Cargo City realizowana przez spółkę CPK będzie określona na kolejnych etapach prac projektowych i uzależniona m.in. od zidentyfikowanych potrzeb rynkowych.   

Aktualizacja Programu Wieloletniego 2024-2032 wejdzie w życie następnego dnia po ogłoszeniu w Monitorze Polskim. Następnie sporządzony zostanie Dokument Wdrażający, który zawierać będzie harmonogramy realizacji i budżety poszczególnych przedsięwzięć przyjęte na podstawie zaktualizowanego Programu Wieloletniego.

Źródło informacji: Komunikat prasowy CPK / modyf. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User