fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Formacja samolotów Airbus - Foto: Airbus
Formacja samolotów Airbus - Foto: Airbus

Airbus ogłosił skonsolidowane wyniki finansowe za cały rok 2024 oraz prognozę na 2025 r. „W 2024 r. odnotowaliśmy duże zamówienia we wszystkich obszarach działalności, ze wskaźnikiem book-to-bill znacznie powyżej 1, potwierdzającym stały popyt na nasze produkty i usługi. Zrealizowaliśmy nasze cele”, ocenił Guillaume Faury, dyrektor generalny Airbus.

Wskazał, że firma skoncentrowała się na kluczowych priorytetach, w szczególności na zwiększeniu produkcji oraz transformacji działu wojskowego i kosmicznego. „Nadal dążymy do rentownego wzrostu i realizacji ambicji dekarbonizacyjnych. Wyniki finansowe za 2024 r. i przekonanie, że w kolejnych latach też będą one dobre, wspierają naszą propozycję zwiększenia dywidendy”.

Zamówienia brutto na samoloty komercyjne wyniosły 878 (2023: 2 319 maszyn), przy czym zamówienia netto (po anulowaniach) to 826 odrzutowców (2023: 2 094). Portfel zamówionych i czekających na zbudowanie samolotów wyniósł na koniec grudnia 2024 roku 8,658. Dział Airbus Helicopters zarejestrował zamówienia netto na 450 wiropłatów (2023: 393), ze wskaźnikiem book-to-bill powyżej 1 zarówno w płatowcach, jak i wartości, co podkreśla silny popyt na produkty tego działu. Odnotowaliśmy również dobre zamówienia na usługi śmigłowcowe. Wartość zamówień Airbus Defence and Space wzrosła do rekordowych 16,7 mld euro (2023: 15,7 mld euro), co odpowiada wskaźnikowi book-to-bill na poziomie około 1,4. Zamówienia w czwartym kwartale objęły 25 dodatkowych myśliwców Eurofighter dla Hiszpanii.

Wartość skonsolidowanych zamówień spadła do 103,5 mld euro (w 2023 r.: 186,5 mld euro), a wartość skonsolidowanego portfela zamówień na koniec 2024 r. wyniosła 629 mld euro (na koniec 2023 r.: 554 mld euro). Wzrost wartości skonsolidowanego portfela zamówień odzwierciedla głównie ogólnokorporacyjny wskaźnik book-to-bill na poziomie powyżej 1 oraz umocnienie dolara amerykańskiego.

Skonsolidowane przychody koncernu wzrosły o 6% rok do roku, do poziomu 69,2 mld euro (2023: 65,4 mld euro). Airbus dostarczył łącznie 766 samolotów cywilnych (2023: 735 samolotów), w tym 75 A220, 602 z rodziny A320, 32 A330 i 57 A350.

Przychody wygenerowane tylko przez działalność dotyczącą samolotów komercyjnych wzrosły o 6% do 50,6 mld euro, głównie w wyniku większej liczby dostarczonych odrzutowców. Przychody Airbus Helicopters wzrosły o 8% do 7,9 mld euro, odzwierciedlając większe dostawy, tj. 361 egzemplarzy (2023: 346 egzemplarzy), solidne wyniki w poszczególnych programach, a także wzrost wolumenu usług. Przychody działu Defence and Space wzrosły o 5% rok do roku do 12,1 mld euro, głównie dzięki działalności pionu wojskowego (Air Power). Dostarczono siedem transportowców A400M (2023: 8), w tym pierwszy dla Kazachstanu.

Skonsolidowany i skorygowany EBIT - alternatywny miernik wyników i kluczowy wskaźnik odzwierciedlający bazową marżę biznesową poprzez wyłączenie istotnych obciążeń lub zysków spowodowanych zmianami rezerw związanych z programami, restrukturyzacją lub wpływem kursów walutowych, a także zysków/strat kapitałowych ze zbycia i nabycia przedsiębiorstw - wyniósł 5 354 mln euro (2023: 5 838 mln euro).

Skorygowany EBIT związany z działalnością Airbusa w obszarze samolotów komercyjnych wzrósł do 5 093 mln euro (2023: 4 818 mln euro), przy czym pozytywny wpływ wyższych dostaw został nieco ograniczony przez inwestycje w przygotowanie produkcji kolejnych odrzutowców.

Program A320 nadal się rozwija, firma zamierza osiągnąć tempo produkcji 75 maszyn miesięcznie w 2027 roku. Spółka stabilizuje obecnie miesięczną produkcję A330 na poziomie około 4. Wyzwania związane z niezawodnością dostaw od podwykonawców, zwłaszcza w przypadku Spirit AeroSystems, ograniczają możliwości przyspieszenia produkcji A350 i A220. W przypadku A350 spółka nadal dąży do osiągnięcia tempa produkcji 12 maszyn miesięcznie w 2028 r. i dostosowuje termin wprowadzenia do eksploatacji wariantu A350F - do przewozu ładunków - co według obecnych planów ma nastąpić w drugiej połowie 2027 r. W przypadku A220 spółka dąży do osiągnięcia miesięcznego poziomu produkcji 14 samolotów w 2026 roku.

Skorygowany EBIT dla Airbus Helicopters wzrósł do 818 mln euro (2023: 735 mln euro), odzwierciedlając wyższe dostawy, solidną rentowność programów i wzrost udziału usług.

Skorygowany EBIT dla Airbus Defence and Space wyniósł -566 mln euro (2023: 229 mln euro), co odzwierciedla wzrost kosztów w wysokości 1,3 mld euro w programach kosmicznych, w tym 0,3 mld euro w czwartym kwartale wynikające z zakończenia dogłębnego przeglądu technicznego. W przypadku programu A400M przeprowadzono dodatkową aktualizację szacunków kontraktu w momencie jego ukończenia i odnotowano obciążenie netto w wysokości 121 mln euro, odzwierciedlające głównie zaktualizowane założenia dotyczące nowej zmiany umowy z krajami-udziałowcami i agencją zakupową OCCAR oraz ryzyka w planie produkcji. W świetle niepewności co do poziomu zamówień na samoloty, spółka kontynuuje ocenę potencjalnego wpływu programu na działalność produkcyjną. Ryzyko związane z kwalifikacją zdolności technicznych i powiązanych kosztów pozostaje stabilne, bez większych zmian w porównaniu do 2023 roku.

Skonsolidowane samofinansujące się wydatki na badania i rozwój były stabilne i wyniosły 3 250 mln euro (2023: 3 257 mln euro). Skonsolidowany EBIT (raportowany) wyniósł 5 304 mln euro (2023: 4 603 mln euro), w tym korekty netto w wysokości -50 mln euro.

Na dorocznym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy 15 kwietnia br. Rada Dyrektorów zaproponuje wypłatę dywidendy za 2024 r. w wysokości 2 euro na akcję (2023 r.: 1,80 EUR na akcję) oraz specjalnej dywidendy w wysokości 1,00 euro na akcję (taka sama wartość jak w 2023 r. Proponowana data wypłaty to 24 kwietnia br.

Perspektywy

Jako podstawę do działalności w 2025 r. kierownictwo firmy przyjmuje, że nie wystąpią dodatkowe zakłócenia w światowej gospodarce, ruchu lotniczym, łańcuchu dostaw, wewnętrznych działaniach spółki oraz jej zdolnościach w dostarczaniu produktów i usług. Wytyczne nie odnoszą się do ewentualnych fuzji i przejęć i nie uwzględniają wpływu potencjalnych nowych taryf celnych na działalność spółki. Wytyczne na 2025 r. obejmują wpływ przejęcia niektórych pakietów prac wykonywanych przez Spirit AeroSystems na skorygowany EBIT i wolne przepływy pieniężne przed finansowaniem klientów, w oparciu o wstępne szacunki i założenie zamknięcia na dzień 1 lipca 2025 r.

Na podstawie powyższych założeń Airbus zamierza:

- dostarczyć klientom około 820 dostaw samolotów cywilnych;

- wypracować skorygowany zysk EBIT w wysokości około 7,0 mld euro;

Źródło informacji: Komunikat prasowy Airbus SE

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User