Rolls-Royce przeprowadziło, zakończony powodzeniem, główny przegląd projektu silnika F130, otwierając drogę do finalizacji prac rozwojowych, testów oraz produkcji, co stanowi kolejny krok w kierunku dostarczenia zmodernizowanego bombowca B-52J dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
To osiągnięcie jest efektem ponad dwóch lat szczegółowych prac projektowych oraz ścisłej współpracy między zespołami Rolls-Royce, Sił Powietrznych USA i Boeinga. Program testów silnika przebiega zgodnie z planem, a rozpoczęcie testów wysokościowych zaplanowano na luty 2025 roku w Arnold Engineering Development Complex w Tullahoma, w stanie Tennessee.
Rolls-Royce niedawno zakończył pierwsze naziemne etapy testów silnika F130 w swoich zakładach w Indianapolis oraz przeprowadziło latem testy "Rapid Twin Pod" w NASA Stennis Space Center.
Testy naziemne dostarczyły kluczowych danych dotyczących wydajności poprzez uruchomienie w komorze testowej 114 początkowej wersji oprogramowania dla silnika. Komora testowa została niedawno zmodernizowana w ramach inwestycji o wartości 1 miliarda dolarów, mającej na celu unowocześnienie zakładów Rolls-Royce w Indianapolis. Inwestycja ta wspiera innowacje i zaawansowaną produkcję dla Sił Powietrznych USA oraz innych klientów, realizowaną przy użyciu amerykańskiej siły roboczej. Silniki F130 będą produkowane, montowane i testowane w Indianapolis, w największym zakładzie produkcyjnym Rolls-Royce w Stanach Zjednoczonych.
Testy w NASA Stennis były pierwszym przypadkiem, gdy silniki F130 testowano w konfiguracji podwójnej gondoli (dual-pod) charakterystycznej dla samolotu B-52. Testy "Rapid Twin Pod" odegrały kluczową rolę w potwierdzeniu przewidywań analitycznych Rolls-Royce, dodatkowo minimalizując ryzyko związane z integracją silnika F130 z B-52J oraz osiągając założone cele testowe.
Źródło informacji: Rolls-Royce, modyf. Aviation24.pl