fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Śmigłowce AH-64 Apache - Foto: Boeing Press Release
Śmigłowce AH-64 Apache - Foto: Boeing Press Release

GE Aerospace otrzymało zamówienie na 210 silników T700, które będą napędzać 96 śmigłowców Boeing AH-64E Apache Guardian dla Sił Zbrojnych RP.

„Silnik T700 to wybór numer jeden dla średniej wielkości śmigłowców, dzięki swojemu wyjątkowemu osiągowi, niezawodności i trwałości” - powiedziała Amy Gowder, prezes i dyrektor generalna Defense & Systems w GE Aerospace. - „To zamówienie wzmacnia naszą współpracę z Polską i rozszerza flotę Sił Zbrojnych RP napędzaną silnikami GE Aerospace, obejmującą myśliwce FA-50 z silnikami F404, śmigłowce Sikorsky S-70i Black Hawk z silnikami T700 oraz Leonardo AW149 i AW101 z silnikami CT7.”

Zamówienie na silniki wynika z porozumienia o współpracy podpisanego w sierpniu 2024 roku między GE Aerospace a Ministerstwem Obrony Narodowej RP. Na mocy tej umowy Wojskowe Zakłady Lotnicze NR 1 S.A. (WZL-1) będą zapewniać licencjonowane wsparcie MRO (Maintenance, Repair, Overhaul) dla silników T700 w śmigłowcach Apache oraz Sikorsky S-70i Black Hawk, a także dla silników CT7 w śmigłowcach Leonardo AW149 i AW101 eksploatowanych w polskich siłach zbrojnych.

Wojskowa Akademia Techniczna (WAT) w Warszawie będzie odpowiedzialna za szkolenia, w tym z zakresu obsługi silników T700/CT7, dla polskich techników, żołnierzy oraz pracowników WZL-1 wspierających flotę śmigłowców, a także za przygotowanie przyszłych inżynierów dla Sił Zbrojnych RP.

Współpraca między GE Aerospace, WZL-1 i WAT przyczyni się do utrzymania miejsc pracy w Polsce oraz zapewni nowe możliwości w zakresie technologii obsługi technicznej silników, szkoleń i wsparcia technicznego dla krajowej bazy przemysłu obronnego. Polska będzie miała pełne możliwości obsługi technicznej i szkoleniowej dla silników w kraju, co zapewni bezpieczeństwo dostaw dla wszystkich platform napędzanych linią silników T700/CT7. Porozumienie otwiera także drogę do przyszłej współpracy w Polsce w zakresie silników bojowych GE Aerospace, takich jak F110, F414 i F404.

Rodzina silników turbinowych T700/CT7 napędza 15 rodzajów wojskowych i cywilnych śmigłowców oraz samolotów, obsługując ponad 130 klientów w ponad 50 krajach. Do tej pory dostarczono ponad 25 000 silników T700/CT7, które w sumie wylatały ponad 130 milionów godzin lotu. Konstrukcja silników sprawdziła się w najtrudniejszych warunkach, takich jak gorące i wymagające strefy walki w Iraku i Afganistanie. W Europie dostarczono lub zamówiono ponad 1 300 silników T700/CT7 dla 20 europejskich klientów wojskowych i paramilitarnych.

Silniki będą produkowane i dostarczane na mocy kontraktu z Armią Stanów Zjednoczonych w ramach procesu Foreign Military Sales. W czerwcu 2024 roku Armia USA przyznała GE Aerospace kontrakt typu Indefinite Delivery Indefinite Quantity (IDIQ) na kontynuację produkcji do 950 silników T700, wspierających programy armii, marynarki, lotnictwa, piechoty morskiej, straży przybrzeżnej, sprzedaży zagranicznej (FMS) oraz inne potrzeby agencji rządowych do 2029 roku.

Źródło informacji: GE / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User