Ponad dekadę temu Skunk Works, firma należąca do Lockheed Martin, zajmująca się zaawansowanymi programami rozwojowymi, opracowała schemat technologii, aby umożliwić myśliwcom i dronom bezpieczną komunikację i wspólne wykonywanie złożonych misji. Te badania wyposażą USA i jej sojuszników w najnowocześniejsze możliwości dominacji powietrznej potrzebne do zabezpieczenia nieba na nadchodzące dekady.
Rozwiązanie dylematów pola walki
Chcą uzyskać dominację w powietrzu w przypadku zagrożenia, konieczne będzie połączenie myśliwców z wysoce wydajnymi pojazdami autonomicznymi. Skuteczność takiego rozwiązania operacyjnego będzie zależeć nie tylko od zaawansowanych samolotów i dronów, ale także od płynnej i bezpiecznej integracji obydwu systemów.
Minęły czasy, gdy przytłoczenie wroga samą siłą zapewniało dominację w powietrzu. Wszystkie systemy działające na polu bitwy muszą ze sobą współpracować, aby pokonać przeciwników.
Lockheed Martin wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby wesprzeć umiejętności człowieka zdolnościami maszyny. W ten sposób firma pokazuje, w jaki sposób systemy mogą łączyć się na polu walki tak, aby umożliwić operatorom szybsze podejmowanie decyzji i większą zdolność adaptacji.
„Kontynuujemy nasze inwestycje skoncentrowane na zaawansowanej dominacji powietrznej, gdzie myśliwce i drony bezpiecznie współpracują, wzmacniając zdolności Połączonych Sił” — powiedział OJ Sanchez, wiceprezes i dyrektor generalny Lockheed Martin Skunk Works. “Latamy już samolotami autonomicznymi wyposażonymi w sztuczną inteligencję tak, aby zwiększyć nieustanne zaangażowanie firmy w rozwój oraz aby zapewnić żołnierzom asymetryczne korzyści na polu walki, wyprzedzając ich aktualne potrzeby”.
Ciągłe przekraczanie granic
W 2024 roku Lockheed Martin zaprezentował cyfrowo wspierane zespoły, latające statkami powietrznymi wyposażonymi w sztuczną inteligencję, które już dziś są gotowe do prowadzenia misji. Ostatnie testy obejmują:
F-35 CCA Connectivity Demo – Najbardziej zaawansowany myśliwiec stealth na świecie zyskał zdolność kontrolowania dronów, w tym przyszłej floty samolotów Collaborative Combat Aircraft (CCA) Sił Powietrznych USA. Niedawno Lockheed Martin i partnerzy branżowi zademonstrowali kompleksowy systemy łączności, w tym bezproblemową integrację technologii AI w celu kontrolowania drona w locie. Partnerzy wykorzystali tu tę samą architekturę programową i sprzętową, które zostały opracowane na potrzeby dalszych testów F-35 w locie. Loty demonstracyjne z systemami z obsługą AI pozwalają Lockheed Martin nie tylko potwierdzić możliwości współpracy pilotowanych dronów z innymi platformami, ale także stopniowo je ulepszać. W ten sposób urzeczywistnia się wizja połączonych ze sobą systemów Sił Powietrznych USA.
PROJEKT DEIMOS: Pokaz na żywo z F-35 i Royal Air Force Zjednoczonego Królestwa – W trakcie pokazu na żywo, w czasie rzeczywistym, F-35 lecący z zakładu Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie przesyłał tajne dane za pośrednictwem Open Systems Gateway (OSG), który opracował Skunk Works. Dane były transmitowane przy użyciu komercyjnych łącz satelitarnych do laboratorium Royal Air Force Rapid Capability Office w Farnborough w Wielkiej Brytanii, gdzie zostały przechwycone i wykorzystane przez system Nexus Command and Control (C2). Sukces ten to znaczący krok w integracji wielodomenowej, umożliwiając interoperacyjność F-35 w czasie rzeczywistym z systemem C2 spoza USA.
MDCX demonstruje pierwsze sterowanie bezzałogowym statkiem powietrznym na żywo – Podczas niedawnej demonstracji MDCX system C2 pomyślnie sterował bezzałogowym statkiem powietrznym General Atomics MQ-20 Avenger, ukazując jego potencjał jako mnożnika siły w kontroli systemów działających we wszystkich domenach. MDCX potwierdził swoje możliwości w rewolucjonizowaniu przyszłości systemów autonomicznych oraz znaczenie w rozwijaniu zdolności dronów Lockheed Martin.
Skunk Works demonstruje współpracę pilotowanych dronów w testach lotu na żywo – Skunk Works przeprowadził kilka lotów na żywo z Operator Performance Laboratory Uniwersytetu Iowa demonstrując, w jaki sposób samoloty i autonomiczna technologia mogą współpracować w misjach typu powietrze-powietrze. W tym ćwiczeniu pilot za pośrednictwem interfejsu ekranu dotykowego wydawał polecenia w czasie rzeczywistym innym statkom powietrznym sterowanym przez AI. Te testy opierały się na wcześniejszych pracach nad AI, które prezentowały taktyczne przechwytywanie powietrze-powietrze, a także kontrolowane przez AI zakłócanie powietrze-ziemia i geolokalizację. Technologia i możliwości zaprezentowane w tych demonstracjach zoptymalizują elastyczność operacyjną i skrócą czas “od wysłania danych do podjęcia decyzji”.
CCA Demo: Obsługa wielu CCA z pojedynczego kokpitu 5. generacji – Lockheed Martin zademonstrował swój interfejs do współpracy z dronami. Narzędzie pozwala równocześnie sterować dronami z kokpitu F-35 lub F-22. Dzięki tej technologii pilot może kierować wieloma dronami za pomocą tabletu z ekranem dotykowym w kokpicie samolotu 5. generacji tak, aby skutecznie atakowały wrogów.
Istari Flyer Øne: Dostarczamy pierwszy na świecie samolot z cyfrową certyfikacją – Projekt Flyer Øne, opracowany we współpracy z Istari Digital, może stać się pierwszym na świecie samolotem z cyfrową certyfikacją. To osiągnięcie otwiera nową erę w projektowaniu i certyfikacji samolotów, w której najpierw tworzymy i certyfikujemy cyfrowego bliźniaka samolotu, zanim powstanie jego fizyczny odpowiednik.
X-62A VISTA: Otwarte architektury umożliwiają testy lotów pilotowanych przez AI – Przez cały 2024 rok Lockheed Martin dostarczał otwartą architekturę systemów potrzebną do przeprowadzania szybkich testów lotów AI na samolocie testowym X-62A Variable In-flight Stimulation Test Aircraft (VISTA). To miało kluczowe znaczenie dla programu testów lotów DARPA Air Combat Evolution, napędzając postęp i transformację w zakresie współpracy na linii człowiek-maszyna, obejmujące pierwsze w historii testy algorytmów AI w powietrzu, które obejmowały scenariusz scenariusze walki powietrznej F-16 obsługiwanego przez AI przeciwko F-16 pilotowanemu przez człowieka.
Oczy zwrócone ku przyszłości
Lockheed Martin jest w pełni zaangażowany w rozwijanie i dostarczanie rozwiązań dominacji powietrznej, które zapewnią USA i sojusznikom możliwość dalszego panowania nad niebem dziś, jak i w przyszłości. Strategiczne inwestycje firmy w demonstracje, infrastrukturę i technologię napędzają postęp niezbędny we współpracy człowieka i maszyny.
Prace będą kontynuowane w 2025 r., ze szczególnym naciskiem na dalszą integrację dronów z F-22 i F-35 w testach lotniczych. Celem jest umożliwienie szybkiego testowania i nauki, a w niedalekiej przyszłości także wdrożenie kolejnych rozwiązań.
Źródło informacji: Lockheed Martin / Modys. Aviation24.pl