Jutro, 24 listopada odbędzie się dziewiczy lot A350-1000, największej wersji samolotu z rodziny A350, zabierającej na pokład 360 pasażerów.

Jutro, 24 listopada odbędzie się dziewiczy lot A350-1000, największej wersji  samolotu z rodziny A350, zabierającej na pokład 360 pasażerów.A350 XWB to nowa rodzina szerokokadłubowych samolotów średnich rozmiarów, która kształtować będzie standardy wydajności w zakresie lotów na średnich i dalekich dystansach, pokonując wyzwania związane z niepewnymi cenami paliwa, spełniając rosnące oczekiwania pasażerów i odpowiadając na potrzeby środowiska naturalnego.


Korzyści z jednej rodziny samolotów

Rodzina A350 XWB oferuje prawdziwie długodystansowy zasięg: do 15 580 km, i jest dostępna w różnych rozmiarach dopasowanych do wymogów linii lotniczych związanych z przepustowością tras. Gwarantuje to optymalny potencjał generowania przychodów, ale także ogranicza koszty, ponieważ piloci mogą latać na samolotach A350 XWB, posiadając ten sam certyfikat, co dodatkowo zwiększa zyski linii lotniczych. Oprócz tego, że piloci mogą obsługiwać wszystkie wersje samolotów z rodziny A350 XWB, Airbus zdobył ostatnio pozwolenie władz lotniczych na wprowadzenie wspólnych uprawnień (Common Type Rating - CTR) dla pilotów cieszącej się powodzeniem rodziny samolotów A330. Pozwolenie to zmniejszy czas niezbędny do przeszkolenia pilotów linii lotniczych o 65 procent – do ośmiu dni – w porównaniu ze standardowym kursem wymaganym do przejścia na inny model samolotu, a także ułatwi stworzenie jednej puli pilotów latających zarówno na A330, jak i na A350, co zwiększy elastyczność linii lotniczych.

Wygodna, wydajna kabina, o 12,7 cm szersza od kabiny 787

Rodzinę samolotów A350 XWB wyróżnia bardzo cicha i niezwykle wygodna kabina, która w przekroju od oparcia do oparcia mierzy 5,58 m i oferuje szerokie 18-cm siedzenia zgodnie z najwyższymi standardami w zakresie wygody. Aby zapewnić pasażerom jeszcze większy komfort, A350 XWB jest o 12,7 cm szerszy niż Boeing 787, a ponieważ może pomieścić do 35 miejsc więcej, oferuje on potencjalną możliwość wzrostu przychodów o 10% lub więcej.

Pasażerowie odczują także komfort dzięki większej ilości miejsca na wysokości głowy, szerszym oknom panoramicznym oraz bardziej pojemnym schowkom bagażowym. Załoga będzie mogła odpocząć w wyjątkowo komfortowym przedziale dla załogi umiejscowionym w czole samolotu poza kabinami generującymi przychody.

Koszty operacyjne i zużycie paliwa niższe o 25%

Rodzina samolotów A350 XWB to przykład wykorzystania najnowszych osiągnięć z dziedziny aerodynamiki, projektowania oraz zaawansowanych rozwiązań technologicznych, przynosząc 25-procentowy wzrost wydajności zużycia paliwa w porównaniu do Boeinga 777.

Lekki płatowiec A350 XWB składa się w ponad 70% z zaawansowanych technologicznie materiałów, w tym w 53% z materiałów kompozytowych, a także tytanu i nowoczesnych stopów aluminium. Innowacyjna i całkowicie nowa koncepcja kadłuba, oparta na tworzywach sztucznych wzmacnianych włóknami węglowymi (Carbon Fibre Reinforced Plastic, CFRP) przynosi dodatkowe oszczędności w postaci niższego spalania paliwa oraz wymaga mniej serwisowania. A350 XWB korzysta z głębokiej, specjalistycznej wiedzy, jaką dysponuje Airbus w zakresie stosowania materiałów kompozytowych w samolotach.

Niezawodne, najnowocześniejsze systemy pomagają także ograniczyć koszty konserwacji. W połączeniu z niezwykle efektywnym spalaniem paliwa zmniejsza to koszt przelotu pasażera na kilometr o 25% w porównaniu do Boeinga 777. Dalszą redukcję kosztów uzyskuje się dzięki zastosowaniu podobnych silników, systemów i części zamiennych w obrębie całej rodziny A350 XWB.

Certyfikat ETOPS „powyżej 180 minut” dla najefektywniejszych tras dalekodystansowych

A350 XWB zdobył również ostatnio certyfikat dla operacji ETOPS (Extended-range Twin engine aircraft Operations) „powyżej 180 minut”. To znaczące osiągnięcie oznacza, że A350 jest pierwszym nowym typem samolotu, który otrzymał tak wysoki certyfikat ETOPS jeszcze przed wejściem do służby. Ponadto oznacza to, że operatorzy czerpać będą korzyści z najwydajniejszych, najbardziej niezawodnych i bezpośrednich połączeń długodystansowych spośród wszystkich samolotów dwusilnikowych. Certyfikat obejmuje operacje ETOPS 180 minut w specyfikacji podstawowej oraz operacje ETOPS 300 minut i ETOPS 370 minut w zależności od indywidualnego wyboru operatora. Ta ostatnia opcja zwiększa czas przelotu do najbliższego lotniska zapasowego o rekordowe 4 630 km, co odpowiada maksymalnemu czasowi ETOPS dla A380 wynoszącemu około 370 minut.

Zrównoważony rozwój transportu lotniczego

Firma Airbus dostrzega potrzebę zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego. Na wydajności, będącej charakterystyczną cechą rodziny samolotów A350 XWB, skorzysta środowisko naturalne. Nowej generacji silniki Rolls-Royce Trent XWB oraz najnowsze rozwiązania aerodynamiczne pozwolą zredukować emisje gazów cieplarnianych znacznie poniżej obecnych i oczekiwanych w przyszłości regulacji. Emisja dwutlenku węgla na jednego pasażera będzie nawet o 25% niższa niż w przypadku obecnie eksploatowanych samolotów z tej kategorii, zaś poziom hałasu zewnętrznego będzie aż o 16 EPNdB (efektywnie słyszalnych decybeli) poniżej wymogów rozdziału 4 ICAO. Airbus prognozuje, że w ciągu najbliższych 20 lat na rynku wystąpi zapotrzebowanie na 7 250 nowych, szerokokadłubowych samolotów pasażerskich i towarowych.

Transmisja dotycząca lotu 24 listopada będzie dostępna pod poniższymi linkami:

Start samolotu: Twitter https://twitter.com/airbus
Lądowanie : - https://facebook.com/airbus

Źródło informacji: Airbus

Top