piątek, 12 maj 2017 09:22

Polscy naukowcy udoskonalą start rakiet i badania kosmosu.

Źródło: By Kevin Gill from Nashua, NH, United States (Earth) [CC BY-SA 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons Źródło: By Kevin Gill from Nashua, NH, United States (Earth) [CC BY-SA 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons
Hałas rakiet podczas startu może powodować uszkodzenie delikatnych fragmentów teleskopów, wysyłanych w kosmos. Polscy uczeni opracowują mechanizm, który zminimalizuje ten hałas, przez co wszystkie części teleskopu bezpiecznie dotrą w przestrzeń kosmiczną.

Nad projektem pracują naukowcy z Centrum Badań Kosmicznych PAN, Akademii Górniczo-Hutniczej (Katedra Mechniki i Wibroakustyki) w Krakowie oraz Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN.

Start rakiety Ariane 5, w której zostanie zastosowana nowa technologia, planowany jest na 2028 r. O dokładnym miejscu wystrzału (będzie to prawdopodobnie Gujana Francuska) zadecyduje Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), która zaprosiła Polaków do udziału w misji kosmicznej ATHENA.

ATHENA to nowoczesny teleskop rentgenowski, który będzie wyniesiony przez rakietę na orbitę w 2028 r. Teleskop ma badać promieniowanie X w kosmosie. Ok. 50 proc. materii w kosmosie występuje w formie rzadkiego, gorącego gazu, który promieniuje w zakresie rentgenowskim. Promienie X są generowane przez gorące części Wszechświata, np: galaktyki i ich gromady, obszary w pobliżu czarnych dziur. Niemniej promieniowanie to blokowane jest przez atmosferę ziemską, dlatego możemy badać je tylko za pomocą misji satelitarnych.

Uczeni z AGH są odpowiedzialni za minimalizowanie ciśnienia akustycznego przy starcie rakiety. Naukowcy mają opracować osłonę, która zabezpieczy delikatny element teleskopu przed zniszczeniami spowodowanymi przez huk rakiety - osłona ochroni niezmiernie cienki filtr zamieszczony w teleskopie rentgenowskim. Jest to na tyle delikatne urządzenie, że do tej pory wszelka aparatura tego typu mogła ulec uszkodzeniu w czasie startu ze względu na ogromną siłę dźwięku, jaki towarzyszy startowi rakiety. W rezultacie aparatura nie mogła być użyteczna w kosmosie. Do tej pory użycie takich filtrów było praktycznie niemożliwe.

Dzięki stworzeniu osłony do filtrów przed hukiem rakiet, możliwe będzie wysłanie w kosmos odpowiednio cienkiej warstwy materiału potrzebnej do wykonania pomiarów promieniowania X.

Obecnie zespół AGH przygotowuje różne rozwiązania, jak poprzez geometryczne przygotowanie kształtu osłony filtra zredukować siłę dźwięku dobiegającego do niego podczas startu. Zespół pracuje w oparciu o dane otrzymane od ESA - osłona musi mieć określone wymiary, wagę, musi być wykonana z konkretnych materiałów.

„W tej chwili nasze prace polegają na pomiarach poziomu hałasu (generowanego w czasie startu rakiety) w urządzeniu, w którym będzie zamontowany filtr. Symulujemy hałas rakiety specjalnym głośnikiem. Mikrofon w pozycji filtru zbiera informacje o tym, jak w danym miejscu będzie głośno, czyli jaki hałas będzie oddziaływał na filtr" - wyjaśnił dr inż. Adam Pilch z AGH.

„Teleskopy kosmiczne to bardzo specyficzna gałąź technologii satelitarnych, nie buduje się ich zbyt często i staramy się, aby każdy kolejny teleskop był doskonalszy, byśmy mogli coraz więcej nowych rzeczy odkrywać" - powiedział Szymon Polak z Centrum Badań Kosmicznych PAN i dodał: „Z pewnością dzięki uczestnictwie w budowie teleskopu ATHENA polski sektor kosmiczny będzie mógł się rozwinąć".

Misję ATHENA (Advanced Telescope for High Energy Astrophysics) Europejska Agencja Kosmiczna realizuje w ramach programu naukowego „Kosmiczna Wizja". Koszt misji przekroczy 900 mln euro.Polska przystąpiła do misji dzięki staraniom prof. Agaty Różańskiej z Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN w Warszawie. Prof. Różańska koordynuje projekt w Polsce.

Źródło publikacji: PAP - Nauka w Polsce, Beata Kołodziej / http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news

Czytany 1584 razy Ostatnio zmieniany piątek, 12 maj 2017 09:30

• Polskie wsparcie dla platformy satelitarnej Eurostar Neo.

Polska firma dostarcza urządzenia elektronicznego wsparcia naziemnego do europejskich satelitów telekomunikacyjnych platformy Eurostar Neo, rozwijanej pod egidą Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA. Łączna wartość kontraktu to ok. 5 mln zł - poinformowała w poniedziałek Astri Polska.

• Polscy naukowcy pomogą wylądować na księżycu Marsa.

Naukowcy z krakowskiej AGH i Centrum Badań Kosmicznych PAN rozpoczęli realizację projektu, którego celem jest pierwsze lądowanie na jednym z księżyców Marsa – poinformowała w środę rzeczniczka prasowa AGH Anna Żmuda-Muszyńska.

• Polski programista w zespole, który wystrzelił SpaceX - najpotężniejszą rakietę na świecie.

Polski programista Tomasz Czajka pracował na systemami sterowania firmy SpaceX, która wystrzeliła we wtorek w kosmos najpotężniejszą na świecie rakietę - Falcon Heavy - informuje na swojej stronie internetowej Polskie Towarzystwo Informatyczne.

• Polska Agencja Kosmiczna jednym z wykonawców projektu satelitarnego Sat4Envi.

Projekt Sat4Envi, związany z gromadzeniem i udostępnianiem informacji satelitarnych, będzie realizowany przez konsorcjum, którego liderem jest Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. PAK odpowiada za opracowanie m.in. programu dot. wykorzystania danych satelitarnych przez administrację publiczną - podała w czwartek Agencja.

• Starachowice gospodarzem 4. edycji zawodów łazików marsjańskich.

Dwie równoległe kategorie zawodów łazików marsjańskich, warsztaty oraz strefa pokazów naukowo-technologicznych – to główne atrakcje czwartej edycji zawodów European Rover Challenge. W połowie września br. odbędą się one w Starachowicach.

• Przedstawiciele ESA z delegacją w Instytucie Lotnictwa.

Dnia 2 lutego 2018 w Instytucie Lotnictwa odbyło się spotkanie przedstawicieli Europejskiej Agencji Kosmicznej z p.o. dyrektora Instytutu Lotnictwa, dr inż. Leszkiem Lorochem i reprezentantami Zakładu Technologii Kosmicznych.

• ASPro – Wstępna kwalifikacja stałego materiału pędnego niezawierającego aluminium.

„Wstępna kwalifikacja stałego materiału pędnego niezawierającego aluminium” (ang. Pre-Qualification of Aluminium-Free Solid Propellant – ASPro (ESA)) to projekt realizowany przez Zakład Technologii Kosmicznych Instytutu Lotnictwa wraz z MESKO S.A., Instytutem Przemysłu Organicznego oraz Zakładem Produkcji Specjalnej Gamrat Sp. z o.o. na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA).

• HYDRA firmy Bell Helicopter – kolejny krok w stronę Air Taxi.

Bell Helicopter zaprezentował Hybrid Drive Train Research Aircraft (HYDRA). Służy on do badania zaawansowanych rozproszonych systemów napędowych. W ramach projektu Bell HYDRA firma sprawdza także możliwości nowych hybrydowych technologii napędowych, w tym elektrycznych i płynnych systemów zasilania dynamicznego.

• Fiński satelita wyposażony w radar SAR z polskim akcentem.

ICEYE, światowy lider w zakresie wykorzystania technologii radarowej SAR z siedzibą w Finlandii, pomyślnie wystrzelił pierwszego mikrosatelitę wyposażonego w radar syntetycznej apertury (Synthetic Aperture Radar, SAR). To pierwsza na świecie skuteczna próba umieszczenia na orbicie okołoziemskiej satelity o wadze poniżej 100kg wyposażonego w tego typu radar.

• Studenci Politechniki Gdańskiej przeprowadzą kosmiczny eksperyment.

Studenci Politechniki Gdańskiej przeprowadzą kosmiczny eksperyment, w którym zbadają drgania oraz przepływ ciepła podczas lotu rakiety suborbitalnej. Projekt zrealizowany zostanie we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną.

Skomentuj

Twój komentarz zostanie opublikowany po akceptacji administratora.