poniedziałek, 23 kwiecień 2018 15:05

Sebastian Kawa - Jak tu nie pokochać Prievidzy?

Napisane przez Sebastiankawa.pl
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Źródło zdjęcia: Sebastiankawa.pl Źródło zdjęcia: Sebastiankawa.pl

Zawody w Prievidzy dały dobry start do lotniczego sezonu. Dwie ostatnie konkurencje zawodów FCC w Prievidzy dały pilotom dużo cennych doświadczeń. Nad Europą środkową, jak pizza z  grubym ciastem, pojawił się wysoki wyż i raczej jak w kuchni, a nie według sztuki meteorologicznej, placek ten przeciął na pół mało aktywny front, którego tam być nie powinno. Kreskę rysował komputer, więc znajdując dwie różne masy nakreślił ją nie zważając na zasady meteorologii.

Prievidza

W takim układzie nie można się było spodziewać zjawisk typowych dla frontu, ale inne atrakcje dopisały. Z północy wiał silny wiatr, a do tego napływ chłodnego powietrza na małej wysokości psuł termikę i znikały chmury cumulus. Odszedłem więc na trasę z kilkoma kolegami bez oglądania się na innych. Do Dolnego Kubina dolecieliśmy gdy było już bezchmurnie. Bez trudu dogoniliśmy Petra i Romana z Czech, którzy lecąc z przodu wpadli w pułapkę zastawioną na bezchmurnej przez niewidoczne szlaki i stracili nieco wysokości lecąc w duszeniu do tego punktu zwrotnego. Powrót z wiatrem na południe, do Szuran, wydawał się dość łatwy. W Wielkiej Fatrze krążyliśmy aż do pułapu. Wystarczyło teraz znaleźć coś pod Ciglem w dolinie Prievidzy, by skutecznie polecieć dalej. Niestety. Tym razem na mnie silny wiatr i szeroko rozstawione bezchmurne szlaki zastawiły pułapkę. Nie mogłem niczego konkretnego znaleźć i odbijając się od gałęzi drzew turlałem się aż do ramienia góry Wielki Tribec w połowie drogi do Nitry. Tymczasem lecący z tyłu i nieco z boku Zdzisław trafił na silny komin, który wyniósł go i grupę innych do wysokości inwersji. Walec znów mnie przejechał. Wiatr układał niewidoczne pasy wznoszeń i duszeń skośnie do kierunku trasy, więc niewiele później w tej loterii ja trafiłem dobrą kartę. Był bardzo długi szlak, który zaczynał się jeszcze gdzieś w Czechach, potem zbierał energię z Dubnicy, Magury,  przez Tribec skręcał na wschodnią stronę trasy. Zaznaczony był tylko kilkoma zamgleniami, ale wkrótce i te zniknęły, bo wysoko pojawiły się weloniki cirrusa, tłumiącego nico dopływ energii słońca niezbędnej do nagrzewania ziemi i tworzenia kominów termicznych. W efekcie poza szlakiem nie było żadnych noszeń. Czołówka lecąca wprost przez Nitrę do punktu zwrotnego w pobliżu Dunaju spadła do parterowych wysokości. Ratowali się w anemicznych podmuchach termicznych i tyko dzięki porywom wiatru posuwała sie dalej do punktu.

Dogoniłem ich tam. Nad samym punktem dotknęliśmy prawdopodobnie szlaku przebiegającego po zachodniej stronie, bo udało się podreperować wysokość, ale to był koniec łatwej jazdy. Zaczęło się mozolne pełzanie pod wiatr w kierunku zbawczych gór. Doszedłem do wniosku, że nie mogę powtórzyć błędu czołówki i wracać przez Nitrę a należy spróbować szczęścia w hipotetycznym ciągu wznoszeń na wschód od niej. Założyłem też, że w okolicy Złotych Morawców po zawietrznej stronie pierwszego pasma gór wiatr będzie słabszy i wylecę spod ławicy cirrusem. Wszystko się sprawdziło. Widziałem po drodze dziesiątki szybowców lądujących po zachodniej stronie mej trasy. Niewiele brakło a i mnie brakłoby wysokości. Uratował mnie ciągnący jeszcze na południe Nimbus Vitalija Borowika z Nowosybirska. Zrobił jedno kółko. Noszenie dla niego było zbyt słabe, ale dla mnie była to ostatnia szansa. Ratujące zerko, potem pół metra do góry i wreszcie z Daneszem Grulą dostaliśmy prezent w postaci 1,5m/s. Dokręciliśmy na tyle wysoko, by ruszyć dalej. Złote Morawce nie wydawały mi się teraz już tak dobrą opcją. Zapuszczając się w ten zaułek między górami mogłem nie przelecieć przez przełęcz w Skycowie. Do tego teren w tej dolinie się podnosił i zostawało niewiele wysokosci na lot po prostej pomiędzy kominami termicznymi. Było to ryzykowne. Zdecydowałem się na lot przez Tribec, by po nawietrznej stronie gór wiodących ku Prievidzy odszukać pasmo wznoszeń, które tak dobrze służyło mi w drodze nad Dunaj. Liczyłem też na to, ze może uda się odnaleeźć część szlaku przechodzacą na południe od Tribca i przeskoczyć pod wiatr bez utraty wysokości. Niestety plan nie wyszedł i leciałem ciągle w duszeniu, więc ledwo przemknąłem na drugą stronę pasma. Wznoszenie przesunęło się bardziej na wschód i znalazłem je dopiero po przeleceniu kilku kilometrów w stronę Prievidzy. Było marniutkie, ale leciałem! Inni zgłaszali już doloty po uruchomieniu silników. Danesz uciekł na lżejszym ASG, a mnie skończyło się wznoszenie. Postanowiłem znów poszukać szczęścia, ale los wystawił mnie na próbę wytrwałości. Trudno było mówić o planowanej akcji. Pełzałem, pełzałem i dopiero 80m nad polem do lądowania na grzbiecie malutkiej górki podparło mnie słabiutkie noszenie, które na większej wysokości nabrało energii i z niesamowitą tego dnia prędkością 3m/sek. wywindowało mnie na wysokość dolotu. Doleciało nas 3-ch, oraz sześciu w klasie 15m, a reszta musiała wracać na holu za samolotami, lub na przyczepkach.

Finał. W ostatnim dniu pogoda miała się poprawić, ale masa powietrza była podobna. Nadal z północy wiał dość silny chłodny wiatr. Osłabiał termikę i powodował, że noszenia były turbulentne. Pojawiły się cumulusy, ale wznoszenia były trudne, do wykorzystania.

Prievidza

Po wyholowaniu postanowiłem przelecieć nad Vtacznik po wschodniej stronie doliny, skąd mieliśmy start. Bardzo się rozczarowałem. Razem z innymi szybowcami krążyliśmy godzinę i nie udało się uzyskać podstawy chmur, choć dzięki zmniejszeniu strefy lotniska kontrolowanego Sliać mogliśmy latać także po nasłonecznionej stronie tej okazałej góry.

Tymczasem Zdzichu zachwalał wspaniałe kominy i szlaki prowadzą przez zachodnią stronę doliny, klasztor nad Zniewą, Kozie Bobki i Małą Fatrę. Poleciał na trasę. Po naszej stronie doliny też były przepiękne cumulusy, ale dopiero głęboko nad Wielką Fatrą do której dostęp utrudniała świeżo utworzona strefa dla wojskowych dronów. Postanowiłem ścigać Zdzicha. Jednak jak pech to pech. Już w momencie przecinania linii startu widziałem, że piękne dotąd chmury rozpadają się. Nie znalazłem nic konkretnego, choć jeszcze kwadrans wcześniej było tam cudownie. Nie było szansy na powrót, ani na przeskok do Wielkiej Fatry.

Trzeba było zjeść tę żabę, ale kilka chmurek nad środkiem doliny pozwoliło mnie i towarzyszącym mi pilotom dotrzeć przez Martin pod Wielki Krywań. Liczyłem na to, ze w zaciszu od wiatru, po stronie zawietrznej zbocza mocniej się nagrzeją i powstaną wreszcie dobre kominy. Faktycznie, komin nad poligonem wyniósł naszą grupkę na wysokość umożliwiającą przeskoczenie kamiennego grzebienia Małej Fatry. Denerwował widok zregenerowanego szlaku, który następnym pilotom stwarzał fantastyczne warunki do pościgu. Chciałoby się cofnąć czas, ale nie było jednak powrotu i należało wykorzystać dobrą pogodę która pojawiła się nad granicznymi górami Polski. Przez Jaworzynę, Rycerzową i Krawców Wierch dolecieliśmy pod szlakiem do krańca strefy w okolicach Milówki.

Prievidza

Układający trasę Tomasz Bobok nie doszacował możliwości naszej klasy i widać było, będzie problem ze znalezieniem w strefach nawrotów dostatecznej przestrzeni dla wykorzystania limitu 3-ch godzin lotu. Po nawrocie ścigałem Zdzicha lecącego w kierunku Niżnych Tatr. Poleciał na wprost i uciekł mi trochę, bo trafił bardzo dobry komin na żebrach Demianowej, ale mnie się opłacił dłuższy lot na żaglu wzdłuż ich grani.

Prędkość średnia mocno rosła. Nie było wątpliwości, że należy dolecieć jak najdalej w głąb drugiej strefy pod Kralową Halę, bo południowa strefa nie wydawała się interesująca. Dogoniłem grupkę czołówki. Lepiej rozegrałem drogę przez Tatry bo nie zatrzymywałem się nawet w mocnych kominach a pędziłem przy grani wykorzystując prądy zboczowe. Było trochę turbulencji, ale po niedawnych mistrzostwach w Andach nie robiła ona wielkiego wrażenia. Zgodnie z kalkulacją warunki na południowej części trasy były słabsze. Grupa ze Zdzichem lecąć bliżej środka doliny Topolczan znalazła bardzo silny komin i wykręcała się, ale moja trasa wiodła po prostej, mniej kluczyłem i była optymalna. Analogicznie jak w dniu poprzedzającym przed Nitrą pojawił się dylemat. – Co dalej ? Szlak zakręcał nad Złote Moravce i był krotki. Po prostej w stronę Nitry nie było ani kłaczka, co przy silnym wietrze wróżyło kłopoty. Mimo to postanowiłem kolejny raz wypróbować doskonałość zatankowanego balastem wodnym szybowca. Oczywiście dusiło. Nie doleciałem nawet do miejsca które planowałem osiągnąć, bo komputer wyliczał, że spóźnię się już 2 minuty choćbym nawet znalazł spodziewane wznoszenie o wartości 2m/s, a on najczęściej się nie mylił. Po nawrocie poleciałem lepiej niż przewidywała elektronika. Żagiel na zboczach Tribca mocno mnie rozpędził, a komin w Skycovie osiągał 3m/s w efekcie przyleciałem znów ciut przed czasem.

Mimo to wygrałem – 6 na 8 rozegranych w tym roku wyścigów i po raz 6 spośród 8 dotychczasowych zawodów FCC Gliding.

Prievidza

Dzień ten pokazał jak łatwo mogą wpaść w pułapkę na konkurencji AAT piloci starają się latać za innymi.Andreas Kessler /szybowiec AK/, Niemiec latający w barwach Rumunii, odczekał kilka minut i poleciał za moją grupką. Na pierwszym boku bardzo mu się to opłaciło. Leciał w lepszej pogodzie i obserwując sytuację omijał pułapki, które boleśnie doświadczały poprzedników. Spotkał się z nami, gdy wracaliśmy z krańca pierwszej strefy, więc postanowił ułatwić sobie lot i lecieć dalej z grupą. Dolecieliśmy tak nad Nitrę, lecz tam skończyła się ta jazda na gapę. Zostawało mu dużo czasu do minim 3 godzin lotu. Straciłby wiele na średniej prędkości przylatując zbyt wcześnie do mety, więc zdecydował się na samotne wydłużenie trasy. Nie powiodło mu się. Warunki słabły. Wiatr wstrzymywał przy powrocie, więc skończył konkurencję uruchamiając silnik daleko przed metą.

Pogoda w Prievidzy nie zawiodła, a jej zróżnicowanie dowartościowało zawody. Było ciekawie. Lataliśmy w dobrych warunkach jak też i w bardzo słabych,W górach i na równinach. Latało 105 pilotów szybowców z różnych krajów Europy. oraz Australii i RPA.Były też niespodzianki. Pomimo dużego doświadczenia szybowcowego zaskoczyły mnie one i czegoś nowego nauczyły. To wszystko we wspaniałej scenerii Beskidów, Tatr i Fatry. Co roku jest to dla mnie ogromnie ważny trening. Właściwie są to jedyne zawody na które jadę bez obciążenia koniecznością walki o trofea mistrzowskie. Jedyna możliwość poeksperymentowania i nabierania nowych doświadczeń. Niezwykle cenna jest też wspaniała atmosfera zawodów jaką tworzą organizatorzy i ich uczestnicy. Myślę, że nie tylko dla mnie, ale i też dla całej naszej reprezentacji, bo sezon lotniczy otwieramy tam gdzie wiosna wita miesiąc wcześniej niż w Polsce.  Sebastian

Źródło informacji i zdjęć: http://www.sebastiankawa.pl/12442/jak-tu-nie-kochac-prievidzy/

Czytany 733 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 23 kwiecień 2018 15:13

Artykuły powiązane

• Chlebem i solą przywitano Sebastiana Kawę w Austrii.

Myli się ten kto sądzi, że sezon lotniczy Sebastiana kończy się z chwilą jesiennego zamknięcia większości naszych hangarów. Możliwe jest jeszcze latanie na fali, a tak w zarysie wyglądał jego miesięczny kalendarz imprez podczas których promował piękno szybownictwa.

• Gwiazdy lotnictwa w niedzielę opanowały Targi Kielce.

Sebastian Kawa, Marcin Szamborski,Janusz Orłowski, Jerzy Makula oraz Mateusz Rękas i Jacek Bogdański - to nazwiska znane miłośnikom sportów lotniczych. W Targach Kielce trwają Targi Lotnictwa Lekkiego oraz Paragiełda i Międzynarodowe Targi Modelarstwa Redukcyjnego Model Kit Expo.

• Nie żyje Henryk Rup, instruktor szybowcowy i pilot samolotowy.

Aeroklub Warszawski z głębokim żalem zawiadamia, że odszedł Henryk Rup, związany od lat z Aeroklubem Warszawskim wspaniały instruktor szybowcowy i pilot samolotowy. Do Aeroklubu wstąpił w 1955 roku, kiedy rozpoczął szkolenie szybowcowe. Swój pierwszy lot wykonał na Żurawiu z Pelagią Majewską.

• Zlot zabytkowych szybowców w Czarnej Górze.

Miejscowość Białka Tatrzańska i położone na jej terenie wzniesienie Litwinka w roku 1923 były świadkami ważnego wydarzenia związanego z historią polskiego lotnictwa, a w szczególności lotnictwa bezsilnikowego, nazwanego w czasach późniejszych szybownictwem. Ponieważ nigdy wcześniej, nikt nie organizował takich zawodów w Polsce ich organizacja nastręczała wiele problemów.

• Sebastian Kawa po raz kolejny udowodnił, że jest najlepszym pilotem szybowcowym świata.

Zwycięstwo wywalczone podczas minionych dwu tygodni walki nad Czechami w 35 Szybowcowych Mistrzostwach Świata jest już jego 24 tryumfem w zawodach o randze mistrzostw świata, Europy, Światowych Igrzysk Lotniczych. Bezprecedensowy jest również fakt, że podobnie jak w ubiegłym roku wygrał wszystkie zawody w jakich uczestniczył. W styczniu nad Andami pokonał uczestników światowego finału wyścigów szybowcowych Grand Prix. W pierwszych dwu tygodniach lipca wywalczył w Ostrowie tytuł mistrza świata klasy 15-metrowej, a w Czechach latając z Mirkiem Matkowskim, właścicielem szybowca, złoty medal w klasie szybowców dwumiejscowych. Wyniki nie do powtórzenia.

• Nie trzeba Afryki. Pierwsze starcie z burzami Sebastiana Kawy.

Przegrzewane powietrze zaczyna wspinać się ku stratosferze, jakby ciasno mu było przy ziemi. Od rana z bezchmurnego nieba spływały megawaty energii, więc wysoka temperatura nie zachęcała do opalania się. Wzloty aerologiczne wskazywały na występowanie silnych wznoszeń termicznych i rozwój chmur kłębiastych, które miały przekształcać się w burze, toteż organizatorzy postanowili pokazać uczestnikom inne niż południowe obszary kraju wyznaczając cześć 500 km tras kołowymi obszarami nawrotów w układzie poprzecznym od granicy z Austrią do Kotliny Kłodzkiej.

• Sebastian Kawa Mistrzem Świata! Czterech Polaków na podium 35. Szybowcowych Mistrzostw Świata.

W Ostrowie Wielkopolskim zakończyła się rywalizacja na 35. Szybowcowych Mistrzostwa Świata FAI. Polska reprezentacja wywalczyła złoto drużynowe i cztery medale indywidualne – jeden złoty, dwa srebrne i jeden brązowy. Sebastian Kawa obronił tytuł Szybowcowego Mistrza Świata.

• Zmarł dr inż. Justyn Sandauer - pilot, konstruktor i ekspert lotniczy.

Ze smutkiem informujemy, że 15 lipca 2018 r. zmarł w wieku 94 lat Justyn Sandauer – pilot szybowcowy i samolotowy, konstruktor szybowcowy, ekspert od prób w locie statków powietrznych.

• Michał Klimaszewski mistrzem Polski akrobacji szybowcowych.

W minionych dniach na terenie Aeroklubu Pomorskiego, odbyły się 23 mistrzostwa Polski akrobacji szybowcowych. Pilot Aeroklubu Częstochowskiego zdobył tytuł mistrza Polski w klasie advanced, wygrywając wszystkie konkurencje z przewagą 5-7 punktów, nad pozostałymi uczestnikami.

• 35 Szybowcowe Mistrzostwa Świata w Ostrowie Wielkopolskim.

Do zawodów zgłosiło się 138 zawodników z 29 państw. Pierwsza część mistrzostw rozegrana zostanie w klasach: club, standard i 15 metrowa. Mistrzostwa rozpoczynają się już 7 lipca o godzinie 18:00 uroczyście na rynku w Ostrowie Wielkopolskim. Zawody potrwają do 22 lipca.

• Sebastian Kawa otrzymał nagrodę im. Benedykta Polaka.

W romańskiej archikolegiacie, znajdującej się w Tumie koło Łęczycy po raz czwarty zostały wręczone Nagrody Benedykta Polaka. W tym roku wyróżnienie odebrał Sebastian Kawa, pilot, sportowiec i niezłomny propagator „polskich skrzydeł”.

• Akt oskarżenia w sprawie wypadku z udziałem szybowców w Pile.

Prokuratura Rejonowa w Pile skierowała akt oskarżenia przeciwko Zbigniewowi S., oskarżonemu o spowodowanie wypadku lotniczego podczas zawodów szybowcowych w Pile. - taki komunikat umieszczono na stronie Prokuratury Krajowej.

• "Zostań pilotem szybowcowym" - afisz z lat 60' w zbiorach Muzeum Sił Powietrznych.

"Podczas Nocy Muzeów miłą niespodziankę sprawił nam pan Jakub Gołębiowski, przekazując do zbiorów Muzeum Sił Powietrznych ciekawy dokument życia społecznego." - można przeczytac na stronie dęblińskiego muzeum - "Afisz zapraszający na Pokazy Lotnicze 11 września 1960 roku w Białej Podlaskiej, organizowany przez Wojskowy Aeroklub Dębliński jest typowym akcydensem informacyjnym, wykonanym jako druk jednostronny w formacie A3. Na przykładzie tego akcydensu możemy prześledzić, jak bardzo zmienił się język wypowiedzi na przestrzeni blisko 60 lat. Afisz składa się prawie w całości z tekstu, towarzyszy mu prosta oprawa graficzna."

• Sebastian Kawa - Lotnicze boje nad Karpatami.

"W szybownictwie jak w życiu - trzeba mieć szczęście. Można być świetnie przygotowanym, wkładać serce i duszę w działania, a przypadek, lub niekorzystny zbieg okoliczności zniweczy wszystko." - Czytamy na stronie Sebastiana Kawy.

• Niebiańskie kruszce Sebastiana Kawy. Co zrobić z taką ilością?

Klub kibiców tworzy pudło na medale zdobyte przez Sebastiana w szybowcowych mistrzostwach świata, Europy, światowych igrzyskach lotniczych.

• "Piotr z Krainy Szybowisk". Spotkanie z bieszczadzkim szybownikiem Piotrem Bobulą w Rzeszowie.

To będzie już drugie takie podkarpackie spotkanie lotnicze. Odbędzie się 23 marca br. (piątek) o godz. 18.00 w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie.

• Zaproszenie na spotkanie z Piotrem Bobulą - bieszczadzkim szybownikiem.

Piotr Bobula pochodzi z Podhala. W Bieszczady przybył ponad ćwierć wieku temu z misją reaktywowania przedwojennego szybownictwa. Uruchomił tam szybowiska w Weremieniu i Żernicy Wyżnej. Przyczynił się do powrotu szybowców do Bezmiechowej.

• Michał Klimaszewski - wicemistrz świata w akrobacji szybowcowej wybrany II sportowcem Częstochowy.

Jak informuje Aeroklub Częstochowski zakończyła się kolejna edycja plebiscytu na najlepszych sportowców Częstochowy i regionu w 2017 roku. To ranking od ponad 60 lat przygotowywany przez Regionalną Radę Polskiego Komitetu Olimpijskiego w Częstochowie. W dwudziestce znalazło się dwóch reprezentantów Aeroklubu Częstochowskiego.

• Sebastian Kawa zdobywa złoty medal w Chile.

Sebastian Kawa 20 stycznia zdobył złoty medal w Finał Grand Prix w wyścigach szybowcowych w Chile.

• Sebastian Kawa: Znów tam gdzie trudno spotkać kondora.

Korzystna pogoda i dobre wyniki wczorajszego wyścigu zachęciły task settera do ponownego wysłania zawodników tam, gdzie nie latają kondory. Nie latają bo nie maja po co. Na gołych kamiennych ścianach i lodowcach nie spotkasz nawet karaczana.

Redakcja poleca

Sie 10, 2018
Central European Engine Services Sp. z o.o. – w skrócie CEES jest ...
Wrz 13, 2018
To już trzecia edycja lotniczej imprezy "Skrzydła nad Kazimierzem". ...
Wrz 06, 2018
Małgorzata Nowotnik i Marian Nowotnik to lotnicze małżeństwo, które ...
Lip 14, 2018
Od 13 lipca w bazie lotniczej Fairford trwa kolejny Royal ...
Maj 23, 2018
21 maja br. Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych nawiązała ...
Maj 16, 2018
Sikorsky/PZL Mielec, firma Lockheed Martin (NYSE: LMT), podpisała ...
Kwi 19, 2018
Na ukończeniu jest właśnie malowanie nowego hełmofonu dla por. pilota ...
Kwi 18, 2018
Piotr Rejmer i Tomasz Białoszewski z lotniczego portalu filmowego ...

Najczęściej czytane

Lis 15, 2018
Naukowcy z Uniwersytetu w La Coruñi pracują nad projektem STRATOFLY, ...
Lis 20, 2018
Szerokokadłubowy Boeing 767 w wersji cargo pozyskany przez polską ...
Lis 19, 2018
Artykuł ten jest kontynuacją artykułu z października 2018 roku, i ...
Paź 14, 2018
Za nami już 9. edycja słynnej Nocy w Instytucie Lotnictwa. Ponieważ w ...
Paź 23, 2018
„No to lecimy!” to projekt skierowany do każdego, począwszy od tylko ...
Paź 18, 2018
Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej powołał z dniem 19 ...
Paź 19, 2018
Mieliśmy już różne zastosowania silników samolotowych oraz ich ...
Paź 04, 2018
W dniu 7 lipca 2017 roku wieczorem na lotnisku w San Francisco miał ...
Paź 01, 2018
Uroczyste rozpoczęcie Roku Akademickiego 2018/2019 odbędzie się 4 ...
Wrz 28, 2018
MUZEUM 303 przygotowało niespodziankę - specjalnie dla fanów Nocy ...
Paź 04, 2018
Śmigłowiec H225M, użytkowany w liczbie 88 egzemplarzy przez 6 krajów ...

Nasze wywiady

Paź 14, 2018
Za nami już 9. edycja słynnej Nocy w Instytucie Lotnictwa. Ponieważ w ...
Wrz 06, 2018
Małgorzata Nowotnik i Marian Nowotnik to lotnicze małżeństwo, które ...
Lip 16, 2018
Jako patron medialny Air Show w Radomiu mamy zaszczyt pokazać, jako ...
Kwi 23, 2018
Postanowiliśmy to sprawdzić składając wizytę z symulatorze Boeinga ...
Lut 04, 2018
Wczoraj w Hotelu Aiport Okęcie odbyła się impreza Open Day Cumulusy ...
Paź 11, 2017
Siedemnastoletnia Maja Kuczyńska w krótkim czasie zachwyciła świat ...
Wrz 12, 2017
W sobotę 9 września ekipa portalu Aviation24.pl odwiedziła urocze ...
Wrz 05, 2017
W imieniu firmy Eurofighter Jagdflugzeug GmbH i jej firm ...

Kalendarium Wikipedii

Dzisiaj jest: 13 Grudnia 2018    |    Wydarzyło się: 1936 - Dokonano oblotu bombowca PZL.37 Łoś. 1985 – Eksperymentalny amerykański Grumman X-29 jako pierwszy samolot z ujemnym skosem skrzydeł przekroczył barierę dźwięku. 1967 - Wystrzelono amerykańską sondę kosmiczną Pioneer 8. 1962 - 1962 – NASA wystrzeliła pierwszego satelitę telekomunikacyjnego Relay 1. 1919 – Urodził się Hans Joachim Marseille, niemiecki pilot (zm. 1942).

Lotnicza książka

Lis 14, 2018
Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie zaprasza na oblot książki pt. ...
Lis 03, 2018
Wiedza o tym, że zaatakowana 1 września 1939 roku Rzeczpospolita ...
Sie 22, 2018
Pasjonująca historia polskich pilotów, których odwaga i męstwo ...
Cze 08, 2018
Książka, która zdaniem Mariusza Szczygła warta jest złamania siódmego ...
Cze 06, 2018
Karaś, Junak, Iskra, Bies, wreszcie i Orlik. Pasjonaci aeronautyki ...
Mar 17, 2018
Zastanawialiście się kiedyś, jaki zapach ma przestrzeń kosmiczna? A ...
Mar 01, 2018
Kilka miesięcy temu nakładem poznańskiego wydawnictwa DYGRESJE ...
Lut 19, 2018
Był rok 1982. Od czterech lat byłem pracownikiem ZRLiLK. Ten akurat ...
Kwi 20, 2017
„Spójrz na to drzewo. Ponieważ je widzę, mogę do niego dojść. Tak ...

Nasze Video

Sie 15, 2018
Dzisiaj na warszawskim niebie zobaczyliśmy: śmigłowce Mi-2 , ...
Mar 23, 2018
Dzisiaj dokładnie o godzinie 8:55 czasu lokalnego na warszawskim ...
Sie 15, 2017
W tym roku postanowiliśmy zmienić miejscówkę i nakręcić przelot ...
Maj 19, 2017
Pod koniec kwietnia dzieci z jednej z warszawskich szkół podstawowych ...
Maj 17, 2017
Od jutra rusza sprzedaż biletów na musical "Piloci", a już dziś ...
Gru 15, 2016
Niedługo minie rok od wprowadzenia na rynek aplikacji Droneradar, ...