fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

XB-1 Boom w locie testowym już ze schowanym podwoziem - Foto: Boom
XB-1 Boom w locie testowym już ze schowanym podwoziem - Foto: Boom

Naddźwiękowy samolot demonstracyjny XB-1 firmy Boom pomyślnie wykonał swój drugi lot nad pustynią Mojave w Kalifornii. Po historycznym pierwszym locie w marcu 2024 r. XB-1 kontynuuje realizację programu testów w locie. Konstruktorzy samolotu mają cel, aby XB-1 wykonał lot naddźwiękowy do końca 2024 roku.

Podczas tego lotu podwozie XB-1 zostało pomyślnie schowane i wysunięte po raz pierwszy, co jest typowe dla drugich lotów testowych. Dodatkowym celem tego lotu testowego była dla zespołu XB-1 ocena właściwości pilotażowych samolotu i po raz pierwszy aktywacja nowego cyfrowego systemu wspomagania stabilności (amortyzacji przechyłu). Rozwiązanie to zostało wdrożone w celu poprawy właściwości pilotażowych na podstawie wniosków z pierwszego lotu. 

Dodatkowo, na prawym skrzydle XB-1 zastosowano tzw. tufting (kawałki przędzy lub sznurka, zazwyczaj o długości do 15 cm), aby obserwować i oceniać kierunek i siłę przepływu powietrza przez skrzydło, weryfikując jego właściwości aerodynamiczne. XB-1 leciał przez około 15 minut, osiągając wysokość ponad 3000 metrów i prędkość 450 km/h.

Był to też pierwszy lot XB-1 dla głównego pilota testowego Boom Tristana „Geppetto” Brandenburga , który leciał wcześniej samolotem towarzyszącym T-38 podczas inauguracyjnego lotu XB-1. Brandenburg jest pilotem, który będzie za sterami przez resztę programu testowego, w tym podczas pierwszego lotu naddźwiękowego XB-1.

XB-1 stanowi podstawę do projektowania i rozwoju Overture - naddźwiękowego samolotu pasażerskiego firmy Boom. Dwie dekady po wycofaniu Concorde'a z użytkowania, pierwsze loty XB-1 oznaczają powrót cywilnego samolotu naddźwiękowego.

No comments

Leave your comment

In reply to Some User