Kolejny egzemplarz samolotu Brave Eagle (AIDC T-BE-5A Brave Eagle AJT) odbył pierwszy lot, który przebiegł bez zakłóceń. AIDC dostarczyło tajwańskim Siłom Powietrznym na razie tylko 4 samoloty do czerwca, ale szacowana wielkość dostaw musi wynieść ogółem 18 sztuk w roku podatkowym 2024.
Samolot AIDC T-5 Brave Eagle (na Tajwanie nazwany jako Yung Ying) to odrzutowy samolot szkolenia zaawansowanego i jednocześnie lekki samolot szturmowy. Został zaprojektowany i zbudowany przez tajwański Aerospace Industrial Development Corporation (AIDC). Jego prototyp oblatano w 2020 roku, a w ubiegłym roku rozpoczęto produkcję seryjną. Umowa między AIDC a Siłami Powietrznymi Tajwanu zakłada dostarczenie łącznie 66 egzemplarzy Brave Eagle do 2026 roku, a do 2024 roku 18 sztuk. Maszyna zastąpi AIDC AT-3A Tzu-chung oraz Northrop F-5E/F
The newest Brave Eagle made a successful maiden flight yesterday afternoon.
— Wang Shao-Hsiang (@hsiangwang324) June 26, 2024
AIDC only delivered 4x jets to Air Force until June, but estimated delivery quantity need to be 18x total in 2024 fiscal year, so they must hurry up.
AIDC T-BE-5A Brave Eagle AJT
1132 13-9014 pic.twitter.com/qRHgwGQqbH
T-5 wyposażony jest w skrzydła o niskim obciążeniu nośnym. Jest to lekki samolot, który może wytrzymać duże przeciążenia podczas manewrów. Napędzany jest przez silnik Honeywell/ITEC F124-GA-100 o ciągu 23,8 kN. To pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 900 km/h. Brave Eagle wyposażony jest w zaawansowane systemy awioniki, w tym szklany kokpit z wyświetlaczami wielofunkcyjnymi (MFD) oraz systemy nawigacyjne i komunikacyjne. Ma zasięg około 1 000 km i może osiągnąć pułap do 13 000 metrów.
Samolot AIDC T-5 Brave Eagle może przenosić np. rakiety powietrze-ziemia takie jak Hydra 70 lub inne podobne systemy. W wersji szturmowej może być wyposażony w działko podwieszane, na przykład M197 20 mm.
Źródło informacji: globalsecurity.org, wikipedia.org, aviation24.pl