fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Sala kontroli ruchu lotniczego - Foto: PANSA
Sala kontroli ruchu lotniczego - Foto: PANSA

Nowy, bardziej efektywny, system zarządzania ruchem lotniczym w Europie powstanie w oparciu o profesjonalną wiedzę polskich inżynierów i polskich kontrolerów ruchu lotniczego zatrudnionych w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Rusza kolejny etap międzynarodowej współpracy przy budowie systemu iTEC SkyNEX, nowoczesnego narzędzia kontroli ruchu lotniczego, które przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i płynności lotów oraz do wzrostu ekonomicznej i środowiskowej efektywności przewoźników lotniczych.

Wiedza ekspercka pracowników organizacji tworzących iTEC Collaboration, w tym kontrolerów ruchu lotniczego i ekspertów technicznych PAŻP, zostanie wykorzystana do opracowywania systemu, który pozwoli na szybką i bezpieczną wymianę informacji między wieloma podmiotami korzystającymi z europejskiej przestrzeni powietrznej, niezbędnych do sprawnego zarządzania ruchem lotniczym zgodnie ze standardami określonymi w European ATM Master Plan.

Stało  się to dzięki podpisaniu przez PAŻP Master iTEC Collaboration Agreement (MiCA), umowy odnawiającej trwające od 2017 zaangażowanie Agencji w prace Kooperacji iTEC (iTEC Collaboration). Ten alians zrzesza obok PAŻP 6 innych europejskich ANSP (Air Navigation Services Providers) – DFS (Niemcy), NATS (Wlk. Brytania) ENAIRA (Hiszpania), NVNL (Holandia), AVINOR (Norwegia) i Oro Navigacija (Litwa) - oraz kanadyjską agencję ruchu lotniczego NAV Canada. Na mocy dokumentu strony uzgodniły zasady dalszej współpracy przy budowie kolejnej generacji wspólnego systemu ATM pod nazwą iTEC SkyNEX (wcześniej iTEC V3). Podpisanie tego dokumentu podsumowuje wieloletni okres dotychczasowego współdziałania partnerów Kooperacji oraz otwiera jej nowy – dokładnie zdefiniowany etap.  

Do głównych korzyści płynących z ww. współpracy należy standaryzacja procesu definiowania i tworzenia nowego systemu ATM, podział i ograniczenie kosztów opracowania wspólnego systemu oraz ryzyka wdrożenia nowych technologii teleinformatycznych, jak również dążenie do ujednolicenia procedur i rozwiązań wykorzystywanych przez uczestników Kooperacji. 

Źródło informacji: PANSA

No comments

Leave your comment

In reply to Some User