fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Ministerstwo Sportu zaangażowało się w zakup wysokowyczynowego szybowca "Diana 3" dla szybowcowej kadry narodowej Aeroklubu Polskiego.

Sekretarz Stanu Anna Krupka odwiedziła w tym tygodniu Górską Szkołę Szybowcową Aeroklubu Polskiego Żar - to jeden z głównych ośrodków szkolenia szybowcowego w Polsce. Podczas wizyty miała miejsce prezentacja nowego szybowca.

Diana 3 jest wyczynowym szybowcem o rozpiętośći 18 metrów, stworzonym aby osiągnąć najwyższy standard aerodynamicznej konstrukcji w swojej klasie. Jej osiągi w powietrzu‹ dorównują a w pewnych aspektach przekraczają możliwości innych szybowców w tej samej klasie. Bardzo wysoka doskonałość (około 55:1) daje pilotowi komfort lotu. Opadanie 1,4m przy prędkości 200 km/h i bardzo dobra charakterystyka wznoszenia na niskich prędkościach czynią z Diany 3 doskonały szybowiec na zawody i do latania na przeloty.‹

Profil skrzydła nowej Diany 3 to zaawansowany technologicznie krok w przyszłość, osiągnięty dzięki nowoczesnemu oprogramowaniu symulacyjnemu.  W porównaniu do poprzedniego projektu jest tutaj kilka unikalnych i bardziej zaawansowanych rozwiązań aerodynamicznych. Dobrym przykładem jest inny rozkład ciśnień na profilu skrzydła niż w dotychczas stosowanych rozwiązaniach.
 

Właściwości zapewniające lepszą charakterystykę siły nośnejodpowiadają również za lepszą prędkość wznoszenia i większą odporność na niedoskonałości krawędzi natarcia spowodowane zabrudzeniem. Klasyczny drążek. Krótki ale istotny przekaz. Diana 3 nie ma bocznego drążka tak jak w Dianie 2, co jest dobrą wiadomością dla pilotów preferujących standardowe rozwiązanie.‹‹‹‹

Pomysł na nowy szybowiec KKB zrodził się podczas zawodów Grand Prix Chile 2010, gdzie kilku polskich i czeskich pilotów szybowcowych zaproponowało połączenie skrzydeł Diana-2 z kadłubem KKB.‹

Doktor aerodynamiki, prof. Krzysztof Kubryński zaprojektował całkowicie nowe skrzydło dla kadłuba KKB o rozpiętości 18 metrów. Po kilku latach powstał pierwszy prototyp. Pod koniec 2016 roku zakończono obliczenia obciążeniowe, przeprowadzono próby obciążeniowe kadłuba a w styczniu 2017 roku wykonano próbę obciążenia skrzydła kończącą prace wykończeniowe na szybowcu.

W grudniu 2017 roku firma Avionic zakupiła prawa do szybowca i nadała mu nazwę Diana-3. Obecnie na szybowcu Diana-3 i poprzedniej wersji Diana-2 startował znany wszystkim szybownik Sebastian Kawa - uznany Mistrz Świata i Europy.

Źródło informacji: Aeroklub Polski, Avionic.com.pl