fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Zdjęcie ilustracyjne/poglądowe - Foto: Mater. Safege
Zdjęcie ilustracyjne/poglądowe - Foto: Mater. Safege

Według prognozy międzynarodowej organizacji zrzeszającej porty lotnicze Airport Council International (ACI) w 2023 r. liczba podróżnych korzystających z podniebnego transportu miała przekroczyć 8,5 mld, a więc prawie 95% stanu z 2019 r. Dopiero w 2024 r. można zatem mówić o odbudowie rynku lotniczych przewozów pasażerskich. W pierwszej połowie 2023 r. linie lotnicze jednak już osiągnęły podobny poziom wykorzystania miejsc w samolotach (83%), jak w 2019 r. – jak informował w styczniu „Obserwator Finansowy”. Dane za 2024 rok w Polsce mogą wskazywać na to, że będzie co świętować - tak wynika z prognoz.

Optymistyczny pierwszy kwartał 2024 roku

W pierwszym kwartale 2024 roku liczba pasażerów wyniosła łącznie około 10 milionów. Dane za drugi kwartał wykazują kontynuację tego trendu. Największy polski port lotniczy, warszawskie Lotnisko Chopina odnotowało w czerwcu 2024 roku historyczny rekord, obsługując po raz pierwszy w swojej historii ponad 2 miliony pasażerów w jednym miesiącu. Oznacza to wzrost o 17% w porównaniu do tego samego okresu w 2023 roku.

Dodatkowo w pierwszym półroczu 2024 roku lotniska regionalne obsłużyły łącznie prawie 15 milionów pasażerów, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu do poprzednich lat. Takie wzrosty przekładają się również na konieczność serwisowania floty. Sukces lotnictwa nie byłby możliwy bez jego zaplecza, do którego dziś zaglądamy.

Co wspomaga sukces polskiego lotnictwa? 

„Biznes potrzebuje przestrzeni” – stwierdzili Eksperci SAFEGE w 2020 roku, gdy omawiali rosnącą z roku na rok przestrzeń magazynową w Polsce. Analogiczna sytuacja występuje w lotnictwie; linie lotnicze, przewoźnicy, wojsko i rząd, służby - flota jest regularnie serwisowana, aby mogła być sprawna i wydajna w realizowaniu celów. Większa flota to większy zysk, ale i potrzeba jej większej przestrzeni serwisowej i hangarowej. 

Hangary lotnicze są zintegrowanym elementem baz i portów lotniczych. Zawierają przestrzeń warsztatową, często też biurową, pomieszczenia gospodarcze, nawet laboratoryjne). Są niezbędne dla rozwoju lotnictwa. To charakterystyczne budynki z bardzo szerokimi bramami. Zasady związane z ich projektowaniem, konstrukcją i budową są specyficzne i wymagają dokładnych przygotowań oraz fachowego nadzoru. Skoro hangary mają chronić i pomóc doskonalić maszyny latające, same muszą spełniać szereg rygorystycznych norm. Tak wiele otwartej przestrzeni jest wyzwaniem dla ogrzewania czy chłodzenia. Hangary przy lotniskach i bazach oferują miejsce dla całego odrzutowca pasażerskiego czy cargo, co wymaga specyficznej konstrukcji budynku (bez słupów na środku, co widać na załączonym zdjęciu) oraz połączenia wielu technologii. Materiały muszą się oprzeć współczesnym i gwałtownym zmianom klimatycznym, jednocześnie spełniając surowe normy środowiskowe. Dlatego wznoszenie hangaru to wyzwanie dla specjalistów i wymaga dokładnych przygotowań oraz profesjonalnego nadzoru. 

Budowa hangaru „dla najlepszych - przez najlepszych” 

Przykładem tego typu inwestycji jest baza techniczna samolotów szerokokadłubowych LOTAMS - najnowocześniejszy obiekt tego typu w środkowo-wschodniej Europie. Projekt zakłada m.in. budowę hangaru obsługowego o powierzchni użytkowej blisko 13 tys. m2, płyty przedhangarowej oraz budynku będącego zapleczem warsztatowo-techniczno-socjalno-biurowym. 

Na terenie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka w pierwszej fazie powstanie hangar, w którym znajdzie się ok. 400 miejsc pracy. Dedykowany obsłudze technicznej samolotów szerokokadłubowych, co pozwoli m.in. na wykonywanie przeglądów ciężkich Boeingów 787 Dreamliner PLL LOT. W zależności od konfiguracji, pojemność samolotów, które będą obsługiwane w hangarach LOTAMS wynosi od 200 do nawet 550 pasażerów. Gabaryty tych statków powietrznych sprawiają, że wymagają one specjalnych przestrzeni hangarowych do serwisowania. Taka przestrzeń powstanie obok Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka i będzie to najnowocześniejsza w naszej części Europy baza techniczna zdolna do kompleksowej obsługi samolotów o kodach C, D, E, takich jak Boeing 737, Airbus A320 oraz Boeing 787. Tymczasem trwają prace przygotowawcze, w skład których wchodzi m.in. szkolenie przyszłych kadr oraz współpraca ze szkołami technicznymi, między innymi z Podkarpacia. Unikatowy na skalę europejską serwis będzie mieć bezpośredni wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa pasażerów. Eksperci ds. budownictwa i planowania wskazują, że jest to od strony budowlanej przedsięwzięcie dla najlepszych, przez najlepszych. 

Tych przestrzeni przybywa najwięcej z uwagi na atrakcyjność polskiego rynku lotniczego dla zagranicznych przewoźników i tak zwanych „tanich lotów”. Wielomilionowe inwestycje (w hangary i symulatory) ogłaszały w Polsce Ryanair (drugi hangar Ryanair został oddany do użytku w maju 2023 roku we Wrocławiu, Enter Air czy Wizz Air. Przewoźnicy mają swoje bazy na strategicznych lotniskach; przepustowość floty w dużej mierze uzależniona jest od przestrzeni hangarowej oraz jej możliwości przeglądów i serwisowania maszyn. 

Hangary kluczowe w branży lotniczego MRO 

Zabezpieczona przestrzeń dla rozwoju lotnictwa; regularne przeglądy i konserwacja są niezbędne do utrzymania wysokich standardów bezpieczeństwa, wydajności i niezawodności floty lotniczej. Wszystkiego, co kluczowe w branży lotniczego MRO (Maintenance, Repair, and Overhaul– konserwacja, naprawa i przegląd). Gabaryty zespołów i podzespołów maszyn latających również wymagają przestrzeni do testowania w nowoczesnych laboratoriach – te zaś są zlokalizowane w specjalistycznych hangarach rozwojowych, tzw. labach. Posiadają je duże firmy powiązane z MRO, jak wspomniany wcześniej polski LOTAMS. 

Dzięki nowoczesnym hangarom, wyposażonym w najnowsze technologie i sprzęt, personel serwisowy może szybko i skutecznie wykonywać wszelkie niezbędne prace techniczne. Inwestowanie w nowoczesne hangary wpływa również na zdolność przewoźników do zminimalizowania przestojów samolotów, co z kolei przekłada się na lepszą efektywność operacyjną i zadowolenie klientów. Równie wartościowym aspektem jest fakt powstawania nowych miejsc pracy w okolicy; duży hangar to nawet kilkaset nowych stanowisk w regionie. 

Budowa nowoczesnych hangarów lotniczych jest złożonym procesem wymagającym zaawansowanych technologii i specjalistycznej wiedzy inżynieryjnej. Od projektowania konstrukcji, przez systemy HVAC, oświetleniowe (specjalistyczne) i zaawansowane systemy bezpieczeństwa, po zarządzanie energią i ergonomiczne przestrzenie warsztatowe. Każdy aspekt musi być starannie zaplanowany i wykonany, aby zapewnić bezpieczne, efektywne i ekologiczne środowisko pracy dla zaawansowanych operacji i badań w MRO. Precyzja branży lotniczej rozpoczyna się od zaangażowania najlepszych i doświadczonych stron w rozwój powiększenia przestrzeni hangarowej. To w niej będą wcielane idee, które posłużą lotnictwu i rozwojowi gospodarki. 

--------------------------------------------------------------------------

Artykuł opracowała firma SAFEGE S.A.S. Oddział w Polsce - specjaliści w każdej dziedzinie inżynierii budowlanej, z doświadczeniem w projektach dla branży lotniczej.

Materiał Płatny

No comments

Leave your comment

In reply to Some User