fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Źródło grafiki: PKBWL
Źródło grafiki: PKBWL

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowały końcowy raport z wypadku lotniczego, który miał miejsce 23 maja tego roku. Pilot zamierzał wykonać na samolocie Zenair CH 601 lot rekreacyjny w rejonie lądowiska Kiełczynek, jednak start maszyny zakończył się wypadkiem.

Cała historia zaczyna się od tego, gdy po przybyciu na lądowisko, pilot wypchnął samolot z hangaru i wykonał na nim przegląd przedlotowy. Następnie zajął miejsce w kabinie. Miejsce w kabinie na prawym fotelu zajął pasażer. Następnie pilot uruchomił silnik, przekołował kilkadziesiąt metrów, wykonał próbę silnika, po czym przekołował na koniec RWY. Po ustawieniu samolotu w osi drogi startowej, rozpoczął o godzinie 19:30 start.

Samolot po przebyciu odległości około 270 m oderwał się od trawiastego pasa startowego, ale jednocześnie kołysał się na przemian na prawe i lewe skrzydło. Aby ominąć przeszkodę na kierunku startu, pilot wykonał nieznaczny zakręt w prawo i pociągnął drążek sterowy lekko na siebie. Samolot wzniósł się na wysokość około 4 m nad RWY, ale nadal kołysząc się wykonał w końcowej fazie lotu gwałtowny obrót w prawo i zderzył się z budynkiem. Pilot i pasażer opuścili samolot o własnych siłach. Pasażer doznał poważnych obrażeń ciała i został przewieziony do szpitala. Samolot został zniszczony.

PKBWL określiła najważniejsze przyczyny i czynniki sprzyjające temu wypadkowi:
1) Wykonanie przez pilota startu na przeciążonym samolocie, przy prawdopodobnie zmniejszonej mocy silnika wskutek oblodzenia gaźników.
2) Nieprzerwanie przez pilota startu samolotu pomimo wystąpienia widocznych symptomów związanych z niewystarczającą mocą silnika.

Raport końcowy o nr 2023-0024 z badania przedmiotowego wypadku znajduje się na stronie PKBWL

Źródło informacji: PKBWL

No comments

Leave your comment

In reply to Some User