fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Ta symulacja pokazuje złożony przepływ cząstek powietrza przez silnik turbowentylatorowy Source Diagnostic Test. / Źródło: Timothy Sandstrom, Luis Fernandes/Centrum badawcze NASA Ames
Ta symulacja pokazuje złożony przepływ cząstek powietrza przez silnik turbowentylatorowy Source Diagnostic Test. / Źródło: Timothy Sandstrom, Luis Fernandes/Centrum badawcze NASA Ames

Zwiększony ruch lotniczy powodowany nawet przez samoloty nowej generacji może powodować uciążliwy hałas. Naukowcy i inżynierowie z NASA pracują nad zmniejszeniem hałasu generowanego przez silniki turbowentylatorowe, ale każdy nowy projekt wymaga certyfikacji i testów, aby zrozumieć, ile hałasu będzie generował podczas startu i podejścia.

Korzystając z superkomputera Pleiades w ośrodku NASA Advanced Supercomputing w Ames Research Center w kalifornijskiej Dolinie Krzemowej, naukowcy opracowali oprogramowanie, które może modelować różne konfiguracje silników w bardziej terminowy i ekonomiczny sposób.  

Generowanie dokładnych symulacji obracającej się struktury, takiej jak turbowentylator, wymaga czasochłonnych obliczeń. Korzystając z oprogramowania NASA Launch, Ascent i Vehicle Aerodynamics, zespół zastosował technikę przesuwanej siatki, która zmniejsza liczbę procedur mapowania w czasie wykonywania poprzez analityczne dopasowywanie punktów stacjonarnych i obrotowych na siatce modelowania.

Symulacja opiera się na wentylatorze Source Diagnostic Test, uproszczonym modelu silnika turbowentylatorowego używanym do testów fizycznych. Dzięki zastosowaniu symulacji zamiast modelu fizycznego testy będą wymagały mniej czasu i kosztów, otwierając drzwi do łatwiejszych testów i certyfikacji konstrukcji silników turbowentylatorowych, które zmniejszają zużycie paliwa i emisję bez zwiększania poziomu hałasu. 

Źródło informacji: NASA

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User