Istari Digital ogłosiło swój najnowszy projekt, Flyer One, modyfikację Skunk Works X-56A firmy Lockheed Martin , która ma stać się pierwszym na świecie samolotem posiadającym cyfrowy certyfikat. Jak chwali się Lockheed Martin, to przedsięwzięcie nie tylko stanowi znaczące osiągnięcie technologiczne, ale także wyznacza nową erę w rozwoju i certyfikacji statków powietrznych.
"Istari Digital wyznacza nowe standardy w ramach programu Flyer One, którego celem jest stworzenie i certyfikowanie w locie cyfrowego bliźniaka samolotu jeszcze przed zbudowaniem fizycznego prototypu. To innowacyjne podejście zrewolucjonizuje rozwój budowy statków powietrznych, dostosowując tempo postępu do ewolucji w inżynierii oprogramowania." - możemy przeczytać w komunikacie firmy.
Niedawno, Istari Digital i Skunk Works osiągnęły przełom, pozytywnie przechodząc Critical Design Review (CDR). Zamknięcie tego etapu projektu dowodzi, że jest on na dobrej drodze do stworzenia pierwszej cyfrowej wersji platformy powietrznej. To osiągnięcie to coś więcej niż tylko rewolucja pod względem technicznym. To także świadectwo historycznego dziedzictwa Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w przesuwaniu granic świata fizycznego – obecnie rozszerzonego na sferę cyfrową.
Pojawienie się pierwszego na świecie samolotu z certyfikatem cyfrowym oznacza zmianę w sposobie opracowywania, certyfikacji i rozwoju przyszłych maszyn. Projekt ten stanowi przykład przełamania kolejnej granicy w lotnictwie, w której innowacje cyfrowe napędzają rzeczywistość fizyczną.
Historia X-56A
Innowacje w lotnictwie zawsze napędzała wizja latania wyżej, dalej, szybciej i wydajniej. Kluczowym wyzwaniem w tym dążeniu jest trzepotanie – potencjalnie katastrofalna dynamiczna interakcja pomiędzy elastycznością strukturalną statku powietrznego a działającymi na niego siłami aerodynamicznymi.
W 2005 roku zespół Skunk Works® rozpoczął działania, aby stawić czoła temu wyzwaniu. Ich praca wprowadziła przełomową metodologię projektowania, która wykazała zdolność przewidywania i kontrolowania trzepotania z niezwykłą precyzją. Wykorzystując techniki aktywnej kontroli, osiągnięto 75-procentowy wzrost prędkości trzepotania ciała (Body Freedom Flutter - BFF), co zostało potwierdzone w serii udanych testów w locie.
X-56A został początkowo opracowany w ramach sponsorowanego przez Laboratorium Badawcze Sił Powietrznych programu Multi-Utility Aeroelastic Demonstrator (MAD) jako stanowisko testowe technologii Multi-Utility (MUTT), innowacyjny modułowy bezzałogowy statek powietrzny (UAV), zaprojektowany z myślą o przesuwaniu granic w zakresie aktywnego tłumienia trzepotania i łagodzenia obciążenia podmuchowego. Jego smukłe, lekkie skrzydła o wysokim współczynniku kształtu zostały specjalnie zaprojektowane w celu zwiększenia osiągów samolotu poprzez działanie na samej krawędzi obwiedni lotu.
Od czasu swojego pierwszego lotu w 2013 roku X-56A poczynił znaczne postępy w sterowaniu lotem, udowadniając swoje możliwości w zakresie przewidywania i tłumienia trzepotania za pomocą elastycznych, smukłych skrzydeł. Postępy te położyły podwaliny pod kolejną ewolucję w projektowaniu samolotów.
Źródło informacji: Lockheed Martin / redag. Aviation24.pl