Członkowie iTEC Alliance, w tym eksperci Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w ramach iTEC Collaboration angażują się w rozpoczęcie fazy budowy iTEC SkyNex. Celem powstania systemu iTEC SkyNex jest zwiększenie efektywności i interoperacyjności, dostarczenie bardziej precyzyjnych danych, zoptymalizowanie tras lotów i zasobów a także zmniejszenie opóźnień i emisji CO2, co znacząco obniży koszty.
Po dwóch latach przygotowań, iTEC Alliance, w ramach którego działa ośmiu wiodących ANSP – dostawców usług nawigacji powietrznej, w tym specjaliści Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (a także DFS w Niemczech, ENAIRE w Hiszpanii, NATS w Wielkiej Brytanii, LVNL w Holandii, AVINOR w Norwegii, Oro Navigacija na Litwie i NAV CANADA w Kanadzie), rozpoczęło fazę budowy systemu kontroli ruchu lotniczego iTEC SkyNex, w efekcie czego powstanie wspólny system ATM do wdrożenia w centrach kontroli w ramach sojuszu.
Faza budowy iTEC SkyNex będzie oparta na współpracy członków iTEC Alliance w zakresie opracowania i wdrożenia operacji opartych na trajektorii oraz nowoczesnej otwartej architektury systemu. System iTEC SkyNex został zaprojektowany w celu zwiększenia interoperacyjności, obniżenia kosztów dla dostawców usług nawigacji powietrznej, zwiększenia efektywności oraz promowania bardziej ekologicznego i zrównoważonego systemu zarządzania ruchem lotniczym. iTEC SkyNex ułatwi tworzenie Digital European Sky, rewolucjonizując zarządzanie ruchem lotniczym w całej Europie i Kanadzie. Program ten bazuje na już rozpoczętych projektach rozwojowych finansowanych przez SESAR i CEF, takich jak iSNAP i DEVICE.
Po pełnym wdrożeniu iTEC SkyNex będzie zarządzać 12 milionami lotów rocznie na obszarze 26 milionów kilometrów kwadratowych kontrolowanej przestrzeni powietrznej.
Źródło informacji: PAŻP