fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

 - Foto: EASA
- Foto: EASA

Patrick Ky, dyrektor wykonawczy Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA, ang. European Union Aviation Safety Agency) - jednej z najważniejszych organizacji na świecie odpowiedzialnej za bezpieczeństwo w lotnictwie cywilnym złożył wizytę w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. To pierwsza wizyta szefa EASA po wyborze Piotra Samsona na stanowisko przewodniczącego Rady Zarządzającej EASA.

Polska pełni znaczącą rolę w Agencji, o czym świadczy jednomyślny wybór Polaka na przewodniczącego Rady Zarządzającej EASA. Celem mojej wizyty w Polsce jest omówienie z Prezesem Samsonem wyzwań, jakie dzisiaj stoją przed lotnictwem cywilnym, m.in. Brexit™u, przyszłości lotnictwa bezzałogowego, rosnącego ruchu lotniczego oraz ochrony środowiska w transporcie powiedział Patrick Ky.

Od 1 lipca 2020 roku zaczną obowiązywać nowe unijne przepisy, które kompleksowo uregulują oraz ujednolicą zasady wykonywania lotów dronami. Jedną z większych zmian będzie obowiązek rejestracji operatorów dronów wykonujących loty bezzałogowymi statkami powietrznymi o masie większej niż 250 g. Rejestracja będzie prowadzona elektronicznie, a dostęp do informacji będą mieć nadzór lotniczy i policja.

Prezes Samson przypomniał, że w 2013 roku Polska jako jeden z pierwszych krajów na świecie uregulowała rynek bezzałogowych statków powietrznych. W 2016 roku w Warszawie, podczas międzynarodowej konferencji z udziałem europejskiej komisarz ds. transportu, przyjęto tzw. deklarację warszawską m.in. w sprawie koncepcji U-Space umożliwiającej poruszanie się dronów w przestrzeni miejskiej.

W Polsce rynek dronów jest już w dużej mierze uregulowany. Dotychczas ULC wydał blisko 16 tysięcy świadectw kwalifikacji operatorów bezzałogowych statków powietrznych. Więcej pilotów dronów jest tylko w Stanach Zjednoczonych i Japonii. Dzięki znajomości branży i doświadczeniu mogliśmy aktywnie uczestniczyć w tworzeniu nowych przepisów powiedział Samson.

Przewidywany szybki rozwój dronów ma związek również z innym wyzwaniem, które stoi przed lotnictwem ekologią i zmniejszaniem emisji dwutlenku węgla przez lotnictwo pasażerskie.

Problemy ochrony środowiska w transporcie to jeden z głównych tematów prac podejmowanych przez Komisję Europejską. Presja na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla wywierana jest także na lotnictwo. I tu pojawia się miejsce dla elektrycznych, czyli zeroemisyjnych, pasażerskich dronów powiedział szef ULC.

Europejski rynek lotniczy rozwija się w szybkim tempie. Powstają nowe technologie, takie jak bezzałogowe statki powietrzne, a także rośnie liczba samolotów, uczestników ruchu lotniczego i podmiotów lotniczych. Oznacza to nowe obowiązki zarówno dla ULC, jak i EASA.

EASA sprawuje nadzór nad bezpieczeństwem w Europie m.in. poprzez szczegółowe audyty nadzorów krajowych, w tym również polskiego. Szef Agencji pozytywnie ocenił wyniki kontroli w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, które zostały przeprowadzone w ubiegłym roku.

Profesjonalny system nadzoru nad bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym wymaga świetnych, doświadczonych fachowców. Wysoko oceniamy kadry Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jednak profesjonalny nadzór wymaga stabilnego i długofalowego finansowania. powiedział Ky.

Kompetencje EASA obejmują najważniejsze obszary związane z bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego m.in. operacje lotnicze, drony, porty lotnicze czy żeglugę powietrzną. Jej zadania to m.in.

  • proponowanie przepisów wykonawczych dotyczących bezpieczeństwa lotniczego,
  • nadzór i wsparcie państw członkowskich w dziedzinach, w których EASA ma wspólne kompetencje,
  • współpraca z podmiotami międzynarodowymi na rzecz poprawy globalnego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa.

Głównymi organami EASA są Rada Zarządzająca EASA składająca się z 32 członków (27 państw UE + EFTA[1] + Komisja Europejska) oraz dyrektor wykonawczy EASA.

[1] Islandia, Lichtenstein, Norwegia i Szwajcaria.

Źródło informacji: ULC