Inżynierowie Airbus Helicopters pomyślnie przetestowali elektryczny system sterowania lotem demonstratora FlightLab. To część przygotowań nowego interfejsu człowiek-maszyna (HMI), który zostanie zainstalowany w CityAirbus NextGen, prototypowym elektrycznym statku powietrznym pionowego startu i lądowania (eVTOL). To ważny etap na drodze do wprowadzenia do użytku nowej generacji napędzanych elektrycznie maszyn latających transportu miejskiego.
Pilotowanie demonstratora zostało znacznie uproszczone dzięki ulepszonemu wspomaganiu zapewnianemu przez elektryczny system sterowania lotem. Po raz pierwszy w branży śmigłowców, jeden drążek pilota zastępuje trzy konwencjonalne elementy sterujące lotem, przy jego pomocy pilot jest w stanie sterować maszyną we wszystkich osiach, wykonując wszystkie manewry: start i lądowanie, wznoszenie, opadanie, przyspieszanie, zwalnianie, zakręt i podejście.
Jeden drążek zajmuje mniej miejsca niż trzy układy sterujące, zapewnia pilotowi lepszą widoczność i jest połączony ze zmienionym interfejsem HMI, który wykorzystuje proste wyświetlacze, zapewniając dobór informacji dostosowanych specjalnie do eVTOL. Od początku projektowaliśmy ten system, biorąc pod uwagę każdy element procesu certyfikacji. Będzie to duży progres w ocenie projektu miejskiego systemu mobilności powietrznej eVTOL, CityAirbus NextGen. Elektryczny system sterowania lotem ma ogromne zalety, szczególnie jeśli chodzi o zmniejszenie obciążenia pilota pracą i zwiększenie bezpieczeństwa lotu. To także przykład tego, jak nasze demonstratory są wykorzystywane do doskonalenia rozwiązań niezbędnych do przygotowania przyszłych pionowzlotów mówi Tomasz Krysiński, dyrektor ds. badań i innowacji w Airbus Helicopters.
Po sukcesie testów w locie inżynierowie Airbus Helicopters dopracowują szczegóły nowego systemu przed przeprowadzeniem kolejnych testów w ramach projektu Vertex, prowadzonego we współpracy z Airbus UpNext, który jeszcze bardziej zwiększy autonomię lotu poprzez zarządzanie nawigacją i uproszczenie przygotowania misji.
Airbus jest jednym z pionierów badań, w jaki sposób napęd elektryczny może pomóc w rozwoju nowych typów statków powietrznych. We wrześniu 2021 roku firma zaprezentowała w pełni elektryczny prototyp eVTOL, CityAirbus NextGen. Inżynierowie Airbusa opracowują zaawansowany pojazd mobilności lotniczej eVTOL nie tylko w celu zaoferowania nowej usługi transportu ludzi, ale także jako ważny krok w realizacji misji polegającej na ograniczaniu emisji w lotnictwie w całej gamie produktów.
Źródło informacji: Airbus