W ostatni weekend na terenie lotniska w Przasnyszu, w Ośrodku Badań Lotniczych i Kosmicznych Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, odbyło się spotkanie właścicieli i sympatyków Szybowca Klasy Światowej PW-5 Smyk.
W dniu 25 października minie 30 lat od chwili, kiedy Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI) ostatecznie uznała polską konstrukcję – zaprojektowany na naszym Wydziale szybowiec PW-5 Smyk - Szybowcem Klasy Światowej, co równocześnie przypieczętowało utworzenie nowej klasy szybowcowej: klasy światowej.
Ten sukces był wynikiem wygranej Smyka w ogólnoświatowym konkursie FAI, którego finał został rozegrany we wrześniu 1992 roku na lotnisku w Oerlinghausen, w Niemczech.Następnie, po zbudowaniu kolejnych egzemplarzy szybowca i poddaniu ich pełnym próbom naziemnym oraz w locie z wynikiem pozytywnym, Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał certyfikat - Świadectwo Typu dla szybowca PW-5 Smyk. Umożliwiło to w 1994 roku uruchomienie produkcji seryjnej w zakładzie WSK Świdnik S.A. Aktualnie w świecie, na wszystkich sześciu kontynentach, lata ponad 300 wyprodukowanych w Polsce egzemplarzy PW-5 Smyk.
Podczas spotkania w Przasnyszu, w którym wzięło udział 9 ekip z szybowcami PW-5 przywiezionymi z różnych rejonów Polski: z Bielska-Białej, Gliwic, Jeżowa Sudeckiego, Mielca, Poznania, Radomia i Warszawy, prezentowany był egzemplarz konkursowy K-01 szybowca PW-5 Smyk (SP-3575) z 1992 roku. Ten „najcenniejszy egzemplarz PW-5” Uczelnia zamierza w przyszłości przekazać do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
W trakcie spotkania, któremu towarzyszyła piękna słoneczna pogoda, szybowce PW-5 prezentowane były w locie, wykonując blisko dwugodzinne loty termiczne. Następnie, w części oficjalnej przedstawiona została idea samego konkursu oraz przebieg finałowych zmagań szybowca PW-5 Smyk w Oerlinghausen. Ponadto, w ramach wygłoszonych prezentacji przedstawiono koncepcje powstających w Polsce nowych, jednomiejscowych szybowców. Po zakończeniu wystąpień, uczestników spotkania i zaproszonych gości uhonorowano symbolicznymi nagrodami oraz pamiątkami.
Całość imprezy, w której wzięło udział ponad 100 osób, zakończył poczęstunek w hangarze Ośrodka w towarzystwie zgromadzonych tam wielu konstrukcji lotniczych Politechniki Warszawskiej.
Źródło informacji: MEIL / Politechnika Warszawska / modyf. Aviation24.pl