fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

 - Grafika: Airbus
- Grafika: Airbus

Inżynierowie firmy Airbus Defence and Space jako dostawcy systemu EGNOS V3 wraz z zespołem ekspertów ds. kosmosu i lotnictwa cywilnego pomyślnie ocenili początkowy poziom wydajności usług, które zaoferuje nowa wersja systemu.

Wykorzystywany do poprawy wydajności systemów nawigacji satelitarnej w najważniejszych  dla bezpieczeństwa ludzi zastosowaniach, takich jak nawigacja i lądowanie statków powietrznych, europejski system wspomagania satelitarnego (European Geostationary Navigation Overlay Service - EGNOS), będzie niebawem dostępny w wersji nowej generacji, V3, obecnie opracowywanej przez Airbusa. Wprowadzi ona na rynek nowe usługi oparte na wielu częstotliwościach kilku konstelacji satelitów (GPS, Galileo) oraz zaawansowaną ochronę przed cyberatakami.

Przeprowadzona ocena wydajności systemu dla początkowych usług pozwoliła stwierdzić wysoki poziom dojrzałości projektu i jego adekwatność dla potrzeb usług nawigacyjnych, takich jak precyzyjne podejście i lądowanie na lotniskach w całej Europie, niezależnie od tego, czy lotniska są wyposażone w kosztowne systemy lądowania według przyrządów (co często nie ma miejsca w przypadku mniejszych lotnisk). Przegląd projektu potwierdził, że EGNOS V3 zapewni dokładność, ciągłość, integralność i dostępność usług wymaganą dla operacji związanych z bezpieczeństwem życia do poziomu kategorii I - z ograniczeniami.

Na tym etapie rozwoju EGNOS V3, przegląd wyników pozwolił wykazać korzyści, jakich nowa generacja systemu przysporzy Europie, powiedział Didier Flament, szef działu EGNOS & SBAS w Europejskiej Agencji Kosmicznej. Pełne zdolności EGNOS V3 muszą zostać jeszcze ocenione w kolejnej fazie, ale jesteśmy przekonani, że spełni on oczekiwania użytkowników.

W nowym wariancie systemu EGNOS wykorzystanie sygnałów z konstelacji Galileo i GPS do monitorowania błędów pozycjonowania, wywołanych przez jonosferę, zwiększy dostępność usług na zachodnich i południowo-zachodnich krańcach Europy. Rozszerzy to obszar, w którym lądowanie według wskazań nawigacji satelitarnej stanie się możliwe bez konieczności zastosowania dodatkowych pomocy naziemnych.

Konsolidacja obszarów dostępności usług EGNOS będzie korzystna dla naszych klientów, gdyż wesprze ich aktywność w jeszcze większej liczbie miejsc, skomentował Hugues de Beco, szef programów ATM w Airbus Commercial Aircraft. Airbus wspiera użytkowników EGNOS w lotnictwie pasażerskim w Europie dzięki niedawnej certyfikacji systemów lądowania SBAS (Satellite-Based Augmentation System) w rodzinach samolotów A320 i A330. Nadal wspieramy rozwój każdego systemu, który przyczyni się do bezpieczniejszego i bardziej zrównoważonego ruchu lotniczego.

Źródło informacji: Airbus