Zainaugurowany z końcem roku 2023 unijny Projekt „BSR HyAirport” dedykowany jest opracowaniu wstępnych warunków wykonywania lotów przez statki powietrzne napędzane wodorem, informuje poznański port lotniczy. Jak możemy przeczytać, projekt ten zrzesza 16 partnerów ze Skandynawii, państw bałtyckich, Polski i Niemiec, wśród których – obok Portu Lotniczego Poznań-Ławica – znalazło się wiele lotnisk, instytucji badawczych i firm zajmujących się opracowywaniem nowoczesnych technologii.
Wraz z 24 organizacjami stowarzyszonymi, partnerzy Projektu będą współuczestniczyć w kreowaniu przyszłości sektora lotniczego poprzez zastosowanie paliwa wodorowego. W ciągu najbliższych trzech lat w ramach Projektu mają zostać opracowane procedury wykonywania operacji przez statki powietrzne napędzane wodorem, a pierwsze loty pilotażowe w Regionie Morza Bałtyckiego planowane są przed końcem tej dekady.
Projekt „BSR HyAirport” otrzymał wsparcie unijne w wysokości około 3,8 miliona EUR w ramach Programu INTERREG dla Regionu Morza Bałtyckiego. Celem Projektu jest wdrożenie rozwiązań wodorowych w sektorze lotniczym. Zielony wodór w postaci lotnej posiada znaczny potencjał jako paliwo lotnicze napędzające statki powietrzne operujące na krótkich dystansach, takich właśnie, jakie łączą miasta w Regionie Morza Bałtyckiego. W ciągu najbliższej dekady spodziewane jest ustanowienie w tym regionie regularnych krótkodystansowych połączeń lotniczych realizowanych na pokładach samolotów wodorowych o pojemności ok. 80 miejsc.
Zadaniem partnerów Projektu jest przygotowanie, przetestowanie i ocenienie praktycznych rozwiązań mających na celu wprowadzenie technologii wodorowej do użytku przez lotniska i linie lotnicze. Równocześnie będą oni przygotowywać się na wyzwania związane z produkcją, magazynowaniem i dystrybucją wodoru. Jednym z celów Projektu jest doprowadzenie do zainaugurowania lotów pilotażowych między miastami partnerskimi jeszcze w trakcie trwania Projektu. Będzie to wymagało od lotnisk partnerskich spełnienia specjalistycznych wymogów dotyczących obsługi naziemnej statków powietrznych napędzanych wodorem.
Ponadto w ramach Projektu przewiduje się prace nad unormowaniem sytuacji prawnej dotyczącej zastosowania wodoru w lotnictwie oraz nad usprawnieniem łańcucha dostaw tego paliwa włącznie z jego produkcją, transportem, magazynowaniem i tankowaniem statków powietrznych. Analizą zostaną objęte także inne obszary zastosowania paliwa wodorowego na lotniskach, takie jak zasilanie pojazdów obsługi naziemnej.
Źródło informacji: Port Lotniczy Poznań - Ławica