Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało roczny raport dotyczący bezpieczeństwa światowego lotnictwa za rok 2023. Lotnictwo w dalszym ciągu czyni postępy w zakresie bezpieczeństwa, a kilka parametrów na rok 2023 wykazało „najlepsze w historii” wyniki.
W 2023 r. nie odnotowano żadnych uszkodzeń kadłuba ani wypadków śmiertelnych z udziałem pasażerskich samolotów odrzutowych. Miał jednak miejsce jeden wypadek śmiertelny z udziałem statku powietrznego turbośmigłowego, w wyniku którego zginęły 72 osoby. W 2023 r. odbyło się 37 mln operacji lotniczych (odrzutowych i turbośmigłowych), co stanowi wzrost o 17% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Najważniejsze informacje w raporcie obejmują:
- Wskaźnik wszystkich wypadków wyniósł w 2023 r. 0,80 (jeden wypadek na każde 1,26 mln lotów), co oznacza poprawę w porównaniu z 1,30 w 2022 r. i najniższy wskaźnik od ponad dekady. Wskaźnik ten był lepszy od średniej kroczącej z pięciu lat (2019–2023) wynoszącej 1,19 (średnio jeden wypadek na każde 880 293 lotów).
- Ryzyko śmierci wzrosło do 0,03 w 2023 r. z 0,11 w 2022 r. i 0,11 w ciągu pięciu lat 2019–2023. Przy takim poziomie bezpieczeństwa człowiek musiałby podróżować samolotem codziennie przez 103 239 lat, aby doświadczyć śmiertelnego wypadku.
- Linie lotnicze będące członkami IATA i linie lotnicze zarejestrowane w ramach audytu bezpieczeństwa operacyjnego IATA (IOSA) nie odnotowały żadnego śmiertelnego wypadku w 2023 r.
- W 2023 r. miał miejsce pojedynczy wypadek śmiertelny na samolocie turbośmigłowym, w wyniku którego zginęły 72 osoby. Liczba ta zmniejszyła się z pięciu wypadków śmiertelnych w 2022 r. i poprawy w stosunku do średniej z pięciu lat (2019–2023), która wynosiła 5.
„Wyniki bezpieczeństwa w 2023 r. w dalszym ciągu pokazują, że latanie jest najbezpieczniejszym środkiem transportu. Lotnictwo przywiązuje do bezpieczeństwa najwyższy priorytet, co widać w wynikach za 2023 r. W operacjach odrzutowców nie odnotowano żadnych strat w samolotach ani ofiar śmiertelnych. W 2023 r. ryzyko ofiar śmiertelnych było również najniższe ale jeden wypadek samolotu turbośmigłowego, w którym zginęły 72 osoby, przypomina nam, że bezpieczeństwa nigdy nie można uważać za coś oczywistego. A dwa głośne wypadki, które miały miejsce w pierwszym miesiącu 2024 r., pokazują, że nawet jeśli latanie należy do najbezpieczniejszych zajęć to człowiek może zrobić coś żeby jeszcze to polepszyć. To jest to, co robiliśmy w naszej historii. I będziemy nadal sprawiać, że latanie będzie jeszcze bezpieczniejsze” – powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Wskaźnik wszystkich wypadków w 2023 r. poprawił się w porównaniu z 2022 r. we wszystkich regionach z wyjątkiem Ameryki Północnej i Azji i Pacyfiku. W 2023 r. w żadnym regionie nie doszło do utraty samolotu. W regionie Azji i Pacyfiku doszło do zniszczenia samolotu turbośmigłowego – wypadku polegającego na utracie kontroli w Nepalu w styczniu 2023 r., w którym zginęły 72 osoby. W rezultacie we wszystkich regionach z wyjątkiem regionu Azji i Pacyfiku w 2023 r. ryzyko śmierci wynosiło zero.
Silna kultura bezpieczeństwa w branży lotniczej jest niezbędna do ciągłego doskonalenia wszystkich aspektów działalności. Stworzenie środowiska zachęcającego do przejrzystego i terminowego zgłaszania incydentów i wypadków jest niezbędne, aby móc identyfikować problemy systemowe i zapobiegać zdarzeniom w przyszłości. IATA aktywnie działa na dwóch frontach, aby wzmocnić te wysiłki:
- Wzmacnianie kultury bezpieczeństwa linii lotniczych: W 2023 r. IATA wprowadziła Kartę przywództwa w zakresie bezpieczeństwa , mającą na celu wzmocnienie organizacyjnej kultury bezpieczeństwa poprzez zobowiązanie się kadry kierowniczej linii lotniczych do przestrzegania ośmiu zasad przywództwa IATA w zakresie bezpieczeństwa. Do chwili obecnej kartę podpisało 45 linii lotniczych.
- Zachęcanie państw do dostarczania terminowych, kompleksowych i publicznych raportów z wypadków: Analiza IATA dotycząca dochodzeń w sprawie wypadków w latach 2018–2022 wykazała, że nieco ponad połowa z nich jest badana i publikowana zgodnie z postanowieniami Konwencji chicagowskiej. Obecny brak zgodności uniemożliwia różnym zainteresowanym stronom z branży lotniczej dostęp do istotnych informacji, które mogłyby znacząco poprawić bezpieczeństwo lotów.
„Poprawa bezpieczeństwa i zapobieganie wypadkom w przyszłości wynikają z wyciągania wniosków z incydentów z przeszłości. Dla linii lotniczych oznacza to kultywowanie solidnej kultury bezpieczeństwa, w której każdy pracownik czuje się odpowiedzialny za bezpieczeństwo oraz jest zmotywowany i oczekuje się od niego zgłaszania informacji związanych z bezpieczeństwem. W przypadku państw oznacza to dostarczanie terminowych, kompleksowych i publicznych raportów z wypadków. Spośród 226 wypadków, które miały miejsce w ciągu ostatnich sześciu lat, udostępniono jedynie 121 końcowych raportów z wypadków. Ten brak jest nie tylko rażącym lekceważeniem Konwencji chicagowskiej, ale także zagraża bezpieczeństwu naszych pasażerów i załoga. Rządy i ich agencje muszą zintensyfikować wysiłki” – powiedział Walsh.
Źródło informacji: IATA , redag. aviation24.pl