fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Piloci PLL LOT w kokpicie samolotu - Foto: Kamil Andrukowicz / Mater. pras. PLL LOT
Piloci PLL LOT w kokpicie samolotu - Foto: Kamil Andrukowicz / Mater. pras. PLL LOT

Wielu ludzi marzy o karierze pilota liniowego, jednak nie każdy wie, jak ten zawód wygląda w rzeczywistości. Latanie to nie tylko podróże, zwiedzanie i widoki, których nie sposób doświadczyć nigdzie indziej. To także duża odpowiedzialność, liczne procedury, czynności i szkolenia, które są niezbędne do zachowania bezpieczeństwa podczas operacji lotniczej. Poznaj tajniki pracy pilota liniowego.

Jak zostać pilotem samolotu liniowego?

Chcąc rozpocząć karierę pilota liniowego, należy wybrać jedną z dwóch ścieżek kształcenia. Pierwszą i zarazem najbardziej powszechną, jest wybór uczelni wyższej, oferującej możliwość zdobycia wszelkich niezbędnych licencji i uprawnień. Opcją drugą jest wybór ścieżki komercyjnej — lotniczego ośrodka szkolenia, który umożliwia uzyskanie uprawnień drogą prywatną lub szkoły kadeckiej, którą proponują niektóre linie lotnicze.

Opcja uczelniana zajmuje około 5 lat, a realizują ją następujące uczelnie w Polsce: Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie, Politechnika Rzeszowska, Politechnika Poznańska, Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie oraz Politechnika Śląska na wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej w Katowicach.

Wybór prywatnej ścieżki szkolenia zajmuje średnio około 3 lat, w zależności od dyspozycyjności kandydata, dostępności instruktorów, samolotów i zaplecza lotniskowego. Ścieżka ta jest bardziej dopasowana do indywidualnych potrzeb kandydatów, a realizują ją certyfikowane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego ośrodki szkolenia lotniczego.

Chcąc realizować szkolenie poprzez ścieżkę prywatną, można wziąć udział w specjalnie przygotowanych programach kadeckich, oferowanych przez wybrane linie lotnicze. Poprzez takie programy, przewoźnicy od początku kształtują postawy swoich przyszłych pilotów, a następnie oferują im pracę, jeśli kandydaci spełnią wszelkie wymogi.

Po uzyskaniu wszelkich niezbędnych uprawnień nie wahaj się aplikować na stanowisko pilota do narodowego przewoźnika. Polskie Linie Lotnicze LOT prowadzą właśnie nabór na załogi kokpitowe, oferując stabilną współpracę i zapewniając szkolenia na określony typ samolotu (Type Rating).

Ścieżka kariery pilota liniowego

Chcesz zostać pilotem liniowym i zastanawiasz się, jak wygląda jego ścieżka kariery? Standardowo, pilot liniowy rozpoczyna pracę na prawym fotelu w kokpicie, jako Pierwszy Oficer. Wraz z nabywanym doświadczeniem i nalotem, sytuacją rynkową i możliwościami linii lotniczych, pilot otrzymuje możliwość awansu kapitańskiego. Po odpowiednich szkoleniach i egzaminach pilot zmienia fotel na lewy, staje się kapitanem i przejmuje rolę dowódcy statku powietrznego. W dalszej kolejności pilot może uzyskać uprawnienia instruktora liniowego, a następnie egzaminatora lotniczego.

Decydując się na pracę w PLL LOT, piloci otrzymują jasną i przejrzystą ścieżkę kariery, rozpoczynając od wąskokadłubowych Boeingów 737 i samolotów z rodziny Embraer, kończąc na nowoczesnych, szerokokadłubowych Boeingach 787 Dreamliner. Linie gwarantują bazę w Warszawie i stabilny comiesięczny grafik.

Plusy i minusy pracy pilota samolotu liniowego

Praca pilota samolotu liniowego, jak każdy inny zawód ma swoje blaski i cienie. Praca pilota to niepowtarzalna możliwość ciągłego rozwoju i poszerzania swoich kompetencji — lotnictwo jest branżą niezwykle dynamiczną i innowacyjną. Zawód ten wiąże się z podróżowaniem i odkrywaniem nowych miejsc, bajecznymi widokami za oknem i satysfakcją z wykonanej pracy.

Tak, jak każdy inny zawód, praca pilota wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Zaliczamy do nich nieregularny czas pracy, dużą odpowiedzialność, i częste przebywanie poza domem.

Zawód pilota wymaga także ciągłej nauki i doszkalania się, przechodzenia okresowych badań zdrowotnych i ćwiczeń na symulatorach lotniczych. Pomimo występujących ograniczeń, praca dla pilotów liniowych to ich życiowa pasja, dzięki której mogą spełniać się każdego dnia.

Jak wygląda standardowy dzień pracy pilota samolotu?

Standardowy dzień pracy pilotów może różnić się w zależności od firmy, w której pracują i samolotu, na którym latają. W przypadku PLL LOT, typowy dzień pracy rozpoczyna się od zapoznania z dokumentacją dotyczącą wykonywanego rejsu i podziału zadań wśród pilotów. To właśnie w tym momencie następuje decyzja, który z pilotów będzie pilotem lecącym, a który pilotem monitorującym podczas danego odcinka.

W dalszej kolejności następuje spotkanie (briefing przed lotem) z załogą kabinową (Cabin Crew) i udanie się na lotnisko. Tam pilot monitorujący robi tak zwany przegląd przedstartowy statku powietrznego, podczas którego przeprowadza ostateczną inspekcję stanu technicznego samolotu. W środowisku lotniczym czynność ta określana jest jako walkaround i jest standardową procedurą wykonywaną przed każdym lotem. W międzyczasie drugi pilot (zgodnie z podziałem ról — pilot lecący), znajduje się w kokpicie i przygotowuje samolot do lotu.

Gdy czynności kokpitowe zostały wykonane, a kapitan przeprowadził ostateczny briefing z załogą i samolot jest gotowy do startu, następuje boarding i przyjęcie pasażerów na pokład. Piloci nawiązują kontakt radiowy ze kontrolerami ruchu lotniczego, uzyskują zgodę na lot i rozpoczynają wykonywanie rejsu. Po zrealizowaniu zaplanowanych w danym dniu odcinków załoga udaje się na odpoczynek.

Czas pracy pilotów i grafik

Czas pracy pilotów podlega określonym zasadom i przepisom danej linii lotniczej i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). W zależności od typu samolotu, na którym się operuje i polityki przewoźnika, piloci pracujący w formie rotacyjnej, muszą przeznaczać określony czas na odpoczynek. Różnorodność i dynamika branży sprawia, że trudno jednoznacznie określić grafik i czas pracy załóg kokpitowych, jednak możemy posłużyć się uśrednionymi wartościami. Wykonując loty krajowe i krótkodystansowe, piloci wykonują w okolicach od 4 do nawet 6 rotacji dziennie. W przypadku lotów średniodystansowych wartość ta wynosi około 2-4 odcinków dziennie, a w lotach dalekodystansowych piloci wykonują średnio 4 loty miesięcznie.

Na długich lotach międzykontynentalnych, załogi kokpitowe składają się z trzech, a w niektórych przypadkach nawet z czterech pilotów. Wówczas w samolocie znajdują się specjalne pomieszczenia wypoczynkowe z łóżkami, z których może korzystać zarówno załoga kokpitowa, jak i kabinowa.

Pożądane cechy dobrego pilota

Decydując się na zawód pilota liniowego, oprócz szerokiej wiedzy, umiejętności pilotażowych i zdrowia psychofizycznego, kandydat powinien posiadać także odpowiednie cechy osobowościowe. Co prawda, w zależności od wymagań konkretnej linii lotniczej, mogą się one różnić, jednak możemy wykazać najbardziej uniwersalne z nich.

W związku z dynamiką i stałym wzrostem branży lotniczej odpowiedni kandydat powinien wykazywać otwartość na wiedzę i ciągłą chęć doskonalenia się. Dobry pilot to osoba pewna siebie i swoich umiejętności, która jasno potrafi przekazywać swoje komunikaty i reagować w w różnych sytuacjach. Bardzo ważną cechą pilota jest umiejętność pracy w zespole, która wpływa na wzajemne relacje, bezpieczeństwo i komfort podróży lotniczej.

Odpowiednich kandydatów cechuje także odporność na stres, łatwość w adaptacji do zmiennego środowiska lotniczego i umiejętność trafnego podejmowania decyzji. Pilot powinien także skrupulatnie przestrzegać przepisów i procedur operacyjnych, które są podstawą bezpiecznych i udanych czynności lotniczych.

Jeśli spełniasz odpowiednie wymagania i chcesz rozwijać się u boku najlepszych w branży - już dziś zaaplikuj do Polskich Linii Lotniczych LOT. Nabór trwa!

Źródło informacji: PLL LOT
Artykuł sponsorowany

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User