fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

De Havilland Dash 8-300 z napędem wodorowym - Foto: mater. pras. Universal Hydrogen
De Havilland Dash 8-300 z napędem wodorowym - Foto: mater. pras. Universal Hydrogen

Firma Universal Hydrogen zajmująca się opracowaniem systemów napędzania samolotów wodorem, zakończyła swoją działalność po wykorzystaniu około 100 milionów dolarów kapitału inwestorów. The Seattle Times donosi, że firma wysłała w czwartek informację do akcjonariuszy, informując, że nie ma możliwości kontynuacji działalności startupu.

Przewodniczący i dyrektor generalny firmy, Mark Cousin, w liście napisał, że kierownictwo firmy “nie było w stanie zdobyć wystarczającego kapitału własnego i na pokrycie długu, aby kontynuować działalność, a także nie było w stanie uzyskać oferty dotyczącej sprzedaży firmy lub podobnej transakcji strategicznej”.

W marcu 2023 roku Universal Hydrogen zyskał rozgłos, gdy przetestował zmodyfikowany samolot De Havilland Dash 8-300 z napędem wodorowym zamontowanym na prawym skrzydle. System ten wykorzystywał silnik o mocy 1 megawata, zbudowany przez firmę MagniX z Everett w stanie Waszyngton. Silnik po lewej stronie pozostał oryginalny. Mniej niż cztery miesiące po tym pierwszym locie, Universal Hydrogen przeniósł program testowy z Moses Lake do Mojave Air and Space Port w Kalifornii. W lutym firma ogłosiła udane testy na ziemi swojego modułu magazynowania wodoru i układu napędowego z ogniwami paliwowymi, planując wykorzystanie tego systemu w samolotach pasażerskich do 2026 roku.

Zamknięcie Universal Hydrogen jest kolejnym sygnałem, że jeśli wodór ma stać się powszechnie stosowaną opcją energetyczną, prawdopodobnie zajmie to więcej czasu, niż zakładali jego zwolennicy. Paul Eremenko, współzałożyciel firmy, stwierdził, że firmy private equity stały się mniej optymistyczne co do planu biznesowego Universal Hydrogen z powodu wyższych stóp procentowych, obaw o nadchodzący kryzys i perspektywy drugiej administracji Trumpa w Białym Domu. (Administracja Bidena była silnym zwolennikiem opcji paliwa wodorowego.) Warto dodać, że MagniX planował budowę ogniw paliwowych wodoru do zastosowań lotniczych w 2022 roku, ale obecnie firma skupia się na układach napędowych elektrycznych i zaawansowanych bateriach.

Źródło informacji: geekwire.com, the Seattle Times, aviation24.pl

No comments

Leave your comment

In reply to Some User