fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

ES-30 Heart Aerospace - Foto: Mater. Prasowe
ES-30 Heart Aerospace - Foto: Mater. Prasowe

Heart Aerospace, szwedzki producent samolotów hybrydowo-elektrycznych, w połowie września, zaprezentował swój pierwszy pełnowymiarowy samolot demonstracyjny, co stanowi ważny kamień milowy w rozwoju regionalnego samolotu hybrydowo-elektrycznego ES-30.

Samolot demonstracyjny zbudowany niemal w całości w zakładach Heart w Goeteborgu, odzwierciedla strategię firmy, która zakłada równoczesny rozwój procesu projektowania i produkcji.

„Nasz przemysł zbliża się do 30-letniego cyklu innowacji, a mamy mniej niż 25 lat na dekarbonizację lotnictwa. Musimy opracować nowe metody, aby technologie lotnicze o zerowej emisji netto trafiały na rynek szybciej” — mówi Anders Forslund, współzałożyciel i dyrektor generalny Heart Aerospace. - „To dowód pomysłowości i poświęcenia naszego zespołu, że jesteśmy w stanie wprowadzić na rynek 30-miejscowy samolot demonstracyjny z zupełnie nowym systemem napędowym, w dużej mierze na rynku wewnętrznym, w mniej niż dwa lata.

Samolot demonstracyjny o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 32 metry, nazwany Heart Experimental 1 (Heart X1), posłuży jako platforma do rygorystycznych testów i prac rozwojowych nad samolotem ES-30 firmy Heart.

Początkowo HX-1 będzie używany do testów naziemnych, skupiając się na operacjach załadunku i kołowania. W pełni elektryczny pierwszy lot jest planowany w drugim kwartale 2025 r. W ramach przygotowań do tego lotu Heart będzie w ciągu najbliższych miesięcy testować krytyczne systemy, przeprowadzając testy sprzętowe zarówno w samolocie, jak i poza nim.

Prace nad rozwojem Heart X1 zostały częściowo sfinansowane dzięki dotacjom przyznanym przez Szwedzką Agencję Innowacji Vinnova, co podkreśla istotę współpracy między rządem a przemysłem, jaka jest niezbędna, aby wprowadzić na rynek nowe technologie lotnicze.

„Opracowanie innowacyjnych technologii lotniczych o zerowej emisji netto wymaga rewolucji w rozwoju i produkcji produktów, podobnej do tej, której byliśmy świadkami w przemyśle motoryzacyjnym i kosmicznym” – powiedział Ben Stabler, dyrektor ds. technologii w Heart Aerospace. 

Opierając się na doświadczeniu zdobytym podczas opracowywania Heart X1, firma Heart skupia się teraz na stworzeniu najnowocześniejszego procesu produkcji samolotów, który wykorzystuje najnowsze technologie w zakresie produkcji materiałów kompozytowych i zarządzania cyklem życia produktu, budując linię montażową opartą na danych, charakteryzującą się wysoką powtarzalnością, automatyzacją i kontrolą nieniszczącą.

Kolejnym krokiem firmy Heart w rozwoju ES-30 jest zbudowanie prototypu przedprodukcyjnego Heart X2, który pozwoli na dalsze udoskonalenie metod projektowania i produkcji w oparciu o wnioski wyciągnięte z prac nad Heart X1.

Heart X2 ma odbyć lot hybrydowo-elektryczny w 2026 r. i zademonstruje niezależny hybrydowy system napędowy firmy. W sierpniu Heart Aerospace zostało wybrane do dotacji w wysokości 4,1 mln USD przez program Fuelling Aviation's Sustainable Transition (FAST) Federal Aviation Administration (FAA) w celu opracowania systemu zarządzania hybrydowo-elektrycznym napędem.

Dynamika ta będzie kontynuowana poprzez utworzenie zakładu pilotażowego w celu przyspieszenia prac nad prototypami i wyprodukowania samolotu w pełni zgodnego ze standardem. Heart zamierza uzyskać certyfikację typu samolotu ES-30 do końca dekady.

ES-30 to regionalny hybrydowo-elektryczny samolot ze standardową liczbą miejsc siedzących dla 30 pasażerów, który obiecuje zapewnić niezrównany ekologiczny lot i wysoką wydajność na trasach krótkodystansowych. Z zasięgiem elektrycznym bez emisji 200 kilometrów i rozszerzonym zasięgiem hybrydowym 400 kilometrów.

Konstrukcja ta i napęd może się wpisywać z założenia przyszłej europejskiej polityki transportowej i ekologicznej, aby loty krótkodystansowe zastępować pasażerskim transportem kolejowym.

Źródła informacji: Heart Aerospace / redag. aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User