W pierwszej połowie 2024 roku polskie porty lotnicze obsłużyły prawie 26,6 mln pasażerów, a więc o 3,3 mln (14,4 proc.) więcej niż w tym samym okresie 2023 roku i o ponad 4,3 mln (19,2 proc.) więcej niż w 2019 roku, informuje Urząd Lotnictwa Cywilnego. W samym drugim kwartale było to 15,6 mln pasażerów, co dało znaczny wzrost w porównaniu do drugiego kwartału 2023 roku (+1,8 mln, +12,8 proc.) i 2019 roku (+2,7 mln, +20,5 proc.). Przewoźnicy wykonali w całym półroczu 197,2 tys. pasażerskich operacji lotniczych – o 14,1 proc. więcej niż w 2023 roku i o 4,6 proc. więcej niż w 2019 roku.
Wśród portów lotniczych najwięcej pasażerów obsłużyło Lotnisko Chopina w Warszawie – 9,7 mln (+1,4 mln w porównaniu do pierwszej połowy 2023 roku). W dalszej kolejności najwięcej pasażerów i największą dynamikę wykazał Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (5,1 mln pasażerów, +728,5 tys.), a na trzecim miejscu wg. ogólnej liczby pasażerów znalazł się Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (3 mln pasażerów, +339,5 tys.). Z kolei trzeci największy wzrost w porównaniu do pierwszej połowy 2023 roku osiągnął Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (+370,8 tys. przy 2,6 mln obsłużonych pasażerów). Spadki w liczbie przewiezionych pasażerów w porównaniu do pierwszego półrocza 2023 roku odnotowały porty lotnicze Warszawa-Modlin, Olsztyn-Mazury oraz Szczecin-Goleniów.
Przewozy międzynarodowe
Przewozy międzynarodowe w polskich portach lotniczych w pierwszej połowie 2024 roku wzrosły o 16,3 proc. w stosunku do pierwszego półrocza ubiegłego roku. To o 6 punktów procentowych więcej od lotnisk zrzeszonych w organizacji ACI Europe. W całym ruchu międzynarodowym polskie porty lotnicze obsłużyły 24,9 mln pasażerów. Liczba operacji pasażerskich w tym okresie wzrosła o 16,6 proc. i wyniosła 171,4 tys. W ramach międzynarodowych przewozów regularnych w tym okresie polskie lotniska przyjęły 21,6 mln pasażerów – o 2,5 mln więcej, niż w pierwszej połowie 2023 roku. W ramach przewozów czarterowych przewieziono 3,3 mln pasażerów – o 954,4 tys. więcej niż w roku poprzednim.
Wśród przewoźników w ruchu międzynarodowym liderem pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Ryanair (8,3 mln pasażerów), na drugim miejscu znajduje się Wizz Air (5,3 mln), a na kolejnym – PLL LOT (4,1 mln). Największe wzrosty ilościowe w przewozach międzynarodowych wykazały Ryanair (+986,3 tys. pasażerów), Wizz Air (+618,4 tys.) oraz Enter Air (+374,3 tys.).
Przewozy krajowe
Przewozy krajowe spadły o 7 proc. względem pierwszej połowy 2023 roku. Na skutek tego, polskie porty osiągnęły wynik o 11,2 punktów procentowych gorszy, niż lotniska ACI Europe. Najwięcej pasażerów krajowych przewiózł PLL LOT, który osiągnął wzrost ilościowy w wysokości 11,9 tys. pasażerów (0,8 proc.) w stosunku do pierwszego półrocza 2023 roku.
Przewozy regularne
W ruchu regularnym międzynarodowym i krajowym w pierwszym półroczu 2024 roku polskie porty lotnicze obsłużyły 23,3 mln pasażerów (+11,5 proc. do 2023 r.). Najwięcej osób podróżowało do Wielkiej Brytanii (3,8 mln pasażerów), Włoch (2,3 mln) i Hiszpanii (2,1 mln). Natomiast największe wzrosty w stosunku do pierwszej połowy 2023 roku odnotowano w przypadku Hiszpanii (+824,2 tys. pasażerów), Włoch (+519,9 tys.) i Danii (+212,9 tys.).
Najwięcej pasażerów w ruchu regularnym w pierwszej połowie roku obsłużyły Lotnisko Chopina w Warszawie (8,8 mln, +1,1 mln pasażerów do pierwszego półrocza 2023 r.), Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (5 mln, +716,8 tys.) i Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (2,8 mln, +260,2 tys.).
Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w międzynarodowym ruchu regularnym w pierwszej połowie 2024 roku obsłużyły linie lotnicze Ryanair (8 mln, +854,5 tys. pasażerów do pierwszego półrocza 2023 r.), Wizz Air (5,3 mln, +617,9 tys.) oraz PLL LOT (3,6 mln, +144,1 tys.).
Przewozy czarterowe
W pierwszej połowie 2024 roku w ruchu międzynarodowym i krajowym polskie porty lotnicze obsłużyły 3,3 mln pasażerów czarterowych (+40,6 proc. do pierwszego półrocza 2023 r.). Najwięcej osób podróżowało do Turcji (908,9 tys. pasażerów, +211,5 tys. do pierwszej połowy 2023 roku), Egiptu (704,4 tys., +295,7 tys.) i Grecji (514,1 tys., +111,6 tys.).
Najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym w pierwszej połowie 2024 roku obsłużyły Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (1,2 mln, +300,3 tys. pasażerów do pierwszej połowy 2023 r.), Lotnisko Chopina w Warszawie (949,9 tys., +298,6 tys.) oraz Port Lotniczy Poznań-Ławica (371,5 tys., +82,4 tys.).
Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w międzynarodowym ruchu czarterowym w tym okresie obsłużyły Enter Air (975 tys., +283,4 tys. pasażerów do pierwszego półrocza 2023 r.), PLL LOT (508,6 tys., +125,1 tys.) oraz Buzz (384,4 tys., -6,4 tys.).
Przewozy cargo
W transporcie towarów drogą lotniczą odnotowano spadek ilości cargo o 3,2 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2023 roku. W pierwszej połowie bieżącego roku przewieziono 94,3 tys. ton cargo lotniczego i obsłużono 4,3 tys. operacji lotniczych cargo (-7,3 proc. do pierwszej połowy 2023 r.).
Źródło informacji: ULC