Hiszpańskie linie Iberia odebrały samolot pasażerski A321XLR, stając się pierwszym na świecie użytkownikiem tej nowej maszyny wąskokadłubowej. Samolot napędzany silnikami CFM LEAP-1A zostanie skierowany najpierw do obsługi tras regionalnych w europejskiej siatce połączeń Iberii, a pod koniec listopada br. wykona pierwszy lot transatlantycki z Madrytu do Bostonu.
Marco Sansavini, prezes Iberii, powiedział: - „Jesteśmy dumni, że to my zaczynamy eksploatację nowego typu Airbusa. A321XLR pozwoli nam dotrzeć do nowych lotnisk na innych kontynentach w bardziej rentowny sposób”.
Christian Scherer, dyrektor generalny działu samolotów komunikacyjnych Airbusa, zauważył, że po pięciu latach pracy, najnowszy członek rodziny wąskokadłubowych Airbusów jest gotów dołączyć do floty pierwszego użytkownika, Iberii. „A321XLR umożliwi obsługę licznych tras bezpośrednich, otwierając nowy rozdział w transporcie lotniczym. Dla nas wszystkich w Airbusie to kolejny satysfakcjonujący „pierwszy raz” w ciągłym dążeniu do innowacji i dostarczaniu wartościowych produktów klientom. Z przyjemnością celebrujemy ten wyjątkowy moment ze szczególnym klientem: gracias y felicidades Iberia”.
Dostarczony Iberii A321XLR mieści 182 pasażerów w układzie dwuklasowym z rozkładanymi do pozycji leżącej fotelami w klasie biznes, mającymi bezpośredni dostęp do przejścia. Samolot, wyposażony w nową kabinę Airspace, zapewni pasażerom komfort podróży na długich trasach we wszystkich klasach. Schowki bagażowe XL mają o 60% większą pojemność, co ułatwi zajmowanie miejsc na pokładzie. Ponadto pasażerowie mają dostęp do systemu łączności w każdym fotelu, a nowego rodzaju oświetlenie poprawia komfort lotu.
A321XLR to kolejny wariant rozwojowy samolotów z rodziny A320neo, odpowiadający na potrzeby rynku dotyczące uzyskania jeszcze większych zasięgu i ładowności, jako parametrów zapewniających większe przychody dla linii lotniczych. Samolot ma niespotykany zasięg Xtra Long Range do 4700 nm – o 15% większy niż A321LR i o 30% niższe zużycie paliwa w przeliczeniu na fotel pasażerski w porównaniu z wąskokadłubowcami konkurencji należącymi do poprzedniej generacji. Cechują go także zmniejszone emisje NOx i hałasu. Do tej pory Airbus zdobył ponad 500 zamówień na A321XLR.
Pierwszy A321XLR odbył inauguracyjny lot w czerwcu 2022 r. Następnie ekipy Airbusa przeprowadziły szeroko zakrojony program weryfikacyjny z udziałem trzech samolotów testowych. Podobnie jak wszystkie odrzutowce Airbusa, A321XLR jest już w stanie latać na paliwie zawierającym do 50% SAF. Airbus dąży do tego, aby jego samolot był w stanie korzystać ze stuprocentowego SAF do 2030 r.
Źródło informacji: Airbus / modyf. Aviation24.pl