fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Airbus A321XLR - Foto: Mater. pras. Airbus
Airbus A321XLR - Foto: Mater. pras. Airbus

Linie Icelandair, mające bazę w Keflaviku, odebrały swój pierwszy samolot Airbusa. Przejęcie nowego A321LR to dla nich początek modernizacji floty a jednocześnie przystąpienie do grona użytkowników odrzutowców Airbusa. Samolot jest pierwszym z czterech, które będą dzierżawione od firmy leasingowej SMBC Aviation Capital Limited. Przewoźnik zamówił również 13 samolotów A321XLR.

Napędzane silnikami Pratt & Whitney GTF A321LR dla linii Icelandair mieszczą na pokładzie 187 foteli pasażerskich w konfiguracji dwuklasowej (22 w klasie biznes i 165 w klasie ekonomicznej). Przedział pasażerski posiada schowki podsufitowe w rozmiarze XL, zapewniające o 60% więcej przestrzeni na bagaże podręczne w porównaniu z poprzednią generacją samolotów, co przyspiesza zajmowanie miejsc przez pasażerów i przygotowania do startu. Ponadto pasażerowie Icelandair będą mogli korzystać z dostępu do internetu, nowej generacji zestawów multimedialnych oraz systemu oświetlenia poprawiającego samopoczucie w trakcie lotu.

Jak zapewnia Airbus, model A321LR nadaje się do obsługi tras transatlantyckich, a to dzięki zwiększonemu do 4000 mil morskich (7400 km) zasięgowi. Najnowocześniejsze technologie zastosowane w konstrukcji A321LR pozwalają uzyskać co najmniej 20% oszczędność paliwa i redukcję emisji CO₂ w porównaniu z wąskokadłubowcami poprzedniej generacji. Ponadto, podobnie jak wszystkie samoloty Airbusa, A321neo jest już w stanie latać zasilany mieszanką zawierająca do 50% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), a w perspektywie 2030 roku ma uzyskać certyfikację do użycia paliwa w 100% będącego SAF. Do tej pory ponad 90 klientów z całego świata zamówiło ponad 6 700 samolotów typu A321neo.

 

Oprócz dostarczanych Airbasów A321LR/XLR flota Icelandair składa się z następujących typów samolotów: Boeing 737 MAX - 14 MAX 8 i 4 MAX 9, Boeing 757, wciąż używane w starszych wersjach 757-200 (10) i 757-300 (2), planowane do stopniowego wycofania. Boeing 767-300ER - 3 sztuki używane na dłuższych trasach międzynarodowych. DHC-8 (Dash 8) - Modele Q200 i Q400 (6 samolotów) obsługują loty krajowe i regionalne.

Łącznie flota Icelandair na koniec 2023 roku liczyła 48 samolotów, a w 2024 roku planowane jest zwiększenie tej liczby do 53, uwzględniając wprowadzanie nowych Airbusów oraz modernizację floty.

Źródło informacji: Airbus, Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User