Należące do grupy Tata linie Air India ujawniły złożone wcześniej zamówienia na 10 szerokokadłubowych A350 i 90 wąskokadłubowców z rodziny A320. Ponadto przewoźnik zamówił objęcie rosnącej floty A350 usługą serwisową Flight Hour Services-Component (FHS-C).
Najnowsze zamówienie, które jest już uwzględnione w portfelu zamówień Airbusa z 2024 r., stanowi uzupełnienie kontraktu na 40 maszyn A350 i 210 odrzutowców z rodziny A320 zamówionych przez Air India w 2023 r. Łącznie Air India mają obecnie zamówione w Airbusie 344 samoloty, bo sześć A350-900 już odebrały.
Pakiet usług FHS-C pomoże zoptymalizować niezawodność i rentowność rosnącej floty A350 Air India. Zawarty w tej dziedzinie kontrakt potwierdza pozycję Airbusa jako największego na świecie dostawcy usług serwisowych dla A350 w trybie power-by-the-hour.
Natarajan Chandrasekaran, prezes Tata Sons i Air India, powiedział: „Wraz z tempem wzrostu liczby pasażerów w Indiach, przewyższającym trendy obserwowane w reszcie świata, znacznie poprawiającą się infrastrukturą i ambicjami młodego pokolenia Hindusów, które coraz częściej podróżuje globalnie, widzimy argumenty przemawiające za tym, aby Air India rozszerzyła przyszłą flotę poza 470 samolotów zamówionych w zeszłym roku. Dodatkowe 100 Airbusów pomoże zapewnić Air India większy wzrost przychodów i przyczyni się do realizacji misji budowania Air India jako światowej klasy linii, która łączy Indie z każdym zakątkiem świata”.
„Będąc osobiście świadkiem ogromnego rozwoju indyjskiego sektora lotniczego w ostatnich miesiącach, cieszę się, że Air India potwierdziła zaufanie do Airbusa dzięki dodatkowemu zamówieniu na samoloty z rodziny A320 i A350” - powiedział Guillaume Faury, dyrektor generalny Airbusa. - „Dzięki stałemu partnerstwu jesteśmy zaangażowani we wspieranie sukcesu planu transformacji Air India „Vihaan.AI” pod wizją i kierownictwem firmy Tata”.
Linie Air India zaczęły eksploatację A350 w styczniu 2024 roku. Był to jednocześnie debiut tego szerokokadłubowego samolotu na rynku indyjskim. A350 to najnowocześniejszy i najrentowniejszy szerokokadłubowiec na świecie, zarazem lider w kategorii maszyn 300-410-miejscowych, rentownie obsługujący każdy sektor, od tras krótkodystansowych po ultradługodystansowe o długości do 9 700 km. W jego konstrukcji uwzględnione zostały najnowocześniejsze technologie, koncepcje aerodynamiczne, lekkie materiały i silniki najnowszej generacji, które razem zapewniają 25% przewagę w zużyciu paliwa, kosztach operacyjnych i emisji CO₂, a także 50% redukcję hałasu w porównaniu do konkurencyjnych odrzutowców poprzedniej generacji. Z kolei A321neo to największy członek najlepiej sprzedającej się rodziny A320neo, oferujący imponujące zasięg i osiągi. Dzięki zastosowaniu silników nowej generacji i sharkletów, zapewnia 50% redukcję hałasu i ponad 20% oszczędność paliwa oraz redukcję emisji CO₂ w porównaniu z samolotami wąskokadłubowymi poprzedniej generacji, jednocześnie maksymalizując komfort pasażerów w najszerszej kabinie wśród wąskokadłubowców.
Źródło informacji: mater. pras. Airbus