fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Dziś w Warszawie ląduje A380 Emirates. -
Dziś w Warszawie ląduje A380 Emirates. -

Dziś na lotnisku im. Fryderyka Chopina ląduje samolot Airbus 380 linii lotniczych Emirates. Samolot leci do nas prosto z Dubaju i wyląduje w Warszawie o 11:20.

Samolot pozostanie na lotnisku kilka godzin po czym wystartuje o 14:50. Jest to wspaniała gratka dla spotterów. Przypuszczamy, że okolice lotniska będą dzisiaj trochę oblężone. Jak podaje fanpage portu lotniczego w okolicy ul. Wykusz linia lotnicza przygotowała darmowe ciepłe napoje dla spotterów.

Jeżeli chcecie śledzić lot A380 możecie to zrobić pod poniższym linkiem:
https://www.flightradar24.com/UAE179/c6aa4e1

Airbus z tej okazji przygotowało również aktualne zestawienie informacji o A380:

a380info10022017

A380 INFORMACJE HANDLOWE I EKSPLOATACYJNE:

  • 319 zamówień od 18 klientów, w tym 1 firmy leasingowej, co stanowi 90-procentowy udział w rynku bardzo dużych samolotów (Very Large Aircraft VLA).
  • 207 samolotów A380 dostarczonych 13 operatorom od października 2007 r. (7 dla Qatar Airways, 14 dla Lufthansy, 10 dla Air France, 92 dla Emirates, 12 dla Qantas, 19 dla Singapore Airlines, 10 dla Korean Air, 5 dla China Southern Airlines, 6 dla Malaysia Airlines, 6 dla Thai Airways, 12 dla British Airways, 6 dla Asiana Airlines, 8 dla Etihad).
  • Samoloty A380 znajdujące się na służbie obsługują rejsy na 110 trasach obsługiwanych przez 13 linii lotniczych.
  • Obecnie 230 portów na świecie może obsługiwać rejsy na A380.
  • Światowa flota A380 ma na koncie ponad 3,5 mln godzin podczas ponad 400 000 przelotów komercyjnych; samolotem podróżowało już ponad 160 mln pasażerów.
  • Flota A380 wykonuje dziś 300 lotów dziennie, przewożąc prawie 3 mln pasażerów miesięcznie.
  • A380 startuje lub ląduje co 2,5 minuty.
  • 54% przewozów A380 przypada na trasy z, do lub w obrębie Azji-Pacyfiku, a 17% na azjatyckie połączenia regionalne.
  • Potencjał rynku VLA szacowany jest na ok. 1 500 samolotów w ciągu 20 lat (Airbus zamierza dostarczyć ok. 50%).
  • A380: rozwiązanie na rosnący ruch lotniczy i zatłoczone lotniska. E tym samolotem.Pasażerowie uwielbiają podróż

A380 NIEZRĂ“WNANA EKONOMIA:

  • Systemy zastosowane w modelu A380 wyprzedzają Boeinga 747 o dwie generacje, dzięki czemu są lżejsze, a koszty ich konserwacji niższe.
  • Materiały kompozytowe stanowią 25% masy A380 (dla porównania: w 747-400 jest to 3%, w 747-8 nie więcej niż 5%, a w 777 - 11%).
  • Dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych zamiast tradycyjnych zdołano obniżyć ciężar A380 o 15 ton.
  • Obniżające ciężar systemy i materiały w połączeniu z najnowszej generacji silnikami Rolls-Royce i Engine Alliance oznaczają, że A380 może pochwalić się najniższym zużyciem paliwa spośród wszystkich samolotów szerokokadłubowych.
  • Porównując koszt operacyjny na jedno miejsce, 747-8 jest o 43% droższy w eksploatacji niż A380, 777-300ER o 30%, a 777-9X o 15%.
  • Zysk wypracowywany przez A380 w przeliczeniu na jeden lot jest o 65% wyższy w porównaniu z jego najbliższym konkurentem.
  • Proporcja mocy do ciężaru A380 jest 21% niższa niż w modelu 747-400 i 26% niższa niż w 777-300ER.

A380 WYJĄTKOWE PARAMETRY:

Lepsze parametry startu, lądowania i wznoszenia.

  • W porównaniu do 747 model A380:
    • oferuje zasięg większy o 1 667 km niż 747-400 (741 km więcej niż 747-8)

(w konfiguracji 4-klasowej, 544 pasażerów)

    • wymaga krótszych pasów startowych do startu (o 17%) i lądowania (o 11%)
    • oferuje początkową wysokość przelotową większą o ok. 1,2 km
    • posiada tę samą liczbę Macha
    • umożliwia podejście do lądowania z prędkością niższą o 20 węzłów (taką samą jak w A320).

A380 EKOLOGIA:

  • Wytwarza 50% mniej hałasu w porównaniu do Boeinga 747, oferując jednocześnie o 60 procent większą zdolność przewozową.
  • Obniża emisje CO2 dzięki mniejszemu zużyciu paliwa (o 40% mniejsze niż 747-400; emisje innych substancji plasują się znacznie poniżej międzynarodowych wytycznych.
  • A380 maksymalizuje wydajność istniejącej infrastruktury lotniskowej dostosowanie jej do wymogów A380 zmniejsza lub odkłada w czasie potrzebę inwestowania w dublowanie infrastruktury poprzez maksymalizację wydajności (dzięki wyższej zdolności przewozowej) istniejących slotów startowych i stanowisk terminalowych.

A380 NAJLEPSZA KABINA NA NIEBIE:

Komfort

  • Najszersza kabina na pokładzie głównym, pierwszy szerokokadłubowy pokład górny: komfort dla wszystkich.
  • Całkowita powierzchnia kabiny samolotu A380 to 550 m2:
    • Kabina na pokładzie głównym (Main Deck MD), najszersza kabina zastosowana dotychczas na pokładzie samolotu pasażerskiego, jest 20 cali (51 cm) szersza niż kabina B747.
    • Kabina na pokładzie górnym (Upper Deck UD), pierwsza w pełni szerokokadłubowa kabina UD w historii, jest 71 cali (180 cm) szersza niż kabina B747.
  • Najlepsza kabina na niebie, pozwalająca na zoptymalizowanie przychodów i oferująca wysoki poziom komfortu dzięki fotelom o szerokości 18 cali (45,72 cm) w klasie ekonomicznej z 11 miejscami w jednym rzędzie.
  • Fotele o szerokości 18 cali (45,72 cm) w klasie ekonomicznej w konfiguracji z 11 miejscami w jednym rzędzie, w porównaniu do foteli o szerokości 17 cali (43,18 cm) w modelu B747 w konfiguracji 10-miejscowej.
  • Najcichsza kabina na niebie (50% mniej hałasu niż 747-400)
  • Niesamowite światło w kabinie pasażerskiej dzięki większym oknom i regulowanemu nastrojowemu oświetleniu.
  • 6 wlotów powietrza (zwykle jest ich 4), co zapewnia cichą, pozbawioną przeciągów cyrkulację powietrza w kabinach.
  • Najniższa liczba pasażerów przypadająca na jedną strefę kontroli temperatury ze wszystkich samolotów znajdujących się dziś na służbie. Kabina podzielona jest na 15 stref kontroli temperatury.W każdej z nich temperaturę regulować można w przedziale od 18 do 30  stopni C.

Przekrój kabiny A380:

20 cali (51 cm) szersza niż 747 na pokładzie głównym i 71 cali (180 cm) szersza na pokładzie górnym

747:                                                           

6 foteli w rzędzie                                                        

Klasa ekonomiczna                                                    

10 foteli w rzędzie                                                       

Fotele o szerokości 17,2 cala (43,68 cm) na obu pokładach

A380:

8 foteli w rzędzie

Klasa ekonomiczna

11 foteli w rzędzie

Fotele o szerokości 18 cali (45,72 cm) na obu pokładach

Wydajność

  • Większe schowki bagażowe 15% więcej miejsca na bagaż podręczny w przeliczeniu na jednego pasażera w porównaniu do 747-400.
  • Szerokie schody umożliwiające szybkie wejście na pokład.
  • Bezpośrednia obsługa górnego pokładu sprawia, że cykl przewozowy A380 jest taki sam, jak innych samolotów szerokokadłubowych.

Usługi

  • Pojedynczy, prosty i intuicyjny interfejs dotykowy pozwala personelowi pokładowemu na sterowanie wszystkimi systemami kabiny.
  • System rozrywki pokładowej (In-Flight Entertainment IFE) trzeciej generacji oraz łączność ze światem, oferujące więcej treści.
  • Światłowodowa sieć szkieletowa systemu rozrywki pokładowej umożliwia szybszy dostęp i strumieniowe przesyłanie informacji.

A380 Fakty I ciekawostki

  • Pierwszy lot A380 odbył się 27 kwietnia 2005 roku w Tuluzie; A380 rozpoczął loty komercyjne w barwach Singapore Airlines w październiku 2007 r.
  • A380 to największy cywilny samolot pasażerski (maks. liczba miejsc to 853 wobec 660 w Boeingu 747-400 oraz 605 w 747-8) w historii; maksymalna masa startowa wynosi aż 575 ton (397 ton w 747-400 i 448 ton w 747-8).
  • A380 wszedł na rynek w grudniu 2000 r., czyli 34 lata po premierze 747 (1966 r.)
  • Linie Emirates dokonały najdłuższego lotu samolotem A380 na trasie Dubaj- Auckland 2 marca 2016 r. mierzącej 14200 km. Lot trwał 17 godz i 15 min.
  • A380 składa się z około 4 milionów komponentów, oznaczonych 2,5 mln numerów części i wyprodukowanych przez 1,5 tysiąca firm z 30 krajów.
  • Powierzchnia skrzydła A380 wynosi 845 m2, czyli o 54% więcej niż w Boeingu 747-400. Umożliwia to lądowanie przy prędkości 20 węzłów, tj. 35 km/h wolniej niż 747 z maksymalną wagą podczas lądowania wynoszącą 386 ton i pozwala ograniczyć hałas wokół lotnisk
  • Rozpiętość statecznika poziomego A380 to 30,4 m, czyli niewiele mniej niż rozpiętość skrzydeł A320 (34,9 m).
  • Pojemność wszystkich trzech pokładów, w tym luku towarowo-bagażowego, wynosi 1 570 m3, co pozwala pomieścić 35 mln piłeczek pingpongowych
  • Powierzchnia obu pokładów pasażerskich A380 wynosi 550 m2, czyli tyle, ile trzy boiska do tenisa (singlowe) lub 1,25 boisk do kosza (powierzchnia użytkowa jest o 50% większa niż w Boeingu 747)
  • 5 tysięcy schematów oświetlenia wykorzystujących szeroką gamę technologii fluorescencyjnych oraz LED
  • System klimatyzacji pozwala na najprecyzyjniejsze sterowanie temperaturą spośród wszystkich samolotów znajdujących się obecnie w eksploatacji, w tym 787. Kabina podzielona jest na 15 stref kontroli temperatury. W każdej z nich temperaturę ustawić można w przedziale od 18 do 30 stopni.
  • Dzięki 3 wlotom powietrza w kabinie zamiast standardowych 2 powietrze dostarczane jest z niską prędkością, zapewniając wysoki komfort i zapobiegając przeciągom.
  • Podczas startu skrzydło A380 ulega wygięciu o ponad 4 metry w górę.
  • Rozpiętość skrzydeł wynosi 79,8 m, a kąt skosu skrzydła 33,5 stopnia. Maksymalne obciążenie projektowe 6-kołowego podwozia A380 wynosi 260 ton, czyli tyle, ile 200 VW Golfów. Farba pokrywająca kadłub A380 (górna warstwa i podkład) waży 531 kg. W kadłubie samolotu znajduje się dziesięć tysięcy śrub łączących trzy główne sekcje plus kolejne 8 000 śrub mocujących skrzydła.
  • Ciąg na skrzydle podczas startu wynosi 1 245,5 kN, czyli tyle, ile w przeliczeniu na konie mechaniczne wytwarza około 2 500 samochodów rodzinnych (po 110 KM każdy).

A380 Specyfikacja

Wymiary

   

Długość całkowita

72.7 m

Wysokość

24,1 m

Średnica kadłuba

7,1 m

Maksymalna szerokość kabiny

Pokład główny: 6,5 m

Pokład górny: 5,8 m

Długość kabiny

49,9 m

Rozpiętość skrzydeł (geometryczna)

79,8 m

Powierzchnia skrzydeł (referencyjna)

845 m2

Kąt skosu skrzydła (mierzony w 25% cięciwy)

33,5 °

Rozstaw osi

31,9 m

Rozstaw kół

14,3 m

Dane operacyjne

 

 

Maksymalny ciężar przy starcie

560 t /575 t

Maksymalny ciężar przy lądowaniu

386 t

Maksymalny ciężar bez paliwa

361 t

Maksymalna pojemność zbiorników paliwa

320 000 litrów

Silniki

Rolls-Royce Trent 900 lub

 

Engine Alliance GP 7200

Ciąg silnika (maksymalny ciąg statyczny na poziomie morza)

311 kN

Typowa liczba miejsc

544, 4 klasy

Zasięg (z maksymalnym obłożeniem)

8 200 nm

15 200 km

Prędkość LRC (maksymalna oszczędzająca paliwo)

0,85 Ma

A380 Cytaty i opinie

Nasi klienci uwielbiają A380. Jest to jeden z najwydajniejszych samolotów znajdujących się dziś w eksploatacji pod względem zużycia paliwa na jednego pasażera. (Tim Clark, dyrektor generalny Emirates, luty 2014 r.)

W założeniu A380 miał być wykorzystywany na ruchliwych trasach wówczas, gdy częstotliwość lotów nie jest najważniejszym czynnikiem, np. na lotniskach z ograniczoną liczbą slotów, takich jak Heathrow, i jest on absolutnie idealny w takim środowisku. (o samolotach A380 BA Willie Walsh, prezes International Airlines Group - IAG, październik 2014 r.)

A380 to kluczowy element układanki na lotnisku. Doskonale pasuje do naszej konsekwentnie realizowanej strategii, zgodnie z którą chcemy gościć na Heathrow najcichsze i najbardziej ekologiczne samoloty na świecie. (Matt Gorman, dyrektor ds. ekologii lotniska Heathrow, wrzesień 2014 r.).

Chcemy powiedzieć jedno: A380 oferuje najniższy na świecie koszt jednostkowy, który również w przyszłości pozostanie najniższy względem modeli 777-9X i 777-300ER. (Mark Lapidus, prezes Amadeo, lipiec 2014 r.)

Jest to największy samolot na świecie i jest w stanie naprawdę wstrząsnąć rynkiem. Patrząc z innej perspektywy, wzmacnia markę i wpływy China Southern zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym (Si Xian Min, prezes linii lotniczych China Southern, wrzesień 2014 r.)

A380 to fantastyczny samolot pod względem poziomu hałasu i wydajności zużycia paliwa na jedno miejsce. (Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes Emirates, listopad 2013 r.)

Odkąd Qantas wprowadziły model A380 w październiku 2008 r., obserwujemy bezprecedensowy popyt na miejsca w tych samolotach. (Alan Joyce, dyrektor generalny Qantas, październik 2011 r.)

A380: SPEŁNIA OBIETNICE, PRZEKRACZA OCZEKIWANIA

Rodzinę samolotów A380 rozpoczyna podstawowy model o pojemności 525 pasażerów w układzie trzyklasowym, z miejscami ulokowanymi na dwóch przestronnych pokładach, mający zasięg 15 300 km (8300 mil morskich). Po prawie siedmiu latach od wejścia do eksploatacji flota A380 wykonuje codziennie ponad 170 komercyjnych lotów, obsługując ponad dwa miliony pasażerów w miesiącu.

Dzięki pojemności od 400 do ponad 800 miejsc na pokładzie samolot A380 jest kluczowym rozwiązaniem dla transportu lotniczego zgodnym z koncepcją zrównoważonego rozwoju, gdyż pozwala uzyskać więcej za mniej: rozładowuje nadmierny ruch na ruchliwych lotniskach dzięki temu, że przewozi większą liczbę pasażerów bez dodatkowych rejsów i po znacznie niższym koszcie.

Poprzedni największy samolot, Boeing 747-400, spala 22 procent więcej paliwa na miejsce pasażerskie niż A380, dzięki czemu ten ostatni pozwala operatorom proporcjonalnie zwiększyć przepustowość bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Nawet najnowszy model oparty na 747, czyli 747-8, spala 14 proc. więcej paliwa na miejsce pasażerskie niż A380. Z kolei dwusilnikowy 777-300ER zużywa 13 proc. więcej paliwa na miejsce w porównaniu do A380. W przeliczeniu na liczbę pasażerów (i uwzględniając ten sam poziom wygody i porównywalną konfigurację kabiny pasażerskiej) koszt eksploatacji 777-300ER jest większy o 20 procent w porównaniu z A380.

A380 wyróżniają także znakomite osiągi. W porównaniu z 747-400, A380 oferuje zasięg większy o 2 400 km, wymaga 17 proc. krótszej drogi do startu i 11 proc. krótszej drogi do lądowania. Ponadto A380 oferuje nie tylko wyższą o 1 200 m początkową wysokość przelotową niż 747 (10 500 m a 9 300 m), ale jego prędkość schodzenia do lądowania jest także niższa o 37 km/h. Z kolei w porównaniu z modelem 747-8i A380 charakteryzuje się dłuższym zasięgiem o 2 040 km i ulepszonymi parametrami w zakresie startu, lądowania i wznoszenia.

A380 spełnia również oczekiwania pod względem emisji hałasu będzie to w najbliższej przyszłości najcichszy samolot dalekodystansowy, generujący o połowę mniej hałasu przy starcie niż 747-400 oraz trzy- lub czterokrotnie mniej hałasu przy lądowaniu, przewożąc jednocześnie 40% więcej pasażerów. Dane te zostały udokumentowane w raportach dotyczących pomiaru poziomu hałasu kilku lotnisk.

Przy najniższym poziomie zużycia paliwa na miejsce A380 pozwala liniom lotniczym znacząco ograniczyć wpływ na środowisko naturalne pod względem emisji CO2. W skrócie -

A380 oferuje najwygodniejszą, najcichszą, najbardziej wydajną i innowacyjną kabinę, najniższy poziom zużycia paliwa oraz najniższy koszt na miejsce pasażerskie, a także najniższy poziom hałasu spośród wszystkich dużych samolotów. Samolot wyposażony jest w najnowsze technologie i posiada certyfikat zgodności z najnowszymi standardami. Wyróżnia się znakomitymi osiągami oraz wysokim potencjałem rozwoju całej rodziny samolotów. Jest też niezwykle popularnym modelem wśród pasażerów, dzięki czemu uzyskuje wyższe wskaźniki obłożenia i przynosi wyższe przychody, co daje z kolei większą rentowność.

Ĺąródło informacji i zdjeć: Airbus Press
Zredagował: MB/Aviation24.pl