fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

0

Podczas 87. targów Geneva International Motor Show firmy Italdesign i Airbus przedstawiły koncepcję Pop.Up, pierwszego modularnego, w pełni elektrycznego, bezemisyjnego systemu transportowego, który ma ograniczyć wzmożony ruch na drogach w zatłoczonych megamiastach. Pop.Up to wizja transportu multimodalnego, który w pełni wykorzystuje zarówno przestrzeń naziemną jak i powietrzną.

Ta realistyczna koncepcja jest wynikiem wspólnej refleksji firm Italdesign i Airbus nad kwestią poruszania się w przestrzeni miejskiej, jednym z najbardziej palących problemów mieszkańców megamiast na całym świecie. Ponieważ zatłoczenie na drogach ma znacznie nasilić się do 2030 roku, firmy postanowiły połączyć swoją wiedzę inżynierską i znaleźć optymalny sposób na stworzenie zrównoważonego, modularnego i multimodalnego systemu transportu miejskiego. Tak powstała koncepcja Pop.Up.

System Pop.Up składa się z trzech warstw:

-   platforma sztucznej inteligencji, która na podstawie wiedzy o użytkownikach zarządza podróżą, oferując alternatywne scenariusze użycia i zapewniając bezproblemowy dojazd do celu;

-   pojazd w kształcie kapsuły pasażerskiej, który może łączyć się z dwoma różnymi i niezależnymi napędzanymi elektrycznie modułami (modułem naziemnym i modułem napowietrznym). Kapsuła Pop.Up może też integrować się z innymi środkami transportu publicznego (na przykład koleją lub systemem hyperloop);

-   moduł interfejsu, który utrzymuje dialog z użytkownikami w środowisku wirtualnym.

Pop.Up oszczędza czas, oferując pasażerom elastyczny, współdzielony, adaptowalny sposób poruszania się po miastach nową koncepcję systemu transportowego skupionego na użytkowniku.

Pojazd Pop.Up łączy elastyczność małego, dwumiejscowego samochodu ze swobodą i szybkością samolotu pionowego startu i lądowania (VTOL), tworząc pomost między światami motoryzacji i lotnictwa.

Zasada działania Pop.Up jest prosta: pasażerowie planują podróż i rezerwują miejsce za pomocą łatwej w użyciu aplikacji. System automatycznie podpowiada najlepsze rozwiązanie na podstawie wiedzy o użytkownikach, zależności czasowych, natężenia ruchu, kosztów, wymagań w zakresie wspólnych przejazdów dołączając kapsułę pasażerską do modułu powietrznego lub naziemnego albo do innego środka transportu i uwzględniając preferencje oraz potrzeby pasażerów.

ruch miejski lotniczy

ruch miejski lotniczy

Kluczowym elementem projektu jest kapsuła pasażerska. Ten zaawansowany technicznie, samonośny kokon z włókna węglowego ma 2,6 metra długości, 1,4 metra wysokości i 1,5 metra szerokości. Kapsiła zmienia się w miejski samochód, po prosty łącząc się z modułem naziemnym, który ma podwozie z włókna węglowego i jest zasilany akumulatorowo.

Podczas podróży przez zatłoczone megamiasto kapsuła odłącza się od modułu naziemnego i jest przenoszona przez moduł powietrzny o wymiarach 5 x 4,4 metra napędzany ośmioma przeciwbieżnymi wirnikami. W takiej konfiguracji Pop.Up staje się samolotem miejskim z automatycznym pilotem i może efektywnie przemieścić się między punktami A i B, unikając korków drogowych.

Kiedy pasażerowie dotrą do celu, moduły powietrzne i naziemne wraz z kapsułą autonomicznie wracają do specjalnych stacji ładowania, gdzie czekają na następnych klientów.

Dzięki możliwości łączenia kapsuły z innymi środkami transportu publicznego podróż systemem Pop.Up przebiega bezproblemowo. Użytkownik cały czas pozostaje w tej samej kapsule, więc nie martwi się o przesiadki i może cieszyć się całą podróżą dzięki interakcjom czasu rzeczywistego miedzy kapsułą a otaczającym ją środowiskiem i społecznościami miejskimi.

Airbus, lider branży lotniczej i kosmicznej, wykorzystuje swoją specjalistyczną wiedzę, aby opracować przełomowe koncepcje, które przyczynią się do złagodzenia narastającego zatłoczenia w miastach. Dodanie trzeciego wymiaru do multimodalnych sieci transportowych z pewnością podniesie jakość życia i usprawni sposób, w jaki przemieszczamy się z punktu A do B powiedział Mathias Thomsen, dyrektor generalny ds. miejskiej mobilności powietrznej w firmie Airbus, podczas prezentacji projektu. Skuteczne projektowanie i wdrażanie rozwiązań, które będą działać zarówno w powietrzu, jak i na ziemi, wymaga współpracy między sektorem lotniczym a motoryzacyjnym, a także lokalnymi organami rządowymi odpowiedzialnymi za infrastrukturę oraz ramy regulacyjne. Firma Italdesign, która ma potwierdzone osiągnięcia w dziedzinie projektowania wyjątkowych pojazdów, była dla nas naturalnym partnerem w tym unikatowym projekcie koncepcyjnym.

Italdesign to firma usługowa założona w celu dostarczania rozwiązań i usług związanych z mobilnością zainteresowanym firmom na całym świecie. Szukanie przyszłych rozwiązań to część naszego DNA powiedział dyrektor generalny Italdesign, Jörg Astalosch. Dziś samochody stanowią część znacznie szerszego ekosystemu: jeśli chcesz zaprojektować miejski pojazd przyszłości, tradycyjny samochód nie może być jedynym rozwiązaniem dla megamiast; trzeba myśleć o zrównoważonej i inteligentnej infrastrukturze, aplikacjach, integracji, systemach zasilania, planowaniu miejskim, aspektach społecznych itd.  W ciągu następnych kilku lat transport naziemny osiągnie następny poziom rozwoju; stanie się nie tylko współdzielony, połączony siecią i autonomiczny, ale również multimodalny i przejdzie w trzeci wymiar. Airbus, lider branży lotniczo-kosmicznej, jest dla nas idealnym partnerem, który podziela naszą wizję przyszłości megamiast i pracuje nad stworzeniem zrównoważonego, multimodalnego systemu transportu miejskiego.

Źródło informacji i zdjęć: Airbus Press