fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Odśnieżanie pasa startowego i dróg kołowania wraz z stanowiskiem postojowym przy tak intensywnym opadzie, to godzina pracy. - Foto: PPL / Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost
Odśnieżanie pasa startowego i dróg kołowania wraz z stanowiskiem postojowym przy tak intensywnym opadzie, to godzina pracy. - Foto: PPL / Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost
Intensywne opady śniegu, niskie temperatury, silny wiatr dla lotniskowych służb oznacza to prawdziwą walkę z żywiołem. Jednak takie warunki pogodowe nie są niczym strasznym dla Zespołu Utrzymania biorącego udział w Akcji Zima.

Na Lotnisku Zielona Góra-Babimost już na początku października zarządzający portem powołuje Koordynatora Akcji Zima. Osoba ta jest odpowiedzialna za całokształt spraw związanych z utrzymaniem lotniska w okresie zimowym, czyli m.in.. przygotowaniem specjalistycznego sprzętu, jak również środków chemicznych wykorzystywanych do odśnieżania dróg startowych, dróg kołowania czy stanowisk postojowych.
 
Lotnisko Zielona Góra-Babimost ma specjalistyczny sprzęt do walki ze śniegiem, znacznie bardziej zaawansowany niż pojazdy, które widzimy na drogach. W ich skład wchodzą m.in.: specjalistyczne zestawy do odśnieżania, posypywarki oraz specjalistyczny sprzęt lotniskowy służący do odladzania samolotów zwany potocznie "odladzarką" lub słoniem.

Sprzęt do Akcji Zima w Porcie Lotniczym Zielona Góra-Babimost:
4 x zestawy odśnieżarek,
2 x posypywarka,
1 x traktorów,
1x  rotor
1x odladzarka
zużywane rocznie środki:
+/- 12-15 Ton mocznika
+/- 5-6 ton mrówczanu
+/-  1000l płynu do odladzania
 
Wczoraj do Akcji Zima na lotnisku w Zielonej Górze zaangażowane były dwa zestawy do odśnieżania i posypywania nawierzchni. Odśnieżanie pasa startowego i dróg kołowania wraz z stanowiskiem postojowym przy tak intensywnym opadzie, to godzina pracy. Do odladzania samolotu zaangażowane są 3 osoby (kierowca, koordynator oraz osoba odladzająca).

Przy tak intensywnych opadach, samolot jest odladzany dwukrotnie: raz oczyszczany z oblodzenia lub śniegu oraz ponownie zabezpieczany samym płynem tak, aby do momentu startu powierzchnia skrzydeł nie uległa oblodzeniu.

Źródło informacji: PPL