Dwa kolejne samoloty FA-50 południowokoreańskiej produkcji już w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego, możemy przeczytać na portalu polska-zbrojna.pl. O realizacji dostawy poinformował za pośrednictwem portalu X (Twitter) minister obrony narodowej - Mariusz Błaszczak. – Maszyny pilnie wzmocnią zdolności polskich sił powietrznych – zaznaczył. Dodał, że Polska dysponuje już dwunastoma egzemplarzami tego sprzętu.
FA-50 to lekki samolot bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries. Polska zamówiła w 2022 roku 48 egzemplarzy, a pierwsze z nich latem dotarły nad Wisłę. Jak poinformował na portalu X Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej, wczoraj do Polski dostarczono kolejne samoloty. „Do Warszawy przyleciał 11. i 12. egzemplarz. Maszyny pilnie wzmocnią zdolności polskich sił powietrznych” – napisał w mediach społecznościowych.
Szef MON-u zaznaczył, że wraz z wczorajszym transportem do Polski dwóch samolotów zakończył się pierwszy etap realizacji zamówienia na te maszyny. 12 egzemplarzy FA-50GF zasila 23 Bazę Lotnictwa Taktycznego. – Samoloty o numerach bocznych 11 i 12 już znajdują się w naszym hangarze. W tej chwili jeden z nich ma montowany silnik, a jeśli chodzi o drugi, trwa montaż elementów płatowca – mówi ppłk Marcin Boruta, rzecznik prasowy 23 BLT. Zaznacza, że kiedy statki powietrzne zostaną złożone, do pracy przystąpi specjalnie do tego celu powołana komisja, która oceni, czy mogą rozpocząć służbę. – Ten etap powinien zakończyć się w połowie grudnia – zdradza rzecznik.
Niewykluczone, że pierwsi polscy piloci zasiądą za sterami nowych samolotów jeszcze w tym roku. Wpływ na ten termin ma jednak wiele czynników, m.in. warunki atmosferyczne. Bo wojskowi są do tego gotowi. Każdy z pilotów FA-50 ma za sobą specjalistyczne szkolenie, zarówno w Korei Południowej, jak i w Polsce. Pierwszym polskim pilotem, który odbył samodzielny lot na FA-50, był mjr Jacek Stolarek z 23 BLT. Historyczne wydarzenie miało miejsce 17 listopada.
Kolejne dostawy samolotów FA-50 zaplanowano na lata 2025–2028. Wojsko Polskie otrzyma wówczas 36 maszyn w wersji FA-50PL. Wartość zamówienia pierwszych 12 egzemplarzy to 705 mln dolarów netto, kolejnych 36 – 2,3 mld dolarów netto. Obie umowy uwzględniają pakiet szkoleniowy i logistyczny oraz usługę wsparcia technicznego.
FA-50 to samolot wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, nowoczesną awionikę oraz radar kierowania ogniem. Jego uzbrojenie stanowi działko kalibru 20 mm oraz podwieszane uzbrojenie lotnicze, obejmujące pociski rakietowe powietrze–powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze–ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tys. funtów (79 kN). Prędkość maksymalna FA-50 to 1,5 Macha (1837,5 km/h), natomiast jego zasięg wynosi 1800 km.