fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

AIDC T-5 Brave Eagle - Foto: 總統府, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
AIDC T-5 Brave Eagle - Foto: 總統府, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Kolejny egzemplarz samolotu Brave Eagle (AIDC T-BE-5A Brave Eagle AJT) odbył pierwszy lot, który przebiegł bez zakłóceń. AIDC dostarczyło tajwańskim Siłom Powietrznym na razie tylko 4 samoloty do czerwca, ale szacowana wielkość dostaw musi wynieść ogółem 18 sztuk w roku podatkowym 2024.

Samolot AIDC T-5 Brave Eagle (na Tajwanie nazwany jako Yung Ying) to odrzutowy samolot szkolenia zaawansowanego i jednocześnie lekki samolot szturmowy. Został zaprojektowany i zbudowany przez tajwański Aerospace Industrial Development Corporation (AIDC). Jego prototyp oblatano w 2020 roku, a w ubiegłym roku rozpoczęto produkcję seryjną. Umowa między AIDC a Siłami Powietrznymi Tajwanu zakłada dostarczenie łącznie 66 egzemplarzy Brave Eagle do 2026 roku, a do 2024 roku 18 sztuk. Maszyna zastąpi AIDC AT-3A Tzu-chung oraz Northrop F-5E/F

T-5 wyposażony jest w skrzydła o niskim obciążeniu nośnym. Jest to lekki samolot, który może wytrzymać duże przeciążenia podczas manewrów. Napędzany jest przez silnik Honeywell/ITEC F124-GA-100 o ciągu 23,8 kN. To pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 900 km/h. Brave Eagle wyposażony jest w zaawansowane systemy awioniki, w tym szklany kokpit z wyświetlaczami wielofunkcyjnymi (MFD) oraz systemy nawigacyjne i komunikacyjne. Ma zasięg około 1 000 km i może osiągnąć pułap do 13 000 metrów.

Samolot AIDC T-5 Brave Eagle może przenosić np. rakiety powietrze-ziemia takie jak Hydra 70 lub inne podobne systemy. W wersji szturmowej może być wyposażony w działko podwieszane, na przykład M197 20 mm.

Źródło informacji: globalsecurity.org, wikipedia.org, aviation24.pl

No comments

Leave your comment

In reply to Some User