Rząd Kanady zlecił firmie Airbus Defence and Space dostawę czterech nowo zbudowanych samolotów A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) oraz konwersję pięciu używanych A330-200 w celu wzmocnienia zdolności obronnych państwa. Zawarta właśnie umowa jest warta około 3 miliardów dolarów kanadyjskich lub 2,1 miliarda euro (bez podatków).
Flota samolotów nazwana Strategic Tanker Transport Capability (STTC) zastąpi użytkowane przez Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne (RCAF) starzejące się CC-150 Polaris (A310 MRTT). Kanadyjskie A310 MRTT służą do operacji tankowania w powietrzu, transportu sprzętu i ludzi, ewakuacji medycznych, a także przewozu urzędników rządowych.
Jako najbardziej zaawansowany technicznie wielozadaniowy tankowiec, A330 MRTT doskonale odpowiada potrzebom Kanady w zakresie ochrony jej suwerenności, a także usprawnienia operacji zarówno na północy, w obszarze Amerykańskiego Dowództwa Obrony Powietrznej i Kosmicznej (NORAD), jak również w NATO, powiedział Mike Schoellhorn, prezes Airbus Defence and Space. Dzięki prymatowi technologicznemu samolotu nad produktami konkurencji, Kanada osiąga także poprawę interoperacyjności z sojusznikami, eksploatującymi A330 MRTT.
Nowe samoloty A330-200 będą budowane na linii montażu końcowego A330 w Tuluzie. Konwersja do wariantu A330 MRTT odbywać się będzie w zakładzie w Getafe w Hiszpanii i ruszy w połowie 2025 r. Pierwszy MRTT zostanie dostarczony RCAF w 2027 r.
Kanadyjskie A330 MRTT zostaną wyposażone w sztywny przewód paliwowy pod kadłubem i podskrzydłowe zasobniki z przewodami elastycznymi, środki cyberbezpieczeństwa i samoobrony. Każdy z nich można będzie zamienić w maszynę Medevac z pomocą zamówionych zestawów Airbus Medical Evacuation Kit, składających się z 2 stanowisk do intensywnej terapii i dodatkowych noszy dla pacjentów. Zawarty kontrakt obejmuje pełen zestaw usług szkoleniowych, w tym dostawę [pełnego symulatora lotu (FFS), do przygotowania i utrzymania gotowości załóg lotnictwa Sił Zbrojnych Kanady.
Jako dostawca wielozadaniowych latających cystern Airbus został wybrany w wyniku otwartego procesu przetargowego w kwietniu 2021 roku. Uznany został wtedy za jedynego kwalifikującego się dostawcę następców tankowców CC-150.
15 klientów wojskowych zamówiło dotychczas 76 egzemplarzy A330MRTT. Samolot Airbusa może zabrać na pokład do 300 żołnierzy. A330 MRTT zdobył 90 procent udziału w światowym rynku wielozadaniowych tankowców (poza Stanami Zjednoczonymi). Maszyny te osiągnęły już ponad 270 000 godzin nalotu. Jako dojrzała platforma sprawdziły się w takich rejonach jak Bliski Wschód i wschodnia, europejska flanka NATO, a najważniejsze ich atuty to: interoperacyjność, skuteczność misji i wskaźniki dostępności.
Źródło informacji: Airbus