fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Samoloty studentów Politechniki Warszawskiej nagrodzone na zawodach w Stanach Zjednoczonych. - Foto: Facebook / SAE AeroDesign Warszawa
Samoloty studentów Politechniki Warszawskiej nagrodzone na zawodach w Stanach Zjednoczonych. - Foto: Facebook / SAE AeroDesign Warszawa

Zespoły z Koła Naukowego SAE AeroDesign z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa od lat zachwycają świat swoimi latającymi konstrukcjami i odnoszą sukcesy w międzynarodowej rywalizacji. W tym roku tradycja została podtrzymana. Studenci przywieźli z Teksasu z trzy złote medale, czwarte miejsce i wyróżnienie.

Na zawodach SAE Aero Design East konstruktorzy z PW zaprezentowali dwa samoloty klasy Regular i klasy Micro. Za samolot Regular studenci PW otrzymali dwa złote medale: za prezentację techniczną i raport techniczny. Samolot klasy Micro również został doceniony za prezentację techniczną (pierwsze miejsce) i raport techniczny (czwarte miejsce). Przyznano mu też specjalne wyróżnienie dla najszybciej latającego samolotu zawodów.

Klasa Regular jest najstarszą i najbardziej prestiżową klasą na zawodach SAE Aero Design. W tym roku wyzwaniem było zaprojektowanie i zbudowanie samolotu transportowego o krótkim starcie i lądowaniu, przewożącego piłki do piłki nożnej.

Nasza konstrukcja wyróżniała się tym, że komora ładunkowa znajdowała się wewnątrz skrzydła i mieściła 12 piłek w standardowym rozmiarze 5 tłumaczy Michał Włodarczyk, koordynator klasy. Samolot miał rozpiętość 120 cali (ograniczoną regulaminowo), a maksymalna masa startowa z pełnym załadunkiem wynosiła 19,9 kg.

W tej klasie zabronione jest stosowanie kompozytów własnej produkcji, więc cały samolot Koła Naukowego SAE AeroDesign wykonany był głównie z drewna i z metalu. Ograniczeniem regulaminowym jest także maksymalna moc napędu elektrycznego może ona wynosić 1000 W.

W klasie Micro misja samolotu polegała na transporcie kartonowych pudełek, szybkim locie i starcie z małej platformy.

Nasz samolot transportował dwa kartonowe pudełka, takie jak na małą pizzę opowiada Justyna Pluta, koordynatorka klasy Latał tak szybko, że zdobył nagrodę specjalną za najszybszy samolot.

Było to specjalne wyróżnienie komisji sędziowskiej.

Nasze micro jest samolotem w układzie latającego skrzydła, o rozpiętości 48 cali (ograniczonej regulaminowo) wyjaśnia Justyna Pluta. Konstrukcja jest wykona w większości z włókna węglowego. Maksymalna masa startowa z pełnym ładunkiem to około 2 kg. Regulaminowo moc napędu ograniczona jest do 450 W.

Wróciliśmy na stacjonarne zawody SAE Aero Design po dwóch latach przerwy spowodowanej pandemią, dlatego szczególnie cieszymy się z odniesionego sukcesu przyznaje Monika Manerowska, aktualna prezes koła.

Samoloty skonstruował zespół w składzie: Michał Włodarczyk, Grzegorz Muchla, Julia Lesiuk, Justyna Pluta, Monika Manerowska, Filip Hahs, Michał Zawadzki.

SAE Aero Design to prestiżowe zawody dla studentów z całego świata. Uczestnicy mają za zadanie zaprojektować i zbudować zdalnie sterowane samoloty (zgodnie z wytycznymi) o jak największym udźwigu wykonujące określoną misję. Ocenie podlegają zarówno kwestie technicznej, jak i wykonane loty. Zawody SAE Aero Design East 2022 odbyły się w Fort Worth w Teksasie i trwały od 20 do 22 maja.

Studenci PW nie mają zbyt dużo czasu na świętowanie. W lipcu jadą do Monachium na AirCargo Challenge, gdzie zadaniem jest zaprojektowanie i zbudowanie małego samolotu krótkiego startu i lądowania zdolnego do przewozu krwi. Dla naszej reprezentacji będzie to debiut w tych zawodach.

Po więcej informacji o konstruktorach z PW i ich samolotach zapraszamy na stronę internetową i Facebooka

Źródło informacji: Politechnika Warszawska