fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Otwarte Śmigłowcowe Mistrzostwa Polski w Płocku
Otwarte Śmigłowcowe Mistrzostwa Polski w Płocku

10 sierpnia Płock ponownie stanie się stolicą sportu śmigłowcowego. Na dwóch równoległych torach zostaną rozegrane Otwarte Śmigłowcowe Mistrzostwa Polski – fender i slalom. Piloci bedą również zmagać się z czasem i precyzją w walce o Puchar Prezydenta Miasta Płock. Już teraz wszystkich serdecznie zapraszamy, oficjalne otwarcie 10 sierpnia – sobota, godz. 13.00 Lotnisko Płock na terenie Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej. Przewidujemy nie tylko sportowe emocje, ale także szereg atrakcji dla odwiedzających min: loty widokowe śmigłowcami oraz samolotami Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej, gastronomię oraz strefę dla dzieci.

– Sport śmigłowcowy sięga 1965 roku i wywodzi się z wojska, z akcji poszukiwawczo-ratowniczych. Zwracamy uwagę nie tylko na sportową rywalizację, ale realizujemy działania uwrażliwiające na zagadnienia, które winny istnieć w świadomości społeczeństwa, takie jak: rola śmigłowców w zakresie obronności państwa, ratownictwa, rola patrolowa, transportowa, funkcje ratowania i ochrony zdrowia, życia, bezpieczeństwa, pielęgnowanie tradycji lotniczych, propagowanie wiedzy i umiejętności lotniczych w społeczeństwie.

Podczas Otwartych Śmigłowcowych Mistrzostw Polski w Płocku rozegrane zostaną dyscypliny: fender, slalom. Jak one wyglądają?

“Fender Rigging” to pierwsza z nich. Polega na przymocowaniu liny z trapezowym zakończeniem z zamocowanym 8-kg odbojnikiem. Drużyna ma za zadanie umieścić ładunek w rozstawionych beczkach w ustalonej sekwencji.

Fender Rigging
Fender to nic innego jak odbojnik do łodzi dociążony do regulaminowej wagi 8 kg podwieszony do 8 metrowej liny zakończonej trapezowym uchwytem. Odbojnik należy umieścić w odpowiedniej sekwencji do trzech beczek rozstawionych w ograniczonym terenie wydłużając kolejno linę od 4 do 8 metrów. Kolejność zaliczania beczek jest podana wcześniej na odprawie. Konkurencja rozpoczyna się na lini przygotowawczej – operator siedzi w normalnej pozycji z zapiętymi pasami – obie nogi muszą znajdować się w środku śmigłowca, a ręce powinny być widoczne dla sędziów. Po sygnale startera śmigłowiec startuje pionowo i gdy lina zostanie rozpuszczona na długość 4 m i odbojnik znajdzie się w powietrzu – śmigłowiec rusza w kierunku bramki wlotowej o szerokości 3 m, którą należy zaliczyć przelatując odbojnikiem pomiędzy palikami na odpowiedniej wysokości. Po wsadzeniu odbojnika do pierwszej beczki rozpuszcza się linę do znacznika na szóstym metrze i wyciąga go z beczki. Po tym można rozpocząć lot w kierunku kolejnej beczki. Pilot widzi beczkę w odległości 2-5 m przed nosem śmigłowca, po czym jest kierowany tylko instrukcjami operatora. Poważnym utrudnieniem jest tu wiatr, gdy pole, na którym znajdują się beczki, nie jest w osi wiatru. Precyzyjny nalot nad beczkę wymaga wprawy. Konkurencja kończy się umieszczeniem fendera w ostatniej beczce i puszczeniem liny przez operatora. Czas przewidziany na konkurencję to 50 sekund, po którym rozpoczyna się naliczanie punktów karnych. Dodatkowo punkty karne można zgarnąć za dotknięcie fenderem ziemi, złą kolejność zaliczania beczek, niezaliczenie beczki, nieprawidłową długość liny lub trzymanie jej przez operatora w nieodpowiednim miejscu oraz niezaliczenie bramki wlotowej. Konkurencja wymaga synergii w kokpicie – pilot przez większą cześć lotu jest zdany na informacje od nawigatora. .pdf, slalom (zasady zgodne z regulaminem FAI:

Slalom: Slalom jest jedną z najbardziej widowiskowych konkurencji, w której główny ciężar spoczywa na operatorze – i to w dosłownym tego słowa znaczeniu. Manewrowanie pomiędzy dwunastoma bramkami trwa 3 minuty i 20 sekund i przez cały ten czas 8 kilogramowe wiadro podwieszone do pięciometrowej liny huśta się pod naprężoną do białości lewą ręką operatora, który usilnie walczy, aby znalazło się ono pomiędzy bramkami. Zadanie rozpoczyna się na linii startu – puste wiaderko o masie ok. 3 kg spoczywa na ziemi, a operator trzyma wyciągniętą rękę na znaczniku na trzecim metrze liny. Startujemy śmigłowcem w kierunku beczki napełnionej wodą i zadaniem operatora jest jak najszybsze napełnienie wiadra. Jeżeli to się powiedzie – operator rozpuszcza linę do długości 5 metrów, a pilot zwiększa wysokość wyciągając napełnione wiadro z beczki i rusza w kierunku pierwszej bramki. Szerokość bramki wynosi jeden metr, a ich usytuowanie na polu jest określone w regulaminie, zmienia się tylko sekwencja z jaką przechodzimy poszczególne bramki – ich kolejność poznajemy dzień wcześniej na odprawie i mamy czas aby tor oblatać “na sucho”. Nieodzowna jest kartka w śmigłowcu z wyrysowaną kolejnością slalomu na wzór kartek z wiązankami w samolotach akrobacyjnych. Po przejściu dwunastej bramki operator musi rozpuścić linę do długości 11 metrów i śmigłowiec nadlatuje nad metrowy stół, na środku którego powinno znaleźć się wiaderko. Z tej wysokości metrowa tarcza jest bardzo malutka. Aby zebrać maksymalną ilość punktów należy zmieścić się w 200 sekundach, nabrać pełne wiadro wody i wylewając jak najmniej – postawić je w centralnym miejscu stołu zaliczając po drodze wszystkie bramki w odpowiedniej sekwencji. Aby podnieść widowiskowość zawodów – można także zorganizować atrakcyjny dla publiczności slalom równoległy, w którym biorą jednocześnie udział dwie załogi. Akcja dzieje się na dwóch połączonych polach z ograniczoną do sześciu liczbą bramek. Zamiast wiadra używa się odbojnika do łodzi – takiego samego jak w Fender Rigging, który finalnie należy umieścić w beczce. Wygrywa załoga, która zaliczy największą ilość bramek i pierwsza umieści odbojnik w beczce.

Ubiegłoroczny, pierwszy Światowy Zlot Śmigłowców w Płocku odbił się szerokim echem w mediach oraz w przestrzeni publicznej. W finalnym dniu zlotu 12 sierpnia 2023 r. w Płocku udział w wydarzeniu wzięło 69 śmigłowców, w tym cywilne, prywatne, firmowe, śmigłowce LPR oraz wojskowe (4. Skrzydło Lotnictwa Transportowego/41. Baza Lotnictwa Szkolnego (1xMi-2 i 1xSW-4; Skrzydło Lotnictwa transportowego/Powietrzna Jednostka Operacji Specjalnych – 1xMi-17; Baza Lotnictwa Transportowego – 1xMi-8/W-3. Równocześnie odbyły się eliminacyjne do Narodowej Kadry Śmigłowcowej, w których udział wzięło 20 sportowców.

Źródło informacji: Serafina.pl
Jednym z patronów medialnych jest również portal Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User