fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Foto: Welcome-as
Foto: Welcome-as

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała pierwszy w historii wniosek dotyczący uregulowania obsługi naziemnej w portach lotniczych Unii Europejskiej. Propozycja EASA ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa, cyberbezpieczeństwa oraz spójności wszystkich działań operacyjnych. Nowe przepisy dotkną koło 300 000 pracowników obsługi naziemnej, jednej z największych grup zawodowych w lotnictwie.

Obsługa naziemna obejmuje wszystkie czynności wykonywane na ziemi w celu przygotowania statku powietrznego i pasażerów do odlotu lub przylotu, tj. załadunek i rozładunek samolotu, boarding i deboarding podróżnych oraz wypychanie i holowanie statków powietrznych. Handling odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu płynności i bezpieczeństwa operacji lotniczych.

Do tej pory obsługa naziemna podlegała w dużej mierze samoregulacji oraz korzystała z praktyk rekomendowanych przez IATA. W większości przypadków ustalenia operacyjne, w tym mające wpływ na bezpieczeństwo, są ujęte jedynie w dwustronnych umowach o świadczenie usług między handlerami a przewoźnikami.

EASA ustanowi ramy prawne wspierające rozwój kultury bezpieczeństwa i pozwalające na skuteczną wymianę informacji na ten temat. Agencja chce wprowadzić system umożliwiający władzom sprawowanie nadzoru nad agentami handlingowymi oraz standaryzację procedur i szkoleń. Zdaniem EASA podjęte działania pozwolą na uniknięcie wielokrotnych weryfikacji tych samych działań oraz stopniowo zmniejszą liczbę audytów branżowych przeprowadzanych głównie przez operatorów statków powietrznych.

Nowe rozporządzenie będzie wymagało złożenia deklaracji przez podmioty świadczące obsługę naziemną o spełnieniu wymagań UE.  Organizacje będą musiały udowodnić, że posiadają wdrożony system zarządzania bezpieczeństwem, odpowiednie szkolenia dla personelu, program utrzymania sprzętu, określone procedury oraz silną kulturę bezpieczeństwa.

Rozporządzenie zostanie opublikowane pod koniec 2024 r. lub na początku 2025 r. Zaplanowano trzyletni okres przejściowy na wdrożenie nowych wymagań.

W świecie lotnictwa cywilnego regulacje są potrzebne. Są barierą i pewną gwarancją, że dane granice nigdy nie zostaną przekroczone. Jednak przeregulowanie nie jest receptą. Jest takim samym zagrożeniem jak brak poszanowania reguł – mówi Piotr Rotmański, Prezes Welcome Airport Services.

16 kwietnia odbędzie się kolejne spotkanie Take Off. Z okazji jubileuszowej edycji, firma Welcome Airport Services dokonała zmian w formule wydarzenia, wydłużając czas trwania konferencji oraz zwiększając liczbę wystąpień. Co więcej, po raz pierwszy w historii cyklu zaproszono prelegenta spoza kraju. 

"Obecność na naszej konferencji przedstawicielki EASA jest gwarancją najwyższego kalibru dyskusji i okazją do głębokiej analizy i interakcji na pograniczu reglamentacji i praktyki, co stanowi bezcenny aspekt w kontekście przyszłości lotnictwa" – dodaje Marcin Osowski, Wiceprezes Welcome Airport Services.

Nowe regulacje mogą stanowić wyzwanie dla sektora obsługi naziemnej. W kontekście tych zmian Take Off z obecnością przedstawicielki EASA nabiera szczególnego znaczenia, stanowiąc platformę do głębokiej dyskusji.

Źródło informacji: welcome-as.pl

No comments

Leave your comment

In reply to Some User

Press F10 to toggle Full Screen editing.