fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

San Francisco, USA, 23 kwietnia 2016 r. Solar Impulse 2 przelatuje nad mostem Golden Gate - © Solar Impulse / Jean Revillard/Rezo.ch
San Francisco, USA, 23 kwietnia 2016 r. Solar Impulse 2 przelatuje nad mostem Golden Gate - © Solar Impulse / Jean Revillard/Rezo.ch

Dziesięć lat temu, 9 marca 2015 roku, w historii lotnictwa nastąpił przełomowy moment – rozpoczęła się pierwsza w historii podróż dookoła świata wyłącznie z użyciem energii słonecznej. Projekt Solar Impulse, prowadzony przez szwajcarskich pionierów, dr. Bertranda Piccarda i André Borschberga, udowodnił, że lotnictwo oparte na odnawialnych źródłach energii jest możliwe. To historyczne przedsięwzięcie, uhonorowane licznymi rekordami FAI (Fédération Aéronautique Internationale), do dziś inspiruje innowacje w dziedzinie zrównoważonego lotnictwa.

Podróż rozpoczęła się w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich na pokładzie Solar Impulse 2 – eksperymentalnego, jednoosobowego samolotu napędzanego energią słoneczną. Maszyna była wyposażona w ponad 17 000 ogniw fotowoltaicznych, które zasilały cztery elektryczne silniki oraz pozwalały magazynować energię na loty nocne.

Na trasie liczącej ponad 43 000 kilometrów samolot wykonał 17 odcinków, przelatując przez Azję, Pacyfik (w tym międzylądowanie na Hawajach), Stany Zjednoczone, Atlantyk oraz Europę, aby ostatecznie wrócić do Abu Zabi 26 lipca 2016 roku.

Podczas tej historycznej podróży Solar Impulse 2 ustanowił szereg rekordów świata FAI, które do dziś pozostają niepobite:

  • Najdłuższy czas trwania lotu w samolocie napędzanym energią słoneczną: André Borschberg przeleciał z Nagoi (Japonia) do Kalaeloa (Hawaje, USA) w dniach 28 czerwca – 3 lipca 2015 r. Ten odcinek trwał 117 godzin i 52 minuty, a dystans wyniósł 7 039,9 km.

  • Najdłuższy dystans pokonany w samolocie elektrycznym: Bertrand Piccard odbył pierwszy w historii transatlantycki lot napędzany energią słoneczną, pokonując 5 851,3 km z Nowego Jorku (USA) do Sewilli (Hiszpania) 23 czerwca 2016 r.

  • Największa wysokość osiągnięta przez samolot elektryczny: Bertrand Piccard osiągnął wysokość 9 232 m 24 lipca 2016 r. podczas finałowego odcinka z Kairu (Egipt) do Abu Zabi (ZEA).

Solar Impulse nie tylko udowodnił, że długodystansowe loty bez użycia paliwa są możliwe, ale także przyczynił się do przyspieszenia badań nad nowoczesnymi technologiami w lotnictwie elektrycznym i hybrydowym.

Dziś wiele firm oraz instytucji badawczych na całym świecie kontynuuje prace nad samolotami o zerowej emisji, czerpiąc inspirację z sukcesu Solar Impulse. 

Źródło informacji: FAI / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User