fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Sikorsky przetestował algorytmy sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym VTOL - Foto: Lockheed Martin / Sikorsky
Sikorsky przetestował algorytmy sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym VTOL - Foto: Lockheed Martin / Sikorsky

Sikorsky, spółka należąca do Lockheed Martin, pomyślnie zweryfikowała zaawansowane algorytmy sterowania, umożliwiające lot bezzałogowego systemu powietrznego (UAS) z wirnikowym wspomaganiem siły nośnej („rotor blown wing”) zarówno w trybie śmigłowca, jak i samolotu.

Zasilany akumulatorowo, 52-kilogramowy prototyp z dwoma wirnikami śmigłowo-nośnymi wykazał stabilność operacyjną oraz wysoką manewrowość we wszystkich fazach lotu, a także potencjał do skalowania unikalnej konstrukcji pionowego startu i lądowania (VTOL) do większych rozmiarów wymagających napędu hybrydowo-elektrycznego.

„Połączenie właściwości lotu helikoptera i samolotu odzwierciedla dążenie firmy Sikorsky do opracowywania innowacyjnych statków powietrznych typu VTOL UAS nowej generacji, które mogą latać szybciej i dalej niż tradycyjne śmigłowce” – powiedział wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky, Rich Benton. „Nasza platforma z wirnikowym wspomaganiem siły nośnej jest doskonałym przykładem tego, jak wykorzystujemy 102-letnie dziedzictwo do opracowywania innowacyjnych platform, które pomogą operatorom wypełnić nowe rodzaje misji komercyjnych i wojskowych”. 

Sikorsky Innovations, spółka zajmująca się opracowywaniem prototypów, kieruje pracami nad opracowaniem i udoskonaleniem projektu wirnikowego wspomagania siły nośnej. W ciągu nieco ponad roku firma Sikorsky Innovations poczyniła postępy, przygotowując wstępny projekt, symulację oraz przeprowadzając zarówno lot uwiązany, jak i autonomiczny w celu zebrania danych dotyczących aerodynamiki, kontroli i jakości lotu.  

Przełom nastąpił w styczniu 2025 r. dzięki statkowi powietrznemu o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 3,3 m. Z jego wykorzystaniem, pomyślnie wykonano ponad 40 startów i lądowań. Samolot wykonał 30 przejść między trybem helikoptera i samolotu, co było najbardziej złożonym manewrem w tym projekcie. W trybie lotu poziomego osiągnął maksymalną prędkość przelotową 86 węzłów. Przeprowadzono jednoczesne testy w tunelu aerodynamicznym na modelu w skali 1:1, uzyskując cenną weryfikację nowo opracowanych praw sterowania poprzez korelację z rzeczywistymi danymi eksperymentalnymi. 

„Nasza platforma z wirnikowym wspomaganiem siły nośnej wykazała moc sterowania oraz unikalne właściwości lotne, niezbędne do wielokrotnego i kontrolowanego przechodzenia ze zawisu do szybkiego lotu poziomego z wykorzystaniem siły nośnej skrzydeł, a następnie powrotu do zawisu.” – powiedział dyrektor ds. innowacji Sikorsky, Igor Cherepinsky. - „Aby ten manewr działał płynnie i efektywnie, potrzebne były nowe przepisy dotyczące kontroli. Dane wskazują, że po przeskalowaniu do znacznie większych rozmiarów statku powietrznego, możemy operować na niestabilnych pokładach statków i na nieprzygotowanym terenie”. 

Zastosowania przyszłych UAS z wirnikowym wspomaganiem siły nośnej obejmują poszukiwania i misje ratownicze, monitorowanie gaszenia pożarów, pomoc humanitarną i nadzór nad rurociągami. Większe jednostki umożliwią prowadzenie wywiadu dalekiego zasięgu, obserwację i rozpoznanie, a także misje z udziałem pilotowanych dronów (zespoły z załogą/bez załogi).  

Wszystkie warianty statków powietrznych z wirnikowym wspomaganiem siły nośnej będą wyposażone w system autonomii lotu MATRIX™ firmy Sikorsky, umożliwiający nawigację podczas lotu.

Konstrukcja z wirnikowym wspomaganiem siły nośnej jest jednym z przyszłych systemów opracowywanych przez firmę Sikorsky. Ta rodzina obejmuje bezzałogowe statki powietrzne (UAS) typu VTOL ze skrzydłami oraz śmigłowce z pojedynczym wirnikiem nośnym.

Sikorsky rozwija również demonstrator hybrydowo-elektryczny (HEX) o mocy 1,2 megawata, czyli zmiennopłat do przewozu pasażerów lub ładunków na duże odległości. Platforma testowa systemu zasilania HEX ma być zdolna do testu w zwisie w 2027 roku.

Źródło informacji: Lockheed Martin / modyf. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User