Szybowiec akrobacyjny I-45 JAY to nowoczesna konstrukcja opracowana przez inżynierów z Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa, mająca na celu zrewolucjonizowanie podniebnych akrobacji. W zeszłym roku odbył już kilka lotów testowych.
Jak informuje Instytut Lotnictwa, jest to pierwszy na świecie szybowiec akrobacyjny, którego skrzydła i komponenty wykonano w technologii preimpregnatów (prepregów), co zapewnia wysoką jakość, wytrzymałość oraz powtarzalność produkcji.
Konstrukcja I-45 JAY została stworzona z myślą o zawodnikach akrobacji szybowcowej, aeroklubach oraz szkołach lotniczych. Wykorzystanie materiałów kompozytowych, takich jak włókna węglowe i szklane, w technologii prepregów bezautoklawowych, pozwoliło na osiągnięcie doskonałych parametrów aerodynamicznych oraz wytrzymałościowych.
Szybowiec charakteryzuje się rozpiętością skrzydeł wynoszącą 12,89 m, długością 6,84 m oraz wysokością 1,88 m. Powierzchnia skrzydeł to 11,75 m². Masa pustego szybowca wynosi 300 kg, a maksymalna masa startowa (MTOW) to 410 kg. I-45 JAY osiąga prędkość maksymalną (V_NE) 320 km/h, prędkość manewrową (V_A) 237 km/h oraz minimalną prędkość (V_S1) 75 km/h.
W konstrukcji zastosowano specjalnie zaprojektowany profil skrzydła oraz lotki typu Frise, co zapewnia doskonałe właściwości pilotażowe, łącząc sterowność ze statecznością. Nowatorska kinematyka podwozia głównego oraz zoptymalizowana kabina pilota z dużą osłoną gwarantują komfort i szeroki kąt widzenia, co jest kluczowe podczas wykonywania skomplikowanych manewrów akrobacyjnych. Szybowiec został zaprojektowany tak, aby wytrzymywać przeciążenia w zakresie +10/-8 g, co czyni go idealnym narzędziem dla pilotów akrobacyjnych.
Pierwsze próby w locie zakończyły się sukcesem, a konstruktorzy liczą, że wdrożenie I-45 JAY do produkcji seryjnej przyczyni się do odzyskania przez Polskę pozycji lidera w produkcji szybowców oraz umożliwi pilotom osiąganie najwyższych wyników w zawodach akrobacyjnych.
Źródło informacji: Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa / redag. Aviation24.pl