niedziela, 15 listopad 2020 14:25

110 lat temu w Stanach Zjednoczonych symbolicznie rozpoczęła się era lotniskowców.

Napisane przez Polska-zbrojna.pl
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Ely startuje z USS "Birmingham", 14 listopada 1910. Ely startuje z USS "Birmingham", 14 listopada 1910. Foto: Wikipedia

14 listopada 1910 roku Eugene Burton Ely jako pierwszy człowiek w historii poderwał samolot z pokładu okrętu wojennego. Wydarzenie to stanowi symboliczny początek ery lotniskowców. Dziś największe jednostki tego typu zdolne są pomieścić na pokładach prawie setkę samolotów, ich siła zaś przewyższa możliwości niejednej armii.

Pogoda od rana była raczej kiepska. Nad zatoką Hampton Roads wisiały ciężkie chmury i siąpił deszcz, który od czasu do czasu przechodził w ulewę. Dowódca lekkiego krążownika USS „Birmingham” nakazał rzucić kotwicę i czekać. Stojący na mostku Eugene Burton Ely z rosnącą irytacją spoglądał w niebo. Podjął się trudnego zadania, którego nie chciał odkładać. A tu, jak na złość, zanosiło się na to, że jego plany wezmą w łeb.

Orka na zatoce

Ely, choć miał zaledwie 24 lata, w szybkim tempie wyrastał na gwiazdę amerykańskiego lotnictwa. Brał udział w pokazach, kilka zaś tygodni wcześniej podjął brawurową próbę przelotu z Chicago do Nowego Jorku. Dystans wynosił tysiąc mil, a do zgarnięcia była nagroda wysokości 25 tys. dolarów. Ely walczył dzielnie, jednak kilka następujących po sobie awarii wyeliminowało go z gry. Mimo to trafił na łamy gazet. Wkrótce też przyciągnął uwagę pewnego wysoko postawionego oficera marynarki wojennej, który za wszelką cenę chciał udowodnić, że okręty i samoloty mogą współdziałać. I to ściślej niż komukolwiek się wówczas wydawało. Panowie szybko znaleźli wspólny język i zdecydowali się na eksperyment. Ely miał się stać pierwszym pilotem, który poderwał maszynę z pokładu jednostki pływającej.

Na miejsce próby wyznaczono okolice Norfolk w stanie Wirginia. Niebawem ruszyły przygotowania. Na dziobie krążownika USS „Birmingham” została zainstalowana długa na 25 i szeroka na 7 m drewniana platforma, która miała imitować fragment pasa startowego. Rankiem 14 listopada 1910 roku okręt wyszedł na zatokę Hampton Roads. Pozostawało tylko trzymać kciuki za poprawę pogody.

Wczesnym popołudniem deszcz ustał, a wiatr rozgonił chmury. Ely usiadł za sterami, rozgrzał silnik i otworzył przepustnicę. Samolot ruszył, w mgnieniu oka dotarł do końca drewnianej platformy i... zaczął opadać. Ely zdołał poderwać maszynę dosłownie w ostatniej chwili. Podwozie przeorało powierzchnię morza, a tryskające naokoło strumienie wody zalały mu gogle. Ostatecznie Ely doleciał do pobliskiego Norfolk i posadził samolot na wypłaszczeniu nieopodal miejscowego jachtklubu. Kiedy koła dotknęły ziemi, zaklął pod nosem. Miał poczucie, że wszystko poszło nie tak. Zamierzał przecież wylądować kawałek dalej, w stoczni marynarki wojennej. Z przygnębienia nie otrząsnął się nawet wówczas, gdy usłyszał okrzyki radości. Na jego cześć wiwatował tłumek zebrany w jachtklubie.

Tak oto owego dżdżystego i pochmurnego dnia w Wirginii rozpoczęła się historia lotniskowców.

„Hermes”, czyli urodzony lotniskowiec

Próby „pożenienia” lotnictwa z siłami morskimi faktycznie były prowadzone już dużo wcześniej. Jeszcze w XIX wieku załogi okrętów wypuszczały w powietrze balony obserwacyjne na uwięzi. Krok dalej poszli Austriacy, którzy w 1849 roku oblegali Wenecję. Zaatakowali oni miasto, używając balonów z podwieszonymi bombami. Część z nich wystartowała z pokładu żaglowca SMS „Vulcano”. Niestety, pechowo dla Austriaków, wiatr zmienił kierunek i pognał balony w przeciwną stronę, nad otwarte morze.

Historia nabrała rozpędu po wynalezieniu samolotu. Niedługo po starcie z USS „Birmingham” Ely przełamał kolejną barierę. W styczniu 1911 roku, znowu jako pierwszy człowiek w dziejach, wylądował na pokładzie krążownika pancernego USS „Pennsylvania”. Także ten okręt został wyposażony w drewnianą platformę, tyle że zamontowaną od strony rufy. Dodatkowo marynarze zainstalowali na pokładzie obciążone workami liny hamujące, o które zahaczył lądujący samolot, by wytracić prędkość.

Lotniskowce historiaHMS „Hermes” – pierwszy na świecie okręt, który od początku projektowany był jako lotniskowiec. Fot. Wikipedia

W tym czasie samoloty na morzu próbowała wykorzystać nie tylko US Navy. Francuzi jeden ze swoich okrętów przerobili na tzw. tender wodnosamolotów. „Foudre” przewoził na swoim pokładzie kilka hydroplanów, które w razie potrzeby za pomocą specjalnych dźwigów były ustawiane na wodzie. Wkrótce podobne okręty miały także inne floty. Po raz pierwszy tego typu jednostkę na polu bitwy wykorzystali Japończycy. Było to w 1914 roku, podczas oblężenia Tsingtau. To położone w Chinach miasto pod koniec XIX wieku zostało zajęte przez Niemców. Japończycy chcąc zatrzymać ich ekspansję, krótko po wybuchu I wojny światowej przerzucili tam swoje wojska. Do Chin poszedł między innymi okręt „Wakamiya” z hydroplanem na pokładzie. Już na miejscu maszyna wykonała wiele lotów rozpoznawczych, przyczyniając się do zwycięstwa Japończyków.

Ale samo wyprowadzenie hydroplanów z hangaru, postawienie ich na wodzie i przygotowanie do startu zajmowało dużo czasu. Znacznie lepszym rozwiązaniem wydawało się przebazowanie na okręt samolotów kołowych i przygotowanie pokładu tak, by mogły one startować z niego samodzielnie. Jeszcze przed końcem I wojny światowej Brytyjczycy zdołali przystosować do tego celu pancernik HMS „Furious”. W miejscu usuniętej wieży artyleryjskiej zbudowali pas startowy, w urządzonych zaś poniżej hangarach ukryli dziesięć maszyn bojowych. W lipcu 1918 roku zbombardowały one niemiecką bazę sterowców w Tondern. Było to pierwsze w historii uderzenie wykonane z lotniskowca na cel lądowy. Brytyjczycy okazali się pionierami nie tylko w tym przypadku. Rok później do służby w Royal Navy wprowadzili HMS „Hermes” – pierwszy na świecie okręt, który od początku był projektowany jako lotniskowiec. Górny pokład składał się z długiego na ponad 180 i szerokiego na niemal 30 m pasa oraz umiejscowionej na prawej burcie nadbudówki z pomostem bojowym. Wyposażenie lotnicze składało się prawie z 20 samolotów. „Hermes” początkowo służył w okolicach Chin, gdzie brał udział w zwalczaniu piractwa. Po wybuchu II wojny światowej patrolował szlaki żeglugowe na Atlantyku i Morzu Śródziemnym. Walczył także przeciwko Włochom u wschodnich wybrzeży Afryki. Niestety w 1942 roku został zatopiony przez japońskie lotnictwo.

Jak zamilkła Japonia

7 grudnia 1941 roku Amerykanie zostali rzuceni na kolana. Podczas japońskiego uderzenia na Pearl Harbour w ciągu kilku godzin stracili prawie 3 tys. żołnierzy i dziesiątki okrętów. Atak nie byłby możliwy, gdyby nie lotniskowce. Cesarska flota wysłała do boju aż sześć kolosów. Na ich pokładach znalazło się łącznie około 400 samolotów. Operacje tego typu bardzo szybko weszły do kanonu działań w rejonie Pacyfiku i Oceanu Indyjskiego. – Decydujący wpływ na to miały uwarunkowania geograficzne. Rywalizacja między Japonią i USA toczyła się na ogromnych połaciach oceanów o skrawki lądu często zbyt małe, by można na nich budować bazy lotnicze. A bez wsparcia z powietrza trudno było przesuwać siły inwazyjne – tłumaczy dr Jarosław Jastrzębski, historyk z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, specjalizujący się dziejach II wojny światowej w Azji Południowo-Wschodniej.

W początkowej fazie zmagań Japończycy mieli nad Amerykanami przewagę. – Dysponowali dziesięcioma uderzeniowymi lotniskowcami, z których każdy był w stanie pomieścić ponad 50 samolotów. Amerykanie mieli tylko osiem takich jednostek – wyjaśnia historyk. Cesarska machina wojenna funkcjonowała perfekcyjnie aż do wiosny 1942 roku. Wówczas to doszło do dwóch batalii, które odwróciły losy wojny. Najpierw Amerykanie i Japończycy spotkali się na Morzu Koralowym. Rozgorzała tam bitwa, która przeszła do historii jako pierwsze w dziejach starcie lotniskowców. Załogi, nie widząc okrętów przeciwnika, przez kilka dni były zmuszone odpierać ataki nieprzyjacielskich samolotów. Obie strony poniosły ciężkie straty. Dziś trudno wyrokować, kto odniósł zwycięstwo. Pewne jest jednak, że Amerykanie odparli próbę desantu pod Port Moresby, Japończycy zaś postanowili im wydać decydującą bitwę nieopodal Midway.

Lotniskowce historiaJapońskie myśliwce na pokładzie lotniskowca „Akagi” przed startem do ataku na Pearl Harbour. Fot. Wikipedia

Pod koniec maja w kierunku atolu ruszył zespół uderzeniowy, którego trzon stanowiły cztery lotniskowce: „Akagi”, „Hiryu”, „Kago” i „Soryu”. Towarzyszyła im ponad setka mniejszych okrętów. Siły amerykańskie składały się z trzech lotniskowców: „Enterprise”, „Yorktown” i „Hornet” i prawie stu jednostek innych typów. Siły lotnicze były wyrównane. Każda ze stron miała około 300 samolotów. Japończycy popełnili jednak błędy, które przyniosły im druzgocącą klęskę. Na dno poszły wszystkie cztery cesarskie lotniskowce oraz 250 myśliwców. Szok w Japonii był tak duży, że władze postanowiły zataić przed obywatelami, że bitwa w ogóle miała miejsce. – Bitwa o Midway złamała japońską potęgę, choć wówczas jeszcze żadna ze stron konfliktu do końca nie zdawała sobie z tego sprawy – podkreśla dr Jastrzębski. Do końca wojny Japończycy nie zdołali już przejąć inicjatywy. Tym bardziej że Amerykanie w imponującym tempie rozbudowywali swoją flotę. – W ciągu niespełna roku wprowadzili do służby 50 małych lotniskowców eskortowych – zaznacza historyk. Ostatecznie latem 1945 roku to oni mogli się cieszyć ze zwycięstwa w wojnie.

Lotniskowce historiaSamoloty torpedowe TBD-1 na pokładzie USS „Enterprise” przed startem do walk o Midway. Fot. Wikipedia

W Europie lotniskowce nie odegrały tak dużej roli. – Kontynent jest nieduży i zwarty, dlatego długo sądzono, że do zapewnienia sobie wsparcia lotniczego wystarczą bazy lądowe – wyjaśnia dr Jastrzębski. Z takiego założenia wyszli Niemcy. – Kriegsmarine nie posiadała lotniskowców, choć przez całą wojnę powracały plany ich budowy. Ruszyły nawet nigdy nie ukończone prace nad okrętem „Graf Zeppelin”. Jednostki takie mogłyby się przydać zwłaszcza wtedy, gdy przez Atlantyk ruszyły alianckie konwoje z zaopatrzeniem. Nigdy jednak nie zostały uznane za najpilniejszą potrzebę – podkreśla historyk. Lotniskowce mieli za to Brytyjczycy. – Były to jednak okręty inne niż te operujące na Pacyfiku. Przede wszystkim mniejsze i mocniej opancerzone. A wszystko dlatego, że ze względu na niewielki rozmiar mórz mogły być częściej atakowane przez samoloty z lądu – podkreśla historyk. Losy II wojny światowej w Europie nie rozstrzygały się jednak na morzu.

Nimitz znaczy wielki

Tymczasem po 1945 roku znaczenie lotniskowców jeszcze wzrosło. Amerykanie wykorzystywali je podczas wojny w Korei. W sumie do boju skierowali aż 12 jednostek. W szczytowym momencie konfliktu u wybrzeży półwyspu operowały cztery. Lotniskowce do południowej Azji wysłali walczący w Indochinach Francuzi. Trzy dekady później okręty tego typu odegrały kluczową rolę w wojnie o Falklandy. Na pokładach HMS „Invincible” i HMS „Hermes” (następca walczącego w II wojnie okrętu o tej samej nazwie) Brytyjczycy przerzucili na drugi koniec świata dziesiątki samolotów, które zapewniły im przewagę nad armią Argentyny. Sześć grup bojowych lotniskowców wzięło również udział w operacji „Pustynna burza”, czyli w pierwszej wojnie przeciwko Irakowi. Odrzutowce operujące z ich pokładów zaliczyły tysiące lotów bojowych, niszcząc irackie systemy obrony.

Jednocześnie morskie giganty podlegały rewolucyjnym wręcz zmianom. W 1961 roku do służby wszedł USS „Enterprise”, będący pierwszym na świecie lotniskowcem o napędzie atomowym. – Okręt robił piorunujące wrażenie – przyznaje kmdr por. Piotr Wojtas, który w 2004 roku miał okazję być na jego pokładzie. – Był jak miasto wyposażone w lotnisko. Na jego pokładzie służyło 5 tys. osób. Natomiast liczba stacjonujących samolotów sięgała 70. A przecież taki okręt nigdy nie wychodzi w morze sam. Zawsze towarzyszy mu cały zespół bojowych jednostek: fregat, niszczycieli, okrętów podwodnych.

Lotniskowce historiaTask Force 1” – pierwszy w historii zespół bojowy okrętów o napędzie atomowym. W szyku: lotniskowiec USS „Enterprise” oraz dwa krążowniki USS „Long Beach” oraz USS „Bainbridge”. Fot. Wikipedia

„Enterprise” kilka lat temu został wycofany ze służby. Amerykanie wcześniej zadbali jednak, by miał godnych następców. W 1975 roku do linii wszedł pierwszy z lotniskowców typu Nimitz – największych okrętów, jakie kiedykolwiek pływały po morzach i oceanach. Dziś US Navy ma ich dziesięć. Między jednostkami są pewne różnice, ale widok każdej z nich może przyprawić o zawrót głowy. Weźmy choćby USS „Theodore Roosevelt”. Okręt ma 333 m długości, czyli półtora razy więcej niż Pałac Kultury i Nauki, jeśli położyć go na płasko. Wysokość od stępki do szczytu znajdującej się na pokładzie nadbudówki jest równa wysokości 24-piętrowego budynku. Napęd lotniskowca stanowią reaktory o mocy 208 MW – podobną osiąga na przykład elektrociepłownia w Chorzowie. Okręt ma 18 pokładów, a na nich restauracje, sklepy, pocztę oraz kompleks sportowy. Ma też swoją telewizję. Łącznie służy na nim 6 tys. osób: marynarzy, lotników i obsługi technicznej. W hangarach znajduje się 90 różnego typu samolotów. W skrajnych przypadkach liczba ta może zwiększyć się do 130. Siła lotniskowca wraz z grupą uderzeniową, która mu towarzyszy, jest więc większa niż siła armii niejednego państwa...

Lotniskowce historiaLotniskowiec USS „Gerald R. Ford”. Fot. Wikipedia

Tymczasem Amerykanie powoli wdrażają do służby kolejne okręty, które w przyszłości zastąpią jednostki typu Nimitz. Trzy lata temu do służby wszedł USS „Gerald R. Ford” – pierwszy z dziesięciu jednostek nowego typu. Wyposażony jest między innymi w elektromagnetyczne katapulty EMALS, które ułatwiają start samolotów. Zastąpiły one używane na Nimitzach katapulty parowe.

Amerykanie dysponują połową istniejących obecnie lotniskowców. Pojedyncze okręty mają Chiny, Wielka Brytania czy Rosja (ciężki krążownik lotniczy „Admirał Kuzniecow” jest obecnie remontowany). 

Autor korzystał ze stron nationalaviation.org, navy.mil, naval-history.net oraz britannica.com.

Źródło informacji: Polska-zbrojna.pl / Łukasz Zalesiński

Czytany 315 razy Ostatnio zmieniany niedziela, 15 listopad 2020 14:31

Skomentuj

Twój komentarz zostanie opublikowany po akceptacji administratora. Zasady publikacji komentarzy pod publikacjami znajdziesz pod linkiem: https://aviation24.pl/polityka-prywatnosci

Redakcja poleca

Lis 28, 2018
Był październik 1980 roku, kiedy dyrekcja zakładów PZL Świdnik zgodziła się na udział śmigłowca Mi-2 SP-SAP w zachodniej produkcji "Tylko dla twoich ...
Paź 09, 2020
Już wkrótce pierwsi komercyjni pasażerowie mogą podróżować z naddźwiękową prędkością. Zbudowany właśnie odrzutowiec poleci po raz pierwszy ...
Paź 07, 2020
Brzydka może być pogoda, brzydki może być oddech, brzydkich kobiet nie ma, tylko wina czasem brak (żeby nie wyjść na męskiego szowinistę - dotyczy to ...
Paź 01, 2020
Czy to sen czy jawa? Tym pytaniem można by w zasadzie rozpocząć ten nietypowy przegląd modelarskich konstrukcji lotniczych. Jednak po bliższym ...
Cze 25, 2020
W związku z prowadzonym postępowaniem w sprawie katastrofy lotu PIA PK8303 w Karaczi, w którym uczestniczyło 99 osób, w tym 8 członków załogi, ...
Cze 24, 2020
Należąca do sił Włoskich Sił Powietrznych (AMI) baza w Aviano była świadkiem historycznego wydarzenia. Po raz pierwszy wykonano w niej tzw. marsz ...
Cze 22, 2020
Wczoraj doszło do kolejnej interwencji funkcjonariuszy Grupy Interwencji Specjalnych z Placówki Straży Granicznej Warszawa-Okęcie na pokładzie ...
Cze 20, 2020
Dwa amerykańskie bombowce strategiczne B-2 Spirit z 509. Skrzydła Bombowego USAF, spotkały się 18 czerwca za kołem podbiegunowym z norweskimi ...
Cze 18, 2020
Amerykański Bell jest gotowy, aby dostarczyć Polsce nowoczesne rozwiązania śmigłowcowe dostosowane do Kruka, Perkoza i Kondora, uwzględniając ...

Najczęściej czytane

Paź 18, 2020
Od roku w pracowni aerografu Przemysława Drozda powstaje model TS-11 Biało-czerwonej Iskry nr 5. Jedyny taki istniejący model w imponującej skali 1:7 ...
Paź 15, 2020
Rodzice siedmioletniego Polaka, który zginął w katastrofie lotniczej w 2018 r., wytoczyli proces przeciwko Irish Parachute Club i właścicielom ...
Paź 13, 2020
Krzysztof z Zebrzydowic ma 50 lat. Lubi kontakt z przyrodą, zapach traw i powiew wiatru. Od zawsze chciał być pilotem i powtarza, że „Wiatr to jego ...
Paź 12, 2020
Jak informuje pilot Kamil Skorupski, ten można powiedzieć, szalony pomysł powstał prawie dwa lata temu. Jego pomysłodawcami są Paweł Jakubowski i ...
Paź 11, 2020
W dniu wczorajszym dwa samoloty, w tym jeden ultralekki Alpi Pioneer 300 i turystyczny Robin DR.400/140 Major zderzyły się w powietrzu na terenie ...
Paź 09, 2020
Dzisiaj portal Echodnia.eu pisze o przebiegu prac na radomskim lotnisku. - "Bez najmniejszych opóźnień trwa budowa Portu Lotniczego Warszawa – Radom ...
Cze 01, 2020
Agenci celni Hong Kongu odkryli 217 kilogramów kokainy ukrytej w silniku odrzutowym. To prawdopodobnie pierwszy w historii przemyt narkotyków, gdzie ...
Maj 30, 2020
Amerykańskie Siły Marynarki Wojennej na rejon Europy i Afryki poinformowały, że 26 maja dwa samoloty Su-35 należące do sił powietrznych Federacji ...
Maj 29, 2020
Jak podkreśla Dowódca 2 SLT gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak, realizowana przez Amerykanów operacja Bomber Task Force to obejmująca bardzo długi ...
Maj 18, 2020
W dniu wczorajszym krótko po starcie z lotniska Kamloops samolot Canadair Tutor CT-114, należący do Królewskich Kanadyskich Sił Powietrznych i ...
Maj 22, 2020
W poniedziałek późnym wieczorem podczas podejścia do lądowania, około 7 km od lotniska w Łasku, ktoś próbował oślepić pilota laserem. Na szczęście ...
Maj 15, 2020
Na pokładzie samolotu C-130E Hercules z 33. Bazy Lotnictwa Transportowego do Polski przyleciał Humber, historyczny pojazd z czasów II wojny ...

Nasze wywiady

Paź 27, 2020
W tym roku minęło 60 lat od wielkiej defilady lotniczej nad polami Grunwaldu. Wciąż żyje kilku pilotów, którzy uczestniczyli w pokazie, który odbył ...
Lis 28, 2018
Był październik 1980 roku, kiedy dyrekcja zakładów PZL Świdnik zgodziła się na udział śmigłowca Mi-2 SP-SAP w zachodniej produkcji "Tylko dla twoich ...
Wrz 10, 2020
Na początku września odwiedziliśmy Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie, gdzie mieliśmy okazję porozmawiać z Panem Dyrektorem Pawłem Pawłowskim. Pan ...
Paź 14, 2018
Za nami już 9. edycja słynnej Nocy w Instytucie Lotnictwa. Ponieważ w tym roku przypada 100-Lecie Lotnictwa Polskiego oraz 100-Lecie Niepodległości ...
Wrz 06, 2018
Małgorzata Nowotnik i Marian Nowotnik to lotnicze małżeństwo, które jest znane w całej Polsce. Pani Małgorzata była stewardesa PLL LOT, jedna z ...
Lip 16, 2018
Jako patron medialny Air Show w Radomiu mamy zaszczyt pokazać, jako jedni z pierwszych, oficjalny spot Międzynarodowych Pokazów Lotniczych w Radomiu. ...
Kwi 23, 2018
Postanowiliśmy to sprawdzić składając wizytę z symulatorze Boeinga 737-800, który znajduje się w warszawskim AirPoint. Teoretycznie wszystko wygląda ...
Paź 11, 2017
Siedemnastoletnia Maja Kuczyńska w krótkim czasie zachwyciła świat swoim tańcem w tunelu aerodynamicznym, popularyzując i zwracając uwagę na nową, ...

Kalendarium Wikipedii

Dzisiaj jest: 29 Listopada 2020    |    Wydarzyło się: 1966 – Dokonano oblotu szybowca SZD-32 Foka 5. 1962 – Podpisano francusko-brytyjską umowę o wspólnej budowie pasażerskiego samolotu naddźwiękowego Concorde. 1963 - 118 osób zginęło w największej w historii Kanady katastrofie lotniczej w Quebecu. 1975 - Otwarto Port lotniczy Montreal-Mirabel. 1975 - W katastrofie awionetki pod Londynem zginęli brytyjscy kierowcy Tony Brise i Graham Hill oraz 4 innych członków zespołu F1 Embassy Hill. 1987 – 155 osób zginęło po wybuchu bomby zegarowej podłożonej przez agentów północnokoreańskich na pokładzie południowokoreańskiego samolotu Boeing 707 lecącego nad Morzem Andamańskim. 1916 – Urodził się Bolesław Własnowolski, polski pilot wojskowy, as myśliwski (zm. 1940). 1943 - Zmarł Adolf Pietrasiak, polski podporucznik pilot, as myśliwski (ur. 1916).

Lotnicza książka

Lis 03, 2020
O polskich pilotach mówiono nieraz, że jak będzie trzeba, polecą nawet na drzwiach od stodoły. I to jest prawda. Ich odwagę oraz determinację ...
Paź 30, 2020
W latach 20. Karolina jako pierwsza Polka samodzielnie siada za sterami Basia, Anna i Jadwiga pilotują najszybsze myśliwce czasów II wojny światowej ...
Paź 25, 2020
Nakładem Kuźnicy Techniki Aeronautycznej i Kompozytowej „Draco” ukazał się album czarno-białej fotografii lotniczej oraz artystycznej autorstwa ...
Mar 17, 2020
"Czy pracę pilota można przedstawić w sposób lekki, zrozumiały i dowcipny? Okazuje się, że TAK. Kapitan Dariusz Kulik robi to z prawdziwym znawstwem, ...
Lut 22, 2020
Nakładem kuźnicy techniki aeronautycznej i kompozytowej „Draco” ukazało się drugie (poprawione i uzupełnione) wydanie książki autorstwa Michała ...
Lut 19, 2020
Nakładem kuźnicy techniki aeronautycznej i kompozytowej „Draco” ukazała się książka autorstwa Michała Imiołka, pt. „W stronę dronów czyli kilka słów ...
Paź 26, 2019
Jeśli ktoś wciąż czuje niedosyt po hucznych, lipcowych obchodach 50. rocznicy lądowania człowieka na Księżycu, może go zaspokoić sięgając po ...
Wrz 05, 2019
Tak pisze o swojej książce autor, Stanisław Śmist" - "Prawdy, mity i opowiadania przedstawione w niniejszej książce, zostały zapisane przeze mnie już ...
Sie 09, 2019
Wspólny cel, współzawodnictwo i duże zaplecze finansowe - to kluczowe elementy sukcesu w eksploracji kosmosu. Po lądowaniu na Księżycu na wiele lat ...

Nasze Video

Sie 25, 2019
Równo rok temu mieliśmy przyjemność uczestniczyć w treningach oraz samych pokazach lotniczych zorganizowanych w ramach Air Show Radom 2018. Ponieważ ...
Maj 19, 2019
W ramach Nocy Muzeów, 100-lecia Eskadry Kościuszkowskiej, 90-lecia lotu atlantyckiego Ludwika Idzikowskiego i 30-lecia MiGa-29, Niebo bez Granic ...
Gru 16, 2018
Lotniczy Dom Kultury Skocznia Warszawa w ramach projektu "Niebo bez granic" w roku 100-lecia Niepodległości Polski i 100-lecia Biało-Czerwonej ...
Sie 15, 2018
Dzisiaj na warszawskim niebie zobaczyliśmy: śmigłowce Mi-2 , W-3W/W-3WA Sokół, Mi-14 i Mi-2, Mi-8 i W-3 Sokół, Mi-17, Mi-24 oraz Mi-2. Samoloty ...
Mar 23, 2018
Dzisiaj dokładnie o godzinie 8:55 czasu lokalnego na warszawskim Okęciu wylądował nowy nabytek LOT-u Dreamliner B787-9. Przyleciał wprost z Everett, ...
Maj 17, 2017
Od jutra rusza sprzedaż biletów na musical "Piloci", a już dziś możecie zobaczyć co działo się podczas konferencji prasowej tego oszałamiającego ...
Top