Inwestycje w ramach programu mają pomóc przewoźnikom frachtu lotniczego w szerszym stosowaniu paliw zrównoważonych i zwiększeniu ich konkurencyjności, a tym samym przyczynią się do budowania czystego transportu lotniczego w przyszłości.
Celem twórców programu Cargo SAF jest budowanie świadomości na temat lotniczych paliw zrównoważonych (SAF) wśród partnerów z branży cargo, ich klientów i ogółu społeczeństwa oraz dążenie do zwiększenia wykorzystania tego typu paliwa w codziennej działalności branży frachtu lotniczego. Aby to osiągnąć, branża musi zmierzyć się z kilkoma istotnymi wyzwaniami. Konieczna jest redukcja kosztów produkcji SAF, zapewnienie odpowiednich dostaw surowców, optymalizacja procesów na lotniskach, a także usprawnienie przepisów i norm, które będą zharmonizowane i uznawane na całym świecie.
„Zaangażowanie w redukcję emisji CO₂ jest jednym z filarów naszej strategii przewozowej. Uruchomienie programu paliw zrównoważonych dla frachtu lotniczego stanowi ważny krok w realizacji naszych planów w nadchodzących latach. Zapraszam wszystkich klientów, aby dołączyli do nas w tworzeniu lepszej, bardziej przyjaznej środowisku przyszłości cargo.” powiedział Adriaan den Heijer, Wiceprezes Air France-KLM Cargo i Dyrektor Zarządzający Martinair.
Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) – kluczowym elementem w redukcji emisji CO2
Pierwszym krokiem na drodze do bezemisyjnej przyszłości w branży cargo jest powstrzymanie wzrostu emisji CO2, pomimo rosnącej skali przewozów towarowych. Inwestycja w paliwa zrównoważone jest jednym z podstawowych instrumentów w redukcji emisji CO₂. Od blisko 10 lat Air France i KLM są liderami pod względem usprawnień w zakresie wydajności paliwowej i w poszukiwaniu alternatywnych rozwiązań. W czerwcu 2011 r KLM wykonał pierwszy na świecie komercyjny lot z wykorzystaniem paliwa zrównoważonego, który odbył się na trasie z Amsterdamu (lotnisko Schiphol) do Paryża (lotnisko Charles de Gaulle). Tego samego roku Air France wykonał swój pierwszy lot na paliwie zrównoważonym na trasie z Tuluzy do Paryża w ramach obchodów Paris Air Show. Niedługo potem linie zaczęły oferować swoim klientom korporacyjnym możliwość wsparcia innowacyjnego rozwiązania, jakim są paliwa zrównoważone poprzez udział i kontrybucję w programie KLM Corporate BioFuel Programme. Teraz Air France i KLM postanowiły wykorzystać w swojej działalności cargo podobny program wsparcia dla SAF, który od ośmiu lat sprawdza się w ich działalności przewozów pasażerskich.
Zrównoważone paliwa lotnicze nadal nie są powszechnie dostępne. Ich produkcja jest niewielka, a ceny znacznie wyższe niż koszt standardowej kerozyny lotniczej. Program SAF Cargo powstał po to, aby stymulować ich rozwój i zwiększać rynek, na którym będą używane. Wspólne inwestycje w paliwa alternatywne, nadanie im większej rangi w strategiach przewoźników i spedytorów oraz współpraca między podmiotami rynku cargo w tym zakresie sprawi, że w efekcie SAF będą szerzej dostępne i tańsze, dzięki czemu będą mogły w pełni konkurować ze standardowym paliwem do silników odrzutowych.
Źródło informacji: KLM Air France