Najstarszy terminal na łódzkim lotnisku powstał w latach 50. ubiegłego wieku jako parterowy budynek. W latach 80. dobudowano piętro, gdzie umieszczono hotel Dedal. Od połowy lat 90. Mieli tu siedzibę władze i pracownicy lotniska. W 2012 roku, kiedy oddano do użytku główny terminal, stary budynek opustoszał. Lotnisko szukało nowej funkcji dla obiektu, które pozwoliłoby tchnąć w niego nowe życie.
Szkoła Bartolini Air do tej pory miała swoją siedzibę przy ul. Pilskiej. Wynajęła od lotniska stary terminal, wyremontowała na własny koszt i przeniosła do niego część szkoleniową. Studenci mają zajęcia w salach wykładowych nazwanych na cześć słynnych pilotów: Jana Zumbacha, Amelii Earhard, Charlesa Lindbergha i Antoine’a de Saint-Exupéry’ego.
W pozostałych pomieszczeniach kończy się remont. W dawnej hali odlotów będzie reprezentacyjny hall z recepcją, na pierwszym piętrze siedziba zarządu szkoły i pomieszczenia, w których młodzi piloci będą przygotowywać się do praktycznych lotów pod nadzorem instruktorów.
Od strony płyty postojowej powstanie pokój dla pilotów, którzy przylatują do Łodzi samolotami biznesowymi i muszą czekać na klientów. Takich lotów łódzkie lotnisko obsługuje ok. 800 rocznie. Na terenie starego terminala zostanie reaktywowane przejście graniczne dla załóg i klientów samolotów General Aviation.
Szkoła Bartolini Air powstała w 2006 roku. Jej absolwenci trafiają do linii lotniczych m.in.Wizz Air, Ryanair, PLL LOT.
W 2019 roku Bartolini Air i Ryanair podpisały umowę o współpracy. W ramach „Ryanair/Bartolini Air Mentored Pilot Training Programme” łódzka szkoła zobowiązała się wyszkolić 300 pilotów zgodnie ze standardami i procedurami irlandzkiej linii lotniczej.
Od trzech lat Grupa Bartolini Air poszerzyła swoją działalność o przewozy taksówkami powietrznymi po całej Europie. Pandemia spowodowała, że jest bardzo duży popyt na te usługi. Flota Bartolini Air to 16 samolotów m.in. Cessna Citation Jet i Tecnam P2008JC.
Źródło informacji: Port Lotniczy Łódź