COMPASSO będzie pierwszą wykonaną na orbicie weryfikacją kompaktowych i bardzo stabilnych laserowych zegarów optycznych. Za pomocą dwukierunkowego łącza optycznego zegary te będą porównywane i synchronizowane z wysoce stabilnymi zegarami na Ziemi. Ponadto łącze optyczne między ISS a stacją naziemną posłuży do oceny wpływu turbulencji atmosferycznych na transmisję częstotliwości i czasu.
Łącza optyczne i wysoce stabilne zegary optyczne są przedmiotem szczególnego zainteresowania podmiotów planujących nowe generacje systemów nawigacji satelitarnej, takich jak Galileo, oraz stanowią podstawę nowych architektur Globalnych Systemów Nawigacji Satelitarnej (GNSS), takich jak koncepcja Keplera opracowana w DLR. Konstruktorzy oceniają, że w połączeniu z kontrolą innych parametrów, takich jak dokładność wyznaczania orbity i modelowanie atmosfery, można będzie przy ich pomocy osiągnąć wyższą dokładność określania pozycji na Ziemi, zarazem zmniejszając złożoność i rozmiar segmentu naziemnego, obsługującego takie systemy.
„Oprócz zastosowań w pozycjonowaniu satelitarnym, częstotliwość referencyjna wypracowana w COMPASSO będzie bardzo stabilnym i niezwykle spójnym źródłem światła dla interferometrii laserowej między satelitami”, powiedział Hansjoerg Dittus, członek zarządu DLR. „Ma to duże znaczenie dla misji obserwacji Ziemi, takich jak kontynuacja Gravity Recovery and Climate Experiment, GRACE-FO lub misji naukowych, takich jak Laser Interferometer Space Antenna LISA”.
Oczekuje się, że 200-kilogramowy COMPASSO zostanie wyniesiony na orbitę pod koniec 2024 roku i zajmie dwa miejsca (sloty) na platformie badawczej Bartolomeo. Pod koniec 18-miesięcznej misji komponenty ładunku zostaną zwrócone na Ziemię.
„COMPASSO zostanie zamontowany na nośniku ArgUS Carrier, tj. płycie adaptera pierwotnie zaprojektowanej do przewożenia kilku mniejszych, autonomicznych ładunków” - powiedział Andreas Hammer, szef pionu eksploracji kosmosu w Airbusie. „Cieszymy się, że dzięki adaptowalnemu rozwiązaniu technicznemu mogliśmy zaoferować DLR-GK idealne miejsce do eksperymentów COMPASSO”.
Centrum Kompetencji DLR Galileo (DLR-GK) odpowiada za zarządzanie projektem COMPASSO; działa przy tym zarówno jako instytucja zamawiająca jak i techniczna. Koordynuje instytuty DLR i dostawców zewnętrznych, opracowujących podsystemy COMPASSO, w tym oprogramowanie pokładowe i naziemne. Siedziba DLR-GK mieści się centrali DLR w Oberpfaffenhofen.
Airbus zapewni na rzecz COMPASSO specyficzną kombinację usług dostosowanych do potrzeb klienta, wykorzystując wiedzę systemową zespołu z Bremy i doświadczenie inżynierskie zespołu z Friedrichshafen, pozwalające budować skomplikowane ładunki, wysyłane następnie na ISS. Airbus nie tylko gwarantuje dostęp do Bartolomeo (co obejmuje uruchomienie, instalację, obsługę i zwrot ładunku), ale także dostarcza dostosowany do potrzeb misji nośnik ArgUS Multi-Payload Carrier i jest odpowiedzialny za inżynierię systemów oraz prace montażowe i integracyjne.
Platforma Bartolomeo Airbusa została wyniesiona w kosmos i automatycznie zadokowała do modułu ISS Columbus w 2020 roku. Po ostatecznym podłączeniu okablowania, co wymaga wyjścia astronautów na zewnątrz ISS, platforma będzie gotowa do uruchomienia w nadchodzących tygodniach.
Bartolomeo to inwestycja własna Airbusa w infrastrukturę ISS. Pozwala obsłużyć do tuzina obcych ładunków, zapewniając wyjątkowe możliwości prowadzenia badań i eksperymentów na orbicie. Działa w ramach partnerstwa między Airbusem, ESA, NASA i ISS National Laboratory.
Bartolomeo nadaje się do organizacji wielu rodzajów misji, w tym obserwacji Ziemi, badań środowiskowych i klimatycznych, robotyki, materiałoznawstwa i astrofizyki. Pozwala testować technologie kosmiczne, weryfikować nowe podejścia do biznesu kosmicznego, prowadzić eksperymenty naukowe w mikrograwitacji lub badać techniki produkcji w nieważkości.
Dostępna przestrzeń pozwala umiejscawianie w gniazdach (slotach) ładunków w szerokim zakresie masy, od 5 do 450 kg, i gabarytach do około 1m³. Dla mniejszych ładunków Airbus opracował ArgUS Multi-Payload Carrier, rozwiązanie typu ride-share, które umożliwia lokowanie kilku ładunków na płycie adaptera mocowanej w jednym slocie. Wówczas można tam mocować małe ładunki o rozmiarze zaledwie 3U, czyli mniej więcej wielkości pudełka na buty (1U = 10x10x10cm).
Rozwijając usługi świadczone przez Bartolomeo Airbus zapewni użytkownikom optyczne łącze danych o przepustowości od jednego do dwóch terabajtów dziennie. Wysłanie ładunku badawczego na platformę jest możliwe przy okazji każdej misji zaopatrującej ISS, czyli mniej więcej co trzy miesiące. Ładunki mogą być przygotowane i gotowe do pracy w ciągu półtora roku od podpisania umowy. Rozmiary ładunku, interfejsy, przygotowanie przed uruchomieniem i procesy integracji są w dużej mierze znormalizowane. Zmniejsza to czas realizacji i znacznie redukuje koszty w porównaniu z kosztami tradycyjnych misji.
Airbus oferuje opisany łatwy dostęp do przestrzeni kosmicznej jako kompleksową usługę. Obejmuje ona wsparcie techniczne w przygotowaniu misji ładunku; uruchomienie i instalację na orbicie; operacje i transfer danych a także opcjonalny powrót ładunku na Ziemię.
Źródło informacji: Airbus Space & Defence