Wzrost produkcji globalnej będący efektem inwestycji CPK będzie zauważalny przede wszystkim w sektorach: budownictwo, produkcja przemysłowa, usługi finansowe i biznesowe, energetyka, handel hurtowy i detaliczny, transport i magazynowanie, IT i komunikacja. Ponadto dochód pracowników zatrudnionych w ramach podmiotów bezpośrednio i pośrednio związanych będzie przez nich wydawany w gospodarce krajowej.
– Ze względu na skalę inwestycji CPK będzie bodźcem pobudzającym wzrost gospodarczy – podkreśla Mikołaj Wild, prezes CPK. – Budowa CPK wraz z inwestycjami kolejowymi i towarzyszącymi może zapewnić tysiące nowych miejsc pracy. Inwestycje w prace budowlane i rozwój technologii wywołają efekt mnożnikowy i pobudzą powiązane gałęzie gospodarki.
Pozytywny wpływ inwestycji CPK będzie widoczny zarówno na etapie inwestycyjnym (prace przygotowawcze i budowlane, które wymagają zaangażowania specjalistycznych firm, podwykonawców i tysięcy pracowników), jak też etapie operacyjnym (potrzeba pracowników, sprzętu, zasobów do funkcjonowania portu, nastąpi także przyciąganie kolejnych inwestycji w otoczeniu lotniska itd.).
Jak czytamy w raporcie, realizacja CPK pomoże wypełnić tzw. lukę popytową powstałą w wyniku ewentualnego spowolnienia gospodarczego po pandemii COVID-19. Kearney podaje przykłady analogicznych projektów infrastrukturalnych, które były bodźcem do boomu gospodarczego w innych krajach:
• Hong Kong International Airport (71 mln pasażerów w 2019 r.) przypomina założenia CPK. HKG powstał jako inwestycja typu greenfield (podobnie jak CPK), zastępując zbliżający się do granic przepustowości port Kai Tak położony w granicach miasta, a budowa zajęła niecałych siedem lat. Według danych za 2019 r., działanie HKG przełożyło się na utrzymanie 342 tys. miejsc pracy i 114 mld zł wpływu do PKB.
• Port lotniczy Monachium (48 mln pasażerów w 2019 r.) to inny projekt typu greenfield, zlokalizowany ok. 30 km od miasta, z którym jest sprawnie połączony koleją i siecią dróg. Port powstał na terenie, który w momencie budowy cechował się niską gęstością zaludnienia. Lotnisko posiada dwie drogi startowe o długości 4.000 m każda (jak I etap CPK), rozważana jest budowa trzeciej. Według autorów raportu wpływ gospodarczy MUC przełożył się w 2019 r. na 282 tys. miejsc pracy oraz 97 mld zł wpływu do PKB (0,6 proc. udziału w całkowitym PKB).
• Amsterdam Airport Schiphol (71 mln pasażerów w 2019 r. ) powstał jako lotnisko centralne dla Holandii skomunikowane z resztą kraju za pomocą sieci kolei i dróg. W efekcie region zaczął przyciągać inwestycje zewnętrzne, tworząc wokół portu przestrzeń biznesową, czyli Airport City. Lotnisko AMS wygenerowało w 2019 r. na 400 tys. miejsc pracy oraz 132 mld PLN wpływu do PKB.
Korzystny wpływ inwestycji kolejowych na gospodarkę potwierdzają wymienione w raporcie przykłady z Francji. Np. linia dużych prędkości TGV pomiędzy Tours a Bordeaux pozwoliła na skomunikowanie tej części kraju z Paryżem. Budowa tej części sieci przyczyniła się do powstania prawie 14 tys. miejsc pracy, a każde z nich wygenerowało kolejne 2,5 miejsca pracy dla lokalnej gospodarki.