Airbus Helicopters zaprezentował model H140 na targach branży statków powietrznych pionowego startu VERTICON w Dallas w Teksasie. H140 to maszyna klasy 3 ton, która uzupełnia obecną ofertę lekkich śmigłowców dwusilnikowych Airbus Helicopters dla służb ratownictwa medycznego, transportu pasażerskiego oraz rynku lotnictwa prywatnego i biznesowego. Wejście H140 do służby planowane jest na 2028 rok w segmencie usług ratownictwa medycznego.
Na targach VERTICON firma zaprezentowała pełnowymiarowy model w konfiguracji dla służb ratownictwa medycznego. H140 zawiera szeroką gamę innowacji, w tym nową belkę ogonową w kształcie litery T ze zoptymalizowanym fenestronem, który redukuje poziom hałasu, pięciołopatkowy bezłożyskowy wirnik główny, a także nowe, mocne silniki.
Śmigłowiec ma również większą przestrzeń kabiny, duże okna i zoptymalizowany układ kabiny, która może pomieścić do sześciu pasażerów. H140 został zaprojektowany z myślą o łatwej dostępności. Posiada duże składane drzwi i wysoko zamontowaną belkę ogonową, podczas załadunku od tyłu H140 pozwala na użycie różnych typów systemów noszy, w tym systemów intensywnej terapii i inkubatorów transportowych, a duże przesuwne drzwi ułatwiają dostęp do kabiny.
Jak informuje Airbus, H140 jest napędzany silnikami Safran Arrius 2E 700 shp, które oferują największą ładowność i najwyższy zasięg w swojej klasie. "Obydwa silniki śmigłowca są zarządzane przez dwukanałowy cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC), który gwarantuje niespotykany dotąd poziom wydajności podczas pracy obydwu silników (AEO) oraz znaczne rezerwy mocy w scenariuszach z jednym silnikiem niepracującym (OEI)." - tak zachwala swój produkt producent śmigłowców. - "Nowy H140 ma również ten sam pięciołopatowy system wirnika, który został wprowadzony w H145 w 2019 roku. Konstrukcja bezłożyskowego wirnika głównego upraszcza prace obsługowe, poprawia serwisowalność i niezawodność, a także zapewnia najwyższy poziom komfortu pasażerów i załogi. Operatorzy H140 skorzystają ze zoptymalizowanego planu obsługi, który harmonizuje harmonogramy obsługi płatowca i silnika oraz umożliwia dłuższe odstępy między przeglądami, zmniejszając koszty eksploatacji i obsługi śmigłowca. W sumie firma wykona cztery prototypy tej maszyny, a pierwszy z nich jest już testowany w locie w zakładach w Donauwörth."
H140 jest wyposażony w opracowaną przez Airbus Helicopters awionikę Helionix, która znajduje się również na wyposażeniu H135, H145, H160 i H175. Oprócz 4-osiowego autopilota Helionix oferuje innowacyjny układ kabiny pilota pozwalający zwiększyć świadomość sytuacyjną, zredukować obciążenie pilota i zwiększyć bezpieczeństwo podczas misji.
Źródło informacji: Airbus Helicopters / modyf. Aviation24.pl